چگونه مهمان خوبی باشیم؟

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
چگونه مهمان خوبی باشیم؟

مهمانی و مهمان رفتن یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که میان ایرانی‌ها و به ویژه در شب‌های طولانی زمستان رایج است. ایرانی‌ها به مهمان‌نوازی شهرت دارند و همواره به بهترین شکل میزبانی می‌کنند. اما کسی هم که مهمان می‌رود، باید اصولی را رعایت کند که نه به میزبان توهین شود و نه او را اذیت کند و به همه‌ی مهمانان و خود میزبان لحظات به یاد ماندنی خلق شود. با کجارو همراه شوید تا با روش‌هایی که می‌توان با آن رعایت آن‌ها مهمان خوبی بود، آشنا شوید.

یک مهمان خوب بودن، قبل از سفر آغاز می‌شود. به هر گونه دعوت، هرچه سریع‌تر پاسخ دهید و اگر نمی‌توانید این دعوت را قبول کنید، بگویید که در به زودی به دیدارشان می‌روید. پاسخ به هر گونه دعوتی یا بله است یا خیر. لازم نیست که توضیح دهید چگونه به آنجا می‌خواهید بروید؛ یعنی لازم نیست به میزبان خود بگویید که مجبورید به خاطر رفتن به میهمانی او پرستار کودک بگیرید، سفر کنید، ماشین خود را کجا باید پارک کنید، با مادربزرگ خود چه می‌کنید یا سگ و حیوانات خانگی‌تان را پیش چه کسی باید بگذارید. هیچ وقت در مورد این مساله سوال نپرسید: میهمان دیگری یا حیوان خانگی یا اصلا هر شخصی که به میهمانی دعوت نشده است، با خود به مهمانی ببرید! 

مهمانی

۱. بهترین مهمانان، میزبانان هستند! هیچ کسی مثل کسانی که همیشه میهمان دعوت می‌کنند، نمی‌تواند بفهمد مهمان خوب چه کسی است و چگونه باید رفتار کند. بدترین مهمانان کسانی هستند که زیاد با مردم معاشرت نمی‌کنند و هرگز به خانه‌ی خود مهمان دعوت نمی‌کنند. این‌ها کسانی هستند که فکر می‌کنند بهتر است مهمان را با چندین فنجان چای مشغول کنند و آنچنان رفتار کنند که گویی مهمان‌ها وارد یک هتل شده‌اند. آن‌ها در اول هر جمله‌ی خود «مایلید فلان چیز میل کنید» استفاده می‌کنند اما استفاده از این جمله همیشه هم خوب نیست.

۲. هرگز دست خالی به خانه‌ی کسی نروید، مگر این که جایی بروید که آن‌ها هم همیشه و به طور مکرر به خانه‌ی شما می‌آیند. گفتن این که «نمی‌دانستم در این منطقه سوپرمارکت کجاست» یا «با قطار آمدم» و ... بهانه‌های خوبی برای تنبلی و عدم برنامه‌ریزی و بی برنامه‌گی شما نیستند. لازم نیست که حتما وسایل زیادی با خود ببرید. می‌توانید در خانه چیزی تهیه کرده و با بسته‌بندی زیبا به میزبان تقدیم کنید اما بهتر است خوراکی و تنقلات نبرید. چون یک میزبان خوب همواره خوردنی و تنقلات کافی برای پذیرایی از میهمانان خود را فراهم کرده است. 

۳. زمانی که به میهمانی دعوت هستید، با خود غذایی را به همراه نبرید که حتما باید در طول حضور شما و زود سرو شود مگر این که از تعداد دقیق افراد حاضر در میهمانی اطلاع داشته باشید. چون اگر کم باشد و میزبان نتواند با آن از مهمانان پذیرایی کند، خراب می شود و زحمت شما هم از بین می‌رود. هیچ وقت لیست چیزهایی که خودتان یا فرزندانتان نمی‌خورید را به میزبان ندهید، مگر این که به چیزی حساسیت داشته باشید. در غیر این صورت بهترین پاسخ برای هرگونه غذایی که میزبان برایتان تهیه کرده است، این است: ما همه چیزی می‌خوریم و بابت آن سپاسگذاریم. اگر هم چیزی در سفره هست که شما دوست ندارید، مجبور نیستید که حتما از آن میل کنید. 

۴. هنگام صرف غذا اگر چیزی هست که شما دوست ندارید، ساکت باشید و از آن نخورید. لازم نیست با صدای بلند اعلام کنید که از این غذا خوشتان نمی‌آید و مثلا فقط مواد غذایی ارگانیک مصرف می‌کنید. هیچ وقت و هیچ وقت نگویید که غذا باید سالم و تمیز باشد. اگر چنین چیزی می‌خواهید، باید به جای مهمانی به رستوران بروید و هزینه‌ی چیزی را که می‌خواهید بپردازید. 

مهمانی

۵. زمانی که به میهمانی می‌روید، تمام مدتی که آنجا هستید خود را با گوشی تلفن همراهتان مشغول نکنید! این بدین معنی است که کسانی که در آن مهمانی حضور دارند، به اندازه ی گوشی شما اهمیت ندارند. در مهمانی با همسر، فرزندانتان یا هرکس دیگری جروبحث نکنید. از این فرصت برای حمایت از دیدگاه‌های سیاسی خود استفاده نکنید. در مهمانی هیچ وقت از صاحب خانه نپرسید که چرا هنوز ازدواج نکرده یا بچه‌دار نشده است. 

۶. اگر میزبان در خانه‌اش تغییراتی داده است، نظر مثبت بدهید و از آن تعریف کنید حتی اگر مجبور شوید دروغ بگویید! مخصوصا اگر بار اول است که به خانه‌ی کسی می‌روید، حرف نزدن و تعریف نکردن از خانه و میزبانی او، بسیار بد است. حتی اگر به او حسادت می‌کنید، سعی کنید حس خود را مخفی کرده و با کلمات زیبا از او و خانه‌اش تعریف کنید. بر زبان آوردن جملات و نظرات تهاجمی مانند «این خانه به کار زیادی نیاز دارد» نشان از عمق ناراحتی شما دارد. 

۷. اگر شما عادت دارید چای یا قهوه زیاد بنوشید، از صاحب خانه بپرسید که می‌توانید خودتان درست کنید یا نه، به بقیه به خصوص میزبان هم تعارف کنید. هر بار از همان فنجان قبلی استفاده کنید، در غیر این صورت میزبان را عصبانی خواهید کرد!

۸. وقتی که میزبان بعد از صرف غذا می‌نشیند، احتمالا یک توقفی است قبل از این که دوباره پذیرایی را شروع کند. در این فرصت از او نخواهید که برای فرزند شما یک ساندویچ گوشت بیارد، چون که در ناهار خوب غذا نخورده است! 

مهمانی

۹. برای شستن ظرف‌ها و جمع کردن ظروف کثیف و بردن آن‌ها به آشپزخانه تعارف کنید، مگر این که میزبان از شما بخواهد که این کار را انجام ندهید؛ بعضی افراد اصلا دوست ندارند کسی جز خودشان به آشپزخانه‌شان برود. اما اگر جایی باشد که شما به طور مکرر می‌روید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. 

۱۰. مهمانی را زمانی ترک کنید که از قبل قرار بود بروید. اگر شب را ماندید و در مورد رختخوابی که می‌خوابید وسواس دارید، رختخواب خودتان را بیاورید. 

۱۱. لبخند بزنید و از لحظاتی که در مهمانی می‌گذرانید، لذت ببرید. تاثرگذارترین مهمانان کسانی هستند که در همه احساس خوبی به جای می‌گذارند، هم با کمک کردن و هم با مزاحم نبودن.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه