فرودگاه‌ های پاریس، از شارل دوگل تا اولی (قسمت دوم)

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
فرودگاه‌ های پاریس، از شارل دوگل تا اولی (قسمت دوم)

کشور فرانسه علاوه بر برخورداری از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و هنری، به‌دلیل وجود شرکت هواپیماسازی ایرباس و شرکت‌های هوایی معروف از جمله ایرفرانس یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی جهان محسوب می‌شود. در بخش اول این مقاله معروفترین و بزرگترین فرودگاه پاریس- فرودگاه شارل دوگل- معرفی شد. برای آشنایی با سایر فرودگاه‌های پاریس و حومه در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

مقاله‌های مرتبط:

فرودگاه بین‌المللی اورلی شلوغ‌ترین فرودگاه کشور فرانسه از نظر پروازهای داخلی است و حتی تا پیش از ساخت فرودگاه شارل دوگل اصلی‌ترین فرودگاه پاریس به شمار می‌رفت. در حال حاضر نیز پروازهایی از سراسر اروپا، آفریقا، خاورمیانه، آمریکا و جنوب شرق آسیا به آن انجام می‌شود.

فرودگاه‌های پاریس

مشخصات

  • نوع فرودگاه: مسافری (همگانی)
  • کد یاتا: ORY
  • کد ایکائو: LFPO
  • ارتفاع از سطح دریا: ۸۹ متر
  • باند: یک باند فرود بتنی به طول ۲۴۰۰ متر

پایانه‌ها

فرودگاه اورلی دارای دو ساختمان مجزای برای پایانه‌های مسافری است.

پایانه جنوبی (Terminal Sud- South Terminal)

فرودگاه‌های پاریس

این پایانه قدیمی دارای ۶ طبقه است که در کلیه طبقه‌های آن امکانات رفاهی لازم از جمله رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در کنار فضای اداری تعبیه شده‌اند.

پایانه غربی (Terminal Ouest- West Terminal)

فرودگاه‌های پاریس

این پایانه به‌لحاظ شکل ظاهری با پایانه جنوبی کاملا متفاوت است و دارای دو طبقه است. در این پایانه اغلب رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در طبقه اول مستقر هستند.

همچنین در این فرودگاه ۸ پارکینگ برای توقف خودروهای مسافران وجود دارد.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

این فرودگاه در فاصله ۱۴ کیلومتری از مرکز پاریس و در ناحیه جنوب غربی قرار دارد. برای تردد از فرودگاه به پاریس و برعکس می‌توان از راه‌های زیر استفاده کرد؛

  • کرایه خودرو: مسافران در صورت تمایل می‌توانند برای در اختیار داشتن خودروی شخصی به باجه‌های کرایه خودرو واقع در پایانه‌های فرودگاه مراجعه کنند.
  • قطارو مترو: خط PER B از ایستگاه آنتونی (Antony) با بهای بلیط ۱۰ یورو ؛ همچنین برای تردد میان دو پایانه جنوبی و غربی نیز می‌توان از قطار رایگان درون فرودگاه استفاده کرد. همچننی فرودگاه به خط متروی پاریس نیز متصل بوده و مسافرران می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.
  • تاکسی: فرودگاه اورلی از طریق بزرگراه A106به مسیر شهری متصل است.
  • اتوبوس: در فرودگاه اورلی تعداد زیادی از اتوبوس‌های به مقصدهای مختلف در پارریس آماده انتقال مسافران هستند.

اطلاعات پرواز

فرودگاه‌های پاریس

مسافرانی که تمایل دارند از طریق فرودگاه اورلی وارد خاک فرانسه شوند می‌توانند از پروازهای شرکت ایران ایر از فرودگاه امام به مقصد این فرودگاه و برعکس استفاده کنند.

۳. فرودگاه بین المللی باووایس- تیلی (Beauvais–Tillé Airport)

فرودگاه‌های پاریس

این فرودگاه بین‌المللی کوچک در روستایی به نام تیله (Tille) در حومه شهر به نام بووه (Beauvais) در ۸۵ کیلومتری شمال غرب شهر پاریس قرار دارد و دهمین فرودگاه فرودگاه پرتردد کشور فرانسه به شمار می‌رود. این فرودگاه به اصلی‌ترین پایگاه تردد پروازهای ارزان قیمت شرکت‌هایی مانند ریان‌ایر (Ryanair)، بلو ایر (Blue Air) و ویزایر (Wizzair) و پروازهای چارتر تبدیل شده است.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: عمومی (مسافری)
  • کد یاتا: BVA
  • کد ایکائو: LFOB
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۰۹ متر
  • باند: یک باند آسفالته به طول ۲۴۳۰ متر

پایانه‌ها

فرودگاه‌های پاریس

این فرودگاه محلی دارای دو پایانه است که پایانه نخست آن در سال ۱۹۷۹ میلادی تاسیس شده است. در سال ۲۰۱۰ و با توجه به افزایش پروازها پایانه دوم در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع احداث شد. همچنین از سال ۲۰۰۷، به‌منظور رفاه حال ساکنان منطقه انجام پروازهای شبانه از ساعت ۲۳:۳۰ تا ۶:۳۰ در این فرودگاه ممنوع شده است. پایانه‌های فرودگاه دارای امکاناتی مانند رستوران‌ها و مراکز خرید نیز هستند. در سال ۲۰۱۵ میلادی فرودگاه بووه توسط گردشگران به‌عنوان بدترین فرودگاه‌های جهان به‌لحاظ تاخیر و اقامت در فرودگاه انتخاب شد و در سال ۲۰۱۶ به رتبه ششم این جدول سقوط کرد. در صورت سفر به این فرودگاه با استفاده از تاکسی، قطار یا سرویس‌های حمل‌ونقل فرودگاه رهسپار پاریس شد.

در صورتی‌که پیش‌تر تجربه سفر به یکی از این فرودگاه‌ها در پاریس را داشته‌اید، حتما آن را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه