آمادگی برای اولین تجربه‌ هیجان‌ انگیز رودگردی

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
آمادگی برای اولین تجربه‌ هیجان‌ انگیز رودگردی

رودگردی از فعالیت‌های تفریحی و ورزشی هیجان‌انگیزی است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. اگر برای اولین تجربه‌ی رودگردی برنامه‌ریزی می‌کنید، در این مقاله نکاتی مهم برای حفظ جان و سلامتی و البته حفظ محیط زیست، در جریان این ورزش هیجان‌انگیز را عنوان می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

رودگردی یا رفتینگ (rafting)، قایق‌سواری در مسیر رودخانه است که معمولا در آب‌های خروشان انجام می‌شود. البته رودهایی که این فعالیت ورزشی سنگین در آن‌ها انجام می‌شود، درجه‌بندی دارند. برخی از رودها حتی کودکان هم اجازه‌ی ورود دارند و زیاد پرتلاطم نیستند. در درجه‌های بالاتر، تلاطم رود بیشتر است و خطرهای زیادی در مسیر رودخانه در انتظار ورزشکاران است. بنابراین، این رودها فقط برای ورزشکاران حرفه‌ای و ماهر که دارای توانمندی‌های گوناگون از قبیل قایق‌رانی و شنا در سطح حرفه‌ای هستند، مناسب است.

رودگردی

رودگردی در ایران هم انجام می‌شود و طرفدار دارد. این فعالیت ورزشی در واقع یکی از بهترین نمونه‌های سفرهای اکوتوریستی، گردشگری ماجراجویانه و گردشگری ورزشی است. شرکت‌های توریستی بزرگ دنیا، در سراسر دنیا تورهای ویژه‌ای برای رودگردی دارند. با توجه به اینکه این ورزش در سطوح بالاتر، بسیار تخصصی و سخت است، برگزارکننده‌های تور و راهنمایان چنین تورهایی باید مهارت‌های کافی برای هدایت گردشگران را داشته باشند.

از دلایل محبوبیت این ورزش، یکی پرهیجان بودن آن است و دیگری مناظر بکر و زیبایی که فقط از طریق قایق‌رانی در رودخانه، تماشای آن‌ها میسر است.  

تجربه‌ی قایق‌سواری در رودخانه‌ها، اقامت در سواحل بکر، گشت‌و‌گذار در آب‌دره‌ها و دوری از زندگی مدرن و پرمشغله، بسیار وسوسه‌انگیز و جذاب است. اگر برای چنین تجربه‌ی هیجان‌انگیزی برنامه‌ریزی می‌کنید باید به نکات زیادی توجه کنید تا سفری بی‌خطر و لذت‌بخش داشته باشید. قبل از شروع سفر، این نکات را در نظر بگیرید:

رودگردی

رود مناسبی انتخاب کنید

همان طور که گفتیم رودها درجه‌بندی از یک تا پنج دارند. در رودهای درجه‌های ابتدایی مشکلی برای مبتدیان نیست اما در سطوح بالاتر، آبشارها و راه‌های صعب‌العبور زیاد و خطرناکی در مسیر وجود دارند. بیشتر تورهای همراه با راهنما در رودهای درجه ۲ تا ۴ انجام می‌شوند. موقع انتخاب رود مقصد، توانمندی‌های بدنی خود را در نظر بگیرید. اگر به‌دنبال هیجان واقعی هستید، درجه‌بندی بالاتری را انتخاب کنید اما اگر دوست دارید بیشتر از مناظر لذت‌ببرید و سفر آرامی داشته باشید، درجات پایین‌تر را انتخاب کنید.

رودگردی

رودگردی می‌تواند تجربه‌ای ترسناک باشد. فرقی نمی‌کند که تازه‌کار باشید یا هزاران بار رودخانه‌های مختلف را با قایق طی کرده باشید؛ چراکه طبیعت قابل پیش‌بینی نیست.

ترس خود را مدیریت کنید

رودگردی می‌تواند تجربه‌ای ترسناک باشد. فرقی نمی‌کند که تازه‌کار باشید یا هزاران بار رودخانه‌های مختلف را با قایق طی کرده باشید؛ چراکه طبیعت قابل پیش‌بینی نیست. اما اگر سوار قایق شدید و در نهایت فهمیدید که این تجربه از آن چیزی که فکر می‌کردید بسیار سخت‌تر و ترسناک‌تر است، چه کار باید بکنید؟ یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شما این است که رعایت نکات ایمنی را جدی بگیرید. باید بدانید که اگر یکی از همسفرانتان از قایق بیرون افتاد چه کار کنید. هنگامی که وارد تنداب‌ها می‌شوید، تمرکز کنید، نفس عمیق بکشید و به راهنمای تور اطمینان کنید. آن‌ها مجرب و آموزش‌دیده هستند. اگر ترسیدید حتما ترستان را با راهنمای تور در میان بگذارید و به مهارت‌های او ایمان داشته باشید.

بارتان را سبک کنید

سعی کنید لباس و بار اضافی همراه نبرید. وسایل اضافه، حجم زیادی از کیفتان را اشغال می‌کنند و شما برای پیدا کردن وسایل کوچک و ضروری که در ته کیف گم شده‌اند، به مشکل برمی‌خورید. لباس‌هایی همراه ببرید که راحت و کاربردی هستند و شما بارها می‌توانید آن‌ها را بپوشید. پوشاک الیاف مصنوعی که سریع‌تر خشک می‌شوند، انتخاب بهتری هستند. کفش مناسب را فراموش نکنید. کفشی که هم در رودخانه و هم در خشکی با آن راحت باشید.

رودگردی

در روزهای گرم و آفتابی، پوششی برای حفاظت پوستتان داشته باشید. عینک آفتابی و کلاه نقاب‌دار را فراموش نکنید چون قرار است تمام روز را در مسیری آفتابی و بدون سایه طی کنید.

در انتخاب وسایل مورد نیاز دقت کنید. بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و وسایل باکیفیت بخرید. 

راهنمایان تور هم معمولا جعبه‌ی کمک‌های اولیه دارند. شما هم اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید مثل داروهای ضدمیگرن یا ضدآلرژی را همراه ببرید. کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید به ضدآفتاب نیاز دارید.

بسته به اینکه مسیری که طی می‌کنید، چقدر طول می‌کشد، می‌توانید وسایل بیشتری هم همراهتان ببرید؛ چیزهایی مانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، کیف‌ خشک و سایر وسایل لازم. اگر تور و شرکت توریستی خوبی انتخاب کرده باشید، نیازی نیست نگران غذا باشید. اما اگر رژیم غذایی ویژه‌ای دارید یا بیشتر از یک فرد عادی غذا می‌خورید، غذای سبک همراهتان ببرید.

در انتخاب وسایل مورد نیاز دقت کنید. بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و وسایل باکیفیت بخرید.  

بهداشت را رعایت کنید

هیچ نیازی به دوش و حمام نیست وقتی شما در نزدیکی رود قرار دارید. فقط به این نکته دقت کنید که در طبیعت به هیچ عنوان از مواد شوینده‌ی شیمیایی استفاده نکنید. این مواد برای جانداران، ماهی‌های رودخانه و گیاهان، مضر است. اگر سفر شما چندین روز طول می‌کشد می‌توانید از حمام و سرویس‌های بهداشتی موجود در کمپ‌های توریستی استفاده کنید.

وسیله‌ای برای سرگرمی داشته باشید

سفر گروهی چندروزه در دل طبیعت، وقت آزاد زیادی در اختیار شما می‌گذارد که از آن می‌توانید به نحو احسن برای انجام فعالیت‌های تفریحی موردعلاقه‌ی خود استفاده کنید. اگر عکاسی دوست دارید، این فرصت را برای ثبت زیباترین تصاویر از دل طبیعت از دست ندهید. اگر اهل مطالعه هستید، کتاب را فراموش نکنید. اگر ماهیگیری دوست دارید، قلاب ماهیگیری همراه ببرید.

رودگردی

خوابیدن زیر آسمان پرستاره در یک ساحل بکر و آرام، یکی از بهترین تجربیات زندگی شما خواهد بود.

زیر آسمان پرستاره بخوابید

خوابیدن زیر آسمان پرستاره در یک ساحل بکر و آرام، یکی از بهترین تجربیات زندگی شما خواهد بود. اگر آب و هوا و احیانا، حشرات موجود در محیط اطراف شما اجازه می‌دهند، این فرصت را از دست ندهید و خودتان را از این لذت کم‌نظیر محروم نکنید.

مهارت‌های لازم را یاد بگیرید

یکی از مهارت‌های که بهتر است برای رودگردی در آن تبحر داشته باشید، شنا است. اگرچه برای تجربه‌ی رودگردی نیازی نیست شناگر باشید. چون از جلیقه‌ی نجات استفاده می‌کنید و راهنمای تور مراقب شما است و بسیاری از افراد بدون اینکه شنا بلد باشند، رودگری می‌کنند. اما بهتر است که این مهارت را برای مواقع ضروری یاد بگیرید. اگر شنا بلد نیستید قبل از شروع سفر، این مسئله را با راهنمای تور در میان بگذارید. همیشه در طول سفر به توصیه‌ها و گوشزدهای راهنما توجه کنید و آن‌ها را پشت گوش نیاندازید.

مطالب مرتبط:

منبع oars

دیدگاه