دیدنی های قونیه، شهر شعر و مذهب (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
 دیدنی های قونیه، شهر شعر و مذهب (قسمت دوم)

قونیه شهری است پر از آثار تاریخی و مساجدی با معماری اسلامی در ترکیه. این شهر بهشت کسانی است که دوست دارند بافت قدیمی، سنتی و تاریخی را در سطح شهر به وضوح ببینند. در مرکز قونیه مساجد تاریخی زیادی قرار دارد و به هر سو که نگاه کنی، بنایی تاریخی ما را به‌سمت خود می‌خواند. در ادامه‌ی معرفی دیدنی‌های قونیه با کجارو همراه باشید تا با دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر آشنا شوید. 

مطالعه قسمت اول

بناهای تاریخی، مقبره‌ها، مساجد و موزه‌های قونیه همگی دست در دست هم داده‌اند تا از این شهر، مقصد پرطرفدار گردشگری بسازند و گردشگران را از سراسر جهان به این شهر زیبا جذب کنند. در ادامه با کجارو همراه شوید تا با دیگر دیدنی‌های قونیه آشنا شوید.

دهکده سیله (Sille)

دهکده سیله

سیله یک روستای کوچک در نزدیکی قونیه است. این روستا یکی از معدود روستاهایی است که تا سال ۱۹۲۲ در آن مردم به زبان یونانی کاپادوکیه سخن می‌گفتند. در دهکده‌ی سیله یونانیان زندگی می‌کردند که بیش از ۸۰۰ سال مسالمت‌آمیز کنار ترک‌های قونیه می‌زیستند. دلیلی این همزیستی مسالمت‌آمیز مولانا بود، کسی که شاهد اعجازی بود که در نزدیکی صومعه‌ی مسیحی ارتدکس «سنت چاریتون» روی داد. مولانا از این صومعه مسجدی ساخت.

در این روستا کلیساهایی وجود دارند که قدمت آن‌ها به دوران بیزانس می‌رسد که از آن جمله می‌توان به «کلیسای سنت هلنا» و «کلیسای کوچک» اشاره کرد که هر دو به‌تازگی مرمت شده‌اند. داخل کلیسای سنت هلنا پر از نقاشی‌های دیواری رنگارنگ است. کلیسای کوچک هم روی تپه‌ای، پشت روستا قرار دارد و امروزه به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نمایش انواع ساعت‌های دیواری و دیگر نوع ساعت‌ها اختصاص یافته است. در خیابان‌های این روستا خانه‌های چوبی بسیار دوست‌داشتنی قرار دارند و این در حالی است که لبه‌های صخره‌ها با سکونت‌گاه‌های غاری باستانی مشخص شده‌اند. 

مسجد صاحب عطا

مسجد صاحب عطا

اینجا مجموعه‌ای است که از یک مسجد، خانه‌ی درویش، مقبره و حمام تشکیل شده که بین سال‌های ۱۲۵۸ تا ۱۲۸۳ ساخته شده است. سردر ورودی این مجموعه بسیار زیبا آذین داده شده است و داخل مسجد هم اگر بروید، با محراب کاشی‌کاری شده‌ی بسیار زیبایی به رنگ آبی مواجه می‌شوید. خانه‌ی درویش هم کاشی‌کاری‌های آبی بسیار زیبا و داخل آن آجرهای قرمزی دارد که به موزه تبدیل شده و مجموعه‌ای جذاب از وسایل و اشیای مذهبی در آن به نمایش گذاشته شده است. 

در راه خود به مسجد، با مدرسه‌ی «سیرچالی» روبه‌رو می‌شوید که در سال ۱۲۴۲ ساخته شده است. این دانشکده‌ی الهیات سابق، روی دیوارهای داخلی خود چند نمونه تزئینی کاشی دارد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در این مسجد مجموعه‌ای از سنگ قبرهای اسلامی قرار دارد. 

مساجد قونیه

مساجد قونیه

بخش مرکزی قونیه تعداد زیادی از دیگر نمونه‌های معماری مذهبی دارد که به‌خوبی محافظت شده‌اند. به‌خصوص بازدید از مسجد ایپلیچیلر را در خیابان علاالدین از دست ندهید. تنها یک مسجد از این مجموعه باقی مانده که در سال ۱۲۰۱ ساخته شده و در سمت شرقی قلعه‌ی قدیمی در قونیه قرار گرفته است. این مکان همان طور که از نامش پیدا است، در ابتدا توسط خانواده‌ای که تولیدکننده‌ی نخ بودند وقف شد. این ساختمان مربع شکل ۲ گنبد بیضی و یک گنبد گرد دارد و روی ۱۲ ستون بزرگ قرار گرفته است. محراب مسجد بسیار زیبا بوده و از جنس مرمر ساخته شده است. زمانی مولانا و همچنین پدرش در این مسجد تدریس می‌کردند. 

مسجد برج (Tower Mosque) هم در منطقه‌ی بازار قرار دارد و یکی از جاهایی است که در سفر به قونیه حتما باید سری به آن زد. این مسجد در سال ۱۶۵۸ ساخته شده است اما بعدها رو به ویرانی رفت تا اینکه در سال ۱۸۱۱ آن را بازسازی کردند. سقف مسجد هشت گنبد دارد که با ۱۰ ستون پشتیبانی می‌شود و مجموعه‌ای از جامه‌های مربوط به قرن ۱۴ و ۱۵ در داخل اتاقی درون ساختمان نگهداری می‌شود. 

موزه‌ی کویون‌اوغلو (Koyunoglu Museum)

مشتاقان و علاقه‌مندان «احمد عزت کویون‌اوغلو» یکی از اعضای قدیمی‌ترین خانواده‌های قونیه، پس از مرگش مجموعه‌ای از عجیب‌ترین و جالب‌ترین اشیای هنری، اشیای قوم‌نگاری، اقلام زمین‌شناسی و وسایل ساده‌ی او را وقف کردند و به شهر قونیه اهدا کرده و به نمایش گذاشتند. این موزه که از این مجموعه تشکیل شده، به یکی از دیدنی‌های قونیه تبدیل شده است. این ساختمان گنجینه‌ای از نمایشگاه اشیای عجیب و غریب و شگفت‌انگیز است، از نقاشی‌های نادر، نسخه‌های خطی و فرش گرفته تا اسباب‌بازی‌هایی به‌شکل حیوانات (پر شده از پوشال، دانه‌ها، پنبه و مواد مشابه) و انواع ساعت‌ها. کسانی که عاشق چیزهای عجیب و غیرعادی هستند، می‌توانند با بازدید از این موزه، تجربه‌ی فراموش‌نشدنی از سفر به قونیه کسب کنند. 

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه