برترین «گزارش‌های اختصاصی» کجارو

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
برترین «گزارش‌های اختصاصی» کجارو

در این مطلب با گزیده مقاله‌های اختصاصی کجارو که به مطالب و گزارش‌های جذابی از رویدادهای مختلفی پرداخته شده با شما خواهیم بود. با کجارو همراه باشید.

در طول یک سال گذشته، گزارش‌های اختصاصی زیادی از گوشه و کنار پایتخت در وب‌سایت کجارو منتشر شد. از کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا در بازار تهران گرفته تا گشت‌وگذار در پایتخت و کافه‌گردی در تهران. از ارزشمندترین آثار تاریخی ادوار مختلف گرفته تا ارزشمندترین میراث ناملموس کشور. در این شب خاطره‌انگیز تصمیم گرفتیم گزیده‌ای از گزارش‌های پربازدید اختصاصی سایت را مرور کنیم. اگر فرصت مطالعه این مقالات را نداشتید، در این شب می‌توانید آن‌ها را بخوانید. عنوان مقالات به مقاله اصلی لینک شده‌اند. کجارو را همراهی کنید.

۱. اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز

از زمانی که اولین اتوبوس ایران در شهر رشت و توسط یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و سپس این اتوبوس به تهران برای حمل و نقل گروهی مردم استفاده شد، از آن زمان که کرایه این اتوبوس ۳ شاهی بود تا به امروز که تهران یکی از مدرن‌ترین و گسترده‌ترین سیستم‌های حمل و نقل شهری دنیا را دارد، ناوگان اتوبوسرانی تهران شاهد تحولات زیادی بوده است.

tehran-classic-busses

در سال ۱۲۹۸ شمسی و به‌دنبال ایجاد نارضایتی بین مردم به‌دلیل نبودن یک سیستم حمل و نقل با کارایی مناسب و با توجه به توسعه شهرها و گسترش شهرنشینی، بلدیه تهران موظف شد تا با تحقیق و بررسی به سیستم حمل و نقل شهری سر و سامانی بدهد و نتایج تحقیقات خود را در اختیار شهرداری قرار دهد.

۲. کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا در بازار تهران، میزبان شما با خوش‌طعم‌ترین چای دنیا

قهوه‌خانه حاج علی درویش یکی از قدیمی‌ترین قهوه‌خانه‌های به جا مانده از تهران قدیم است. این قهوه‌خانه کار خود را در سال ۱۲۹۷ شمسی آغاز کرده است.

smallest-coffee-house-in-the-world

قهوه‌خانه حاج علی درویش که عنوان کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا را یدک می‌کشد، یکی از جاذبه‌های گردشگری بازار تهران است. این قهوه‌خانه در راسته بازار زرگرها قرار دارد. در این قهوه‌خانه می‌توانید بهترین و خوش‌طعم‌ترین چای را با بهترین کیفیت میل کنید، با حاج‌ کاظم صاحب کنونی قهوه‌خانه که این مکان را از پدر خود به ارث برده است هم‌صحبت شوید، از دکوراسیون خاطره‌انگیز آن دیدن کنید، تا چای شما حاضر می‌شود یک دقیقه مطالعه کنید و در نهایت با بقیه پول خود به صندوق مولا که برای کمک به بچه‌های بهزیستی راه‌اندازی شده کمک کنید.

۳. گشتی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر آفتاب

شهر آفتاب به‌منظور تمرکز زدایی و حل مشکلات ترافیکی و عبور و مرور و آلودگی هوایی که در تهران در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها در مصلی تهران و نمایشگاه بین‌المللی تهران به وقوع می‌پیوست، ساخته شده است.

tehran-international-book-fair

شهر آفتاب در اتوبان خلیج‌فارس، روبه روی حرم امام خمینی (ره) قرار دارد. یکی از مشکلاتی که بازدیدکنندگان با آن مواجه هستند، مشکل رفت و آمد است. برای رفتن به نمایشگاه کتاب می‌توانید از مترو استفاده کنید. نمایشگاه شهر آفتاب مجموعه‌ای است که با هدف انتقال نمایشگاه‌های تهران به خارج از شهر تهران و رفع مشکل همیشگی ترافیک در تهران در زمان برگزاری نمایشگاه ساخته شده است. این نمایشگاه برای رسیدن به کمال هنوز به زمان نیاز دارد و با توجه به تجربیاتی که برگزارکننده‌ها از نمایشگاه کتاب به دست آوردند، قطعا برای نمایشگاه‌های بعدی با این مشکلات مواجه نخواهیم بود.

۴.  بام تهران، چشم‌اندازی به وسعت یک شهر

بام تهران از جمله جاذبه‌های گردشگری تهران است که سالانه هزاران نفر از گردشگران ایرانی و خارجی از آن دیدن می‌کنند. این محل گزینه مناسبی برای لذت بردن از مناظر زیبای شهر و حال و هوای کوهستانی است.

clean-air-tehran

بام تهران در تمامی ایام سال میزبان گرشگران داخلی و خارجی‌ است و روند رو به رشدی را با احداث امکانات تفریحی و رفاهی جدید و به‌روز می‌گذراند. اگر شما هم از شلوغی و ترافیک شهر خسته شده‌اید و به‌دنبال مکانی برای لذت بردن از هوای پاک کوهستانی و چشم‌اندازهای شهری هستید‌، توصیه می‌کنیم حتما از بام تهران دیدن کنید.

۵.  تهران ؛ نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر از جمله آن پروژه‌هایی است که به‌دلیل نو بودن اجرای این ایده در کشورمان و علاقه ذاتی ایرانیان به هنر، با استقبال بسیار خوبی از طرف مردم و هنرمندان مواجه شده است. امسال ۸۰۰ اثر از هنرمندان سراسر جهان در ۲۰,۰۰۰ سازه در معرض دید عموم قرار گرفت.

tehran-one-big-art-gallery

دوسوم این آثار از ایران و هنرمندان ایرانی و بقیه از هنرمندان بزرگ دنیا بودند. چیزی که بسیار قابل‌توجه بود، تنوع بسیار بالای آثار به نمایش درآمده در بنرهای سطح شهر بود. در این مجموعه از اشیای تاریخی در موزه‌های ایران و جهان گرفته تا تصاویر نقاشی‌هایی ارزشمند از پابلو پیکاسو و ون سان ونگوگ به نمایش در آمد.

۶. تهران، شهر همیشه بیدار (بخش اول)

شب همیشه برای ما یادآور آرامش در خانه و استراحت و گذراندن وقت در کنار خانواده و دوستان است. اما همه داستان شب در خانه ما خلاصه نمی‌شود و وقتی که در خانه در حال استراحت هستیم، شهر ما بیدار و در جنب‌و‌جوش است.

tehran-nights

تهران هم مثل بقیه شهرهای بزرگ ایران و جهان دارای زیبایی‌های زیادی است که تنها در شب امکان دیدن آن‌ها وجود دارد. یکی از نکات جالبی که باعث زیباتر دیده شدن شهرها در شب می‌شود این است که به‌علت تاریکی هوا و نورپردازی ساختمان‌ها در شب، معایب بصری معماری شهری کمتر به چشم می‌آید. در تهران هم به غیر از ساختمان‌های مسکونی و خصوصی که توسط مردم و شرکت‌ها به سیستم‌های نورپزدازی مجهز شده‌اند، شهرداری تهران و سازمان زیباسازی چند سالی است که با نورپردازی نمادها و معابر شهر با لامپ‌های LED و سیستم‌های کنترل نور، جلوه زیبایی به معابر شهر در شب داده است.

۷.  رستوران زغال چی و کافه لی‌وان، تجربه همه طعم‌های خوشمزه در یک مکان

کافه لی وان (LeeOne) یکی از کافه‌های زیبا با خوردنی‌های خوشمزه و محیطی جذاب و دوست داشتنی در محدوده خیابان شهرآرا است که با حضور در آن قطعا لحظاتی خاطره‌انگیز را تجربه خواهید کرد.

کافه لیوان - تهران

کافه لی‌وان که نام آن بسیار جالب و هوشمندانه از روی واژه (LeeOne) انتخاب شده است، یک کافه زیبا است که طبق گفته مدیر خوش‌برخورد آن، قرار است کم‌کم به یک مینی فودکورت تبدیل شود. این مجموعه شامل یک کافه، یک رستوران فست‌فود (رستوران زغال‌چی) که هم‌اکنون هم فعال است، و یک رستوران با غذاهای سنتی که در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، می‌شود.

۸.  پارک هنرمندان، میزبان مجسمه‌های ساخته شده به‌وسیله هنرمندان معاصر

پارک هنرمندان که بیستمین سال تاسیس خود را پشت سر می‌گذارد، علاوه بر بناهای فرهنگی - هنری، تعداد زیادی اثر هنری با ارزش از هنرمندان معاصر را هم در خود جای داده است.

مجسمه های پارک هنرمندان

پارک هنرمندان با نام «بوستان ایرانشهر»‌ هم شناخته می‌شود و علاوه بر فروشگاه‌های محصولات هنری و تماشاخانه ایرانشهر و گالری‌هایی که در آن‌ها آثار هنرمندان به نمایش در می‌آید، یک جاذبه دیدنی دیگر را هم در خود جای داده است. در این پارک آثار هنری مفهومی از هنرمندان معاصر قرار داده شده است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این مجسمه‌های زیبا در همه نقاط پارک پراکنده هستند.

۹.  طعم اصیل قهوه از زبان مدیر قهوه فروشی ریو

قهوه ریو، یکی از قدیمی‌ترین قهوه‌فروشی‌های ایران، سال‌ها است به فروش قهوه، چای و ملزومات تهیه نوشیدنی گرم می‌پردازد.

قهوه ریو

قهوه ریو در چهارراه استانبول سال‌ها است که میزبان علاقه‌مندان به طعم اصیل قهوه است. در این گزارش به آشنایی با محصولات این قهوه‌فروشی پرداختیم. اما در این مطلب پای صحبت‌های مدیر این قهوه‌خانه، آقای آربی یوناتان می‌نشینیم تا با فعالیت‌ها و تاریخچه این قهوه‌فروشی بیشتر آشنا شویم.

۱۰. کافه‌گردی: کافه سلفی، کافه‌ای برای سلفی دوست‌‌ها

کافه سلفی یک کافه متفاوت و زیبا در چهارراه ولیعصر است. این کافه محیطی بسیار دنج و زیبا دارد و در دکوراسیون آن از المانهای تصویری زیادی استفاده شده است. همین نکته باعث دیدنی‌تر شدن این کافه شده است.

کافه سلفی

برای کسانی که سلفی گرفتن را دوست دارند این کافه محل مناسبی به شمار می‌آید. از این جهت که تعداد المان‌های دیدنی این کافه آن‌قدر زیاد است که می‌توانید جلوی بسیاری از آن‌ها سلفی بگیرید و باز هم سوژه جدید برای گرفتن عکس سلفی داشته باشید.

۱۱.  موزه هنرهای معاصر تهران، میزبان آثار هنری ویم دلووی (قسمت اول)

ویم دلووی متولد ۱۹۶۵ میلادی، هنرمند بلژیکی است که اسفند ماه سال ۱۳۹۴ آثار خود را در قالب یک گالری از هنرهای تجسمی و مفهومی به موزه هنرهای معاصر تهران آورد.

wim-delvoye-exhibition-tehran

اثری که بیش از همه مورد استقبال و توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است، این بدنه خودروی حکاکی شده است. حکاکی روی آلومینیم روح تازه‌ای به بدنه این خودرو دمیده است. 

۱۲.  مرکز تبادل کتاب تهران، هدیه‌ای برای اهل کتاب و مطالعه

مرکز تبادل کتاب نام یک مجموعه فرهنگی است که این روزها با توجه به فعالیت متفاوت و خوبی که به راه انداخته، بسیار مورد توجه اهل کتاب و فرهنگ و همین طور نویسندگان قرار گرفته است.

tehran-book-exchange-center

مرکز تبادل کتاب، محلی برای مبادله کتاب‌های خوانده شده و بازگرداندن آن‌ها به چرخه استفاده است. برای این کار شرایط و سامانه‌ای طراحی شده تا افراد بتوانند کتاب‌های خود را تحویل دهند و بدون پرداخت هزینه و پس از گذشت مدتی، کتاب‌های دیگری انتخاب کنند. برای این کار قواعدی همانند قیمت‌گذاری توسط خود شخص، تخفیف‌های متوالی، رویکرد الکترونیک و تحویل گرفتن کتاب از افراد درب منزل پیش‌بینی شده و می‌توان گفت در نوع خود اولین مرکز تبادل کتاب ساختاریافته در کشور است.

۱۳. باغ موزه مینیاتور تهران، محلی برای گشت‌وگذار یک ساعته دور ایران (بخش اول: آشنایی با موزه)

آیا دوست دارید جاذبه‌های گردشگری کشورمان را ببینید، اما به هر دلیلی هنوز امکان سفر کردن به استان‌های مختلف کشورمان را ندارید تا همه آن‌ها را ببینید؟

tehran-miniature-park-pt1

باغ موزه مینیاتور تهران اولین موزه مینیاتوری کشور است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده است. این باغ‌موزه با هدف آشنا کردن مردم با آثار تاریخی ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی ساخته شده است. امکان بازدید از این باغ‌موزه همه‌روزه وجود دارد و مبلغ ورودی آن ۲۰۰۰ تومان برای هر گردشگر است.

۱۴. شبگردی در بزرگراه‌های تهران

بزرگراه‌ها شریان‌های حیاتی شهرهای بزرگ هستند و بدون وجود آن‌ها ترافیک شهرهایی چون تهران بسیار سنگین‌تر از وضع کنونی خواهد بود. اما بزرگراه‌ها سوژه مناسبی برای عکاسی در شب هستند.

شبهای تهران

هرچند عکاسی در شب سختی‌های خاص خود را دارد، اما پس از عکاسی، دیدن اثر نهایی شما را بسیار خوشحال خواهد کرد. عکاسی با سرعت شاتر پایین که نور چراغ خودروها را مانند یک خط نورانی نشان می‌دهد، شما را به یاد کشیدن خطوط رنگ روی بوم نقاشی می‌اندازد. با این تفاوت که این رنگ‌ها را راننده‌ها روی بوم می‌کشند و نه شما!

۱۵. عطر و طعم پاییز در بازار تره‌بار تکیه تجریش

بازار تجریش یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌ترین نقاط شمال تهران است که همه‌روزه تعداد زیادی از مردم و گردشگران برای خرید و دیدن آن به این محل رفت و آمد می‌کنند. در فصل پاییز این بازار رنگ و بویی دیگر دارد.

بازار تجریش - پاییز

در فصل پاییز علاوه بر درختان و برگ‌ها که رنگ‌های مختلفی را به خود می‌بینند، طبیعت هدایای رنگارنگ دیگری هم برای ما به ارمغان می‌آورد. میوه‌های پاییزی علاوه بر طعم خوشمزه، رنگ‌هایی زیبا دارند که قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم برای هر بیننده‌ای حیرت‌انگیز خواهد بود.

۱۶. چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب؛ گذری برای اهل فرهنگ و کتاب

چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب یکی از پرترددترین و دوست‌داشتنی‌ترین گذرگاه‌های پایتخت است.

چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب

در این مسیر پژوهشکده فرهنگ و هنر، کتاب‌فروشی‌های مستقل و کتاب‌فروشی‌های انتشارات‌های معروف، فروشگاه‌های فروش لوازم تحریر و تجهیزات و نوشت‌افزار مهندسی، دانشگاه تهران، فروشگاه‌های فروش روپوش و تجهیزات پزشکی، روزنامه‌فروشی، کافه و سینماهای زیادی قرار دارند.

۱۷.  کافه‌گردی:‌ کافه چتر، کافه‌ای دنج و رنگارنگ در کوچه چترها

کافه چتر نام یکی از کافه‌های جدید تهران است که در کوچه مهرناز (کوچه چترها) قرار دارد.

کافه چتر - کوچه مهرناز - کوچه چترها

«کافه چتر» یک کافه دنج، زیبا و دوست داشتنی است که محیطی رنگارنگ و زیبا دارد. برخورد کارکنان این کافه بسیار گرم و صمیمی است و این موضوع باعث می‌شود که شما حس راحتی و آرامش را در این کافه تجربه کنید.

۱۸. خاموشی چراغ‌ نمادهای تهران و سایر شهرهای ایران به مناسبت ساعت زمین

ساعت زمین رویدادی است که هرسال در آخرین شنبه ماه مارس، در نقاط مختلف دنیا به احترام سیاره زمین و با هدف آگاهی مردم از تغییرات آب و هوایی برگزار می‌شود.

earth-hour-tehran

ساعت زمین بهانه‌ای برای احترام گذاشتن به سیاره زمین است و در کشورمان از سال ۹۰ این رویداد توسط شهرداری تهران، ابتدا با خاموشی چراغ‌های برج میلاد و سپس سایر نمادهای شهر تهران برگزار می‌شود و امسال با خاموشی برج میلاد، پل طبیعت، گنبد مینا، برج آزادی و برج طغرل برگزار شد. از سال ۹۲ تعداد بیشتری از شهرهای ایران به گرامیداشت این رویداد می‌پردازند.

۱۹.  دست‌فروشی‌های چهارراه ولیعصر؛ بازارچه‌ای کوچک، دنیایی از رنگ‌ها

چهارراه ولیعصر به تقاطع خیابان انقلاب اسلامی و خیابان ولیعصر گفته می‌شود. در اطراف این چهارراه مراکز و جاذبه‌های مهمی برای شهروندان وجود دارد که این تقاطع را به یکی از مهم‌ترین و پر رفت و آمدترین نقاط شهر تبدیل کرده است.

دستفروشیهای چهارراه ولیعصر

از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به تئاتر شهر، پارک دانشجو، مجموعه تالار وحدت، بازار کامپیوتر رضا، کتاب‌فروشی‌ها و نرم‌افزار فروشی‌ها و کافه‌هایی با خوردنی‌های خوشمزه اشاره کرد. اما یکی از این جاذبه‌های جذابی که چندسالی است در این چهارراه قرار دارد، دست‌فروشی‌هایی است که در ضلع شمال غربی چهارراه قرار دارند و به فروش محصولات مختلفی می‌پردازند.

۲۰. اکبرجوجه، یادآوری خاطرات شیرین شمال در تهران

اکبرجوجه یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای معروف و موفق در کشورمان است که اکثر گردشگرانی که به شمال کشور سفر کرده‌اند، دست‌کم یک‌بار غذای معروف آن را امتحان کرده و از آن خاطرات خوبی دارند.

akbar-joojeh-tehran

رستوران اکبرجوجه برای ما ایرانی‌ها از آن رستوران‌های قدیمی و خاطره‌انگیز است که هر بار سفری به شمال کشور داریم سعی می‌کنیم سری هم به یکی از شعبه‌های این رستوران زنجیره‌ای بزنیم. مدتی است این رستوران شعبه‌ای در تهران راه‌اندازی کرده و ما هم در این گزارش سری به این رستوران دوست‌داشتنی زده و از حال و هوای آن تصاویری تهیه کردیم.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه