برنامه سفر به استانبول؛ روز اول

عادل رحیمی
عادل رحیمی چهار شنبه، ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
برنامه سفر به استانبول؛ روز اول

استانبول پرطرفدارترین شهر ترکیه، قدمتی به درازای تاریخ دارد. در این مقاله با کجارو همرا باشید تا برنامه‌ی سفری از این شهر را بخوانید که جاذبه‌های گردشگری برجسته‌ی این شهر را پوشش می‌دهد.

اگر می‌خواهید از تمامی جاذبه‌های استانبول دیدن کنید، در این مقاله با کجارو همراه باشید تا علاوه بر معرفی کوتاه جاذبه‌های برتر شهر، راهنمای بازدید و چگونگی رسیدن به آن‌ها را بخوانید.

در این برنامه می‌توانید با کاخ توپ کاپی، مسجد ایاصوفیه، بازار بزرگ استانبول، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا آشنا شوید. سفر خود را از کاخ توپ کاپی آغاز می‌کنیم و به ترتیب به جاذبه‌های دیگر می‌رویم.

کاخ توپ کاپی       مسجد ایاصوفیه        بازار بزرگ استانبول       مسجد سلیمانیه       مسجد رستم پاشا

کاخ توپ کاپی

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • ساعات کاری: همه روزه ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر (پنجشنبه‌ها تعطیل)

توپ کاپی

 کاخ توپ کاپی، به‌جای مانده از اواسط قرن ۱۵ میلادی، یکی از کاخ های بسیار زیبا در شهر استانبول ترکیه است. این کاخ علاوه بر اینکه در طول ۴۰ دهه حکومت سلطان های عثمانی از زمان سلطان محمد دوم تا سلطان عبدالمجید محل سکونت بوده است، محلی برای مراسم و تفریحات سلطنتی نیز بوده است.

مسافران به‌طور معمول ۱ ساعت و نیم در این کاخ سپری می‌کنند اما گشتن در این کاخ نیاز به سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارد که به طبع در زمان اوج مسافرت‌ها شلوغ‌تر نیز خواهد بود. در زمان بازدید از این کاخ از کفش و لباس راحت دریغ نکنید چراکه در طول این مدت بایستی قدم زده یا بایستید. همچنین در فصول گرم، آب و نوشیدنی کافی به‌همراه خود داشته باشید چراکه کافه‌ی موجود در کاخ، قیمت‌هایی نامتعارف دارد.

قیمت بلیط برای ورود به بارگاه دوم در موزه ۱۳ دلار است و همچنین اگر می‌خواهید از حرم بازدید کنید باید بلیط دیگری به قیمت ۷ دلار خریداری کنید؛ البته در صورتی که بلیط گذر توریستی استانبول خریداری کرده‌اید نیازی به خریداری این بلیط نیست. امکان بازدید از این موزه همه روزه غیر از پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد ظهر وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید:

 مسجد ایاصوفیه

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • ساعات کاری: همه روزه ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • فاصله از توپ کاپی: ۵ دقیقه پیاده‌روی

ایا صوفیه

این مسجد که در مرکز شهر استانبول قرار دارد با قبه‌ها و مناره‌های بلندش به‌نوعی نماد استانبول است. این مسجد که در ابتدا یک کلیسا بود پس از فتح استانبول توسط محمد دوم به مسجد تبدیل شد. فاصله ی کاخ توپکاپی تا این مسجد ۵ دقیقه پیاده‌روی است. دسترسی به مسجد ایاصوفیه نیز به لطف شبکه‌ی وسیع اتوبوس، مترو و تراموای استانبول، به‌راحتی میسر شده است. میدان ایاصوفیه نیز میدانی است که به خاطر وجود مسجد ایاصوفیه نام‌گذاری شده است. این مسجد همه روزه ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر در فصول پاییز و زمستان و در فصول دیگر از ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است.

بیشتر بخوانید:

بازار بزرگ استانبول

  • متوسط زمان بازدید: ۴۵ دقیقه
  • ساعات کاری: همه روزه بدون ساعت مشخصی
  • فاصله از  مسجد ایاصوفیه: ۱۴ دقیقه با خودرو

بازار بزرگ استانبول

 بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار‌های سرپوشیده دنیا است. این بازار در سال ۱۴۴۵ توسط سلطان محمد دوم بنا شد. بازار بزرگ استانبول جمعا دارای ۳ هزار حجره است . این بازار روزانه بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار بازدید‌کننده دارد. فاصله‌ی این بازار از مسجد ایاصوفیه یک مسافت ۱۴ دقیقه‌ای با خودرو است. در این بازار می‌توانید اقلامی از قبیل طلا و جواهرات، مبلمان، فرش و چرم را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:

مسجد سلیمانیه

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • ساعات کاری: همه روزه بدون ساعت مشخصی
  • فاصله از  بازار بزرگ: ۱۱ دقیقه پیاده‌روی

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه شامل بناهایی همانند مقبره‌ی سلیمان و همسرش و همچنین مهر ماه سلطان همسر رستم پاشا است. این مسجد در سال ۱۵۵۷ ساخته شد. سلیمانیه دومین مسجد بزرگ در استانبول است. این مسجد گنبدی به ارتفاع ۴۷ متر به ضخامت ۲۷/۵ متر دارد. ۴ مناره به ارتفاع ۷۲ متر دارد.

بیشتر بخوانید:

مسجد رستم پاشا

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • ساعات کاری: همه روزه بدون ساعت مشخصی
  • فاصله از  مسجد سلیمانیه: ۸ دقیقه پیاده‌روی

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا در سال ۱۵۶۱ به دستور رستم پاشا که وزیر اعظم عثمانی بود ساخته شد. در این مسجد چینی‌کاری‌هایی از نقوش گل‌هایی همانند میخک، لاله، زنبق، مینا و رز است. این دُر درخشان و جواهر مخفی معماری عثمانی، توسط معمار معروف، معمار سنان ساخته شده است. این مسجد کوچک و باشکوه، به دستور رستم پاشا، صدراعظم سلطان سلیمان ساخته شده است. زمانی که صحبت از کاشی‌کاری‌های زیبا باشد، اکثر افراد نام مسجد آبی را ذکر می‌کنند در حالی که باارزش‌ترین کاشی‌کاری‌های ایزنیک در این مسجد دیده می‌شوند. این مسجد در یک مکان کاملا در دسترس در چند قدمی بازار ادویه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استانبول واقع شده است.

مطالب مرتبط:

منبع Google Trips

دیدگاه