روزشمار: ۲۷ آذر؛ نخستين پرواز بشر با هواپيما

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۲۷ آذر؛ نخستين پرواز بشر با هواپيما

۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی در صحرای «كيتی هاک» ايالت كارولينای شمالی آمريكا برادران رايت (ارويل و ويلبر رايت) هواپيمایی را كه در كارگاه دوچرخه‌سازیشان بر پايه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به پرواز درآوردند كه به‌عنوان نخستين پرواز بشر با هواپيما ثبت شده است.

پرواز بشر با بالون هوای گرم در چهارم ژوئن ۱۷۸۳ صورت گرفته بود. این بالون توسط دو برادر فرانسوی به نام‌های ژاک و ژوزف مون گلفیه، ساخته شده بود. بالون ساخت این دو برادر در نوامبر و دسامبر آن سال چند مسافر را هم حمل و در ارتفاع ۵۰۰ متری با سرعت ۲۲ کیلومتر در ساعت پرواز کرده بود.

اولین پرواز بشر

در هفدهم دسامبر ۱۹۰۳، اولين هواپيمای موتوردار جهان، پس از بارها آزمايش و تجربه، سرانجام با موفقيت از زمين برخاست و نزدیک به یک دقيقه در فضا پرواز كرد. اين هواپيما توسط دو برادر به نام‏‌های ويلبر و ارويل رايت، ساخته شد و در ايالت كارولينای شمالی آمريكا آزمايش شد.

برادران رايت در ابتدا دوچرخه‌‏ساز بودند و با مشاهده پرواز هواپيماهای بدون موتور به پرواز علاقه‌‏مند شدند و سرانجام با پشتكار فراوان، موفق به ساخت و پرواز اولين هواپيمای موتوردار جهان شدند. آن‌ها توانستند ماشين پرنده‏‌ای سنگين‌‏تر از هوا و دارای حجم بزرگ را ساخته و مورد آزمايش قرار دهند.

نخستين پرواز، ۱۲ ثانيه طول کشید و آزمايش ديگری كه در همان روز انجام شد، زمان بيشتری را دربرگرفت. هواپيمای برادران رايت كه با سلامت فرود آمد، دارای دو بال و و ملخ بود و اولين هواپيمای موتوری به حساب می‌آيد كه انسان با آن پرواز كرد.

برادران رايت ۱۸ دسامبر، و یک روز پس از نخستين پرواز كه پيروزمندانه بود، از دولت آمريكا خواستند كه اختراع آنان را خريداری كند. وزارت جنگ آمريكا مامور بررسی اين درخواست شد و پس از مذاكره و مشاهده اختراع، تصميم گرفت براداران رايت را به خدمت بگيرد و كمک مالی به تكميل اين صنعت كند.

در همین روز:

  • میلاد رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام
  • درگذشت مولانا جلال‌الدین بلخی (۱۲۷۳ میلادی)
  • پرواز اولين هواپيمای موتوردار جهان توسط برادران رايت (۱۹۰۳ میلادی)
  • روز ملی «بوتان»
  • تولد «لوود ویک وان بتهوون»، موسیقی‌دان آلمانی (۱۷۷۰ میلادی)
  • درگذشت اورویل رایت یکی از مخترعان هواپیما (۱۹۴۸ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه