ویلای نمازی کجاست؟

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا پنجشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
ویلای نمازی کجاست؟

ویلای نمازی کجاست؟ با خارج شدن نام خانه نمازی از فهرست میراث ملی، این خانه هم در لیست بناهای با ارزشی قرار گرفته که گویا قرار است به‌جای آن برجی جدید در پایتخت ساخته شود. با کجارو همراه باشید تا با «خانه نمازی» بیشتر آشنا شویم.

معرفی

ویلای نمازی از لیست فهرست میراث ملی خارج شد. هر سال و هر ماه شاهد تخریب ساختمان‌های تاریخی که هویت شهر ما را تشکیل می‌دهند هستیم تا به‌جای آن‌ها برج‌هایی سر به فلک کشیده تجاری را در تهران ببینیم. این بار قرعه به نام خانه‌ای بسیار زیبا و دوست‌داشتنی که شاید پیش از این کمتر نام آن را شنیده بودیم، افتاده است. ویلای نمازی که در دوره پهلوی دوم و سال ۱۳۳۹ ساخته شده است توسط دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شده است تا درختان آن قطع شوند و این خانه زیبا تخریب شود. خانه نمازی توسط معماری مشهور ایتالیایی جو پونتی طراحی شده است. این ساختمان به‌همراه ساختمان شورای برنامه‌نویسی و توسعه عراق، تنها آثاری هستند که این معمار در خاورمیانه طراحی کرده و ساخته است. گویا مالک جدید این بنا قصد دارد به‌جای این باغ ۸۰۰۰ متر مربعی یک هتل ۲۰ طبقه پنج ستاره بسازد و برای این کار مجوزهای لازم را هم دریافت کرده است.

خانه نمازی - نیاوران

خانه نمازی - نیاوران

خانه نمازی - نیاوران

خانه نمازی - نیاوران

آدرس

ویلای نمازی در شمیرانات، خیابان نیاوران، خیابان عمار، پلاک ۱۴ واقع شده‌ است.

ویلای نمازی در خیابان عمار واقع در نیاوران قرار دارد

متاسفانه امکان بازدید از این ویلا وجود ندارد اما اگر به نیاوران بروید، در خیابان عمار، پیش از آنکه تخریب شود، می‌توانید از کنار آن گذر کنید. برای رسیدن به نیاوران می‌توانید مقاله «تجریش کجاست» را بخوانید و از تجریش هم با تاکسی و اتوبوس به نیاوران بروید.

ویلای نمازی - نیاوران

ویلای نمازی - نیاوران

امیدواریم مسئولان کشور و به‌ویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تخریب این بنای با ارزش جلوگیری کنند و از این بنا به‌عنوان یک محل گردشگری و جاذبه معماری و تاریخی استفاده شود.

نظرات خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه