برنامه سفر به استانبول؛ روز دوم

عادل رحیمی
عادل رحیمی پنجشنبه، ۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
برنامه سفر به استانبول؛ روز دوم

استانبول شهری است به قدمت چند دوره، از کلیساهایی که بعدها به مسجد تبدیل شدند و بازارهایی که قدمت چند صد ساله دارند. با این برنامه‌ی سفر از کجارو همراه باشید تا در دو روز شهر استانبول را کشف کنید.

اگر می‌خواهید از تمامی جاذبه‌های استانبول دیدن کنید، در این مقاله با کجارو همراه باشید تا علاوه بر معرفی کوتاه جاذبه‌های برتر شهر، راهنمای بازدید و چگونگی رسیدن به آن‌ها را بخوانید.

در این برنامه می‌توانید از ۵ جاذبه‌ی مسجد سلطان احمد، باسیلیکا سیسترن، موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول، بازار ادویه‌ی استانبول، کلیسای چورا استانبول دیدن کنید. سفر خود را از مسجد سلطان احمد آغاز می‌کنیم و به‌ترتیب به جاذبه‌های دیگر می‌رویم.

مسجد سلطان احمد

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • ساعات کاری: ۲۴ ساعت شبانه‌روز، همه‌روزه

مسجد سلطان احمد

این مسجد که با نام مسجد آبی نیز شناخته می‌شود و در سال ۱۶۱۶ میلادی ساخته شده، دارای ۶ مناره‌ی بزرگ و گنبدی به ارتفاع ۴۵ متر است. از بهترین مکان‌هایی که می‌توان این مسجد را در آن مشاهده کرد، پارک سلطان احمد است. این پارک، که در وسط آن استخری بسیار زیبا وجود دارد، نمایی زیبا از مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه را دارد.

بیشتر بخوانید:

باسیلیکا سیسترن

  • متوسط زمان بازدید: ۴۵ دقیقه
  • ساعات کاری: همه‌روزه ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر
  • فاصله از مسجد سلطان احمد: ۴ دقیقه پیاده‌روی

باسیلیکا سیسترن

باسیلیکا سیسترن آب‌انباری قدیمی است که در قرن ۶ام میلادی برای ذخیره آب ساخته شده است. این مجموعه شامل ۳۳۶ ستون ۹ متری است. دیوارهای خشتی این آب‌انبار ۵ متر ضخامت دارند. ظرفیت این آب‌انبار صد هزار تن آب تخمین زده شده است.

متن زیر توضیحی از شریف ینن در مورد آب‌انبار باسیلیکا است که شکوه بی‌نظیر این مکان را تشریح می‌کند:

از کلمه باسیلیکا (basilica) در زبان انگلیسی مدرن، برای ساختمان‌‌هایی با یک سالن اصلی مرکزی و چند راهرو، یا برای کلیساهایی که دارای دو ردیف ستون و انتهای منحنی شکل هستند، استفاده می‌شود.

اما آب‌انبار باسیلیکای استانبول هیچ‌کدام از دو مورد بالا نیست؛ بلکه یک آب‌انبار باستانی است که برای ذخیره آب از آن استفاده می‌کرده‌اند. این آب‌انبار، در میان تقریبا دو‌ هزار مخزنی که در دوره بیزانس وجود داشته، بزرگ‌ترین بوده و زیر شهر استانبول یا همان قسطنطنیه، قرار گرفته است. دلیل این نام‌گذاری، ستون‌های ردیفی آن است. ستون‌ها و سرستون‌های معبد‌های غیرمسیحی آن بازسازی شده که ظاهری زینتی و باشکوه به این مکان داده است. به این آب‌انبار همچنین «سارای»، که به زبان ترکی به‌معنای «مکان» است، گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

  • متوسط زمان بازدید: ۲ ساعت
  • ساعات کاری: همه‌روزه ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • فاصله از باسیلیکا سیسترن: ۶ دقیقه پیاده‌روی

موزه ی باستان شناسی استانبول

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول، که مجموعه‌ای از سه موزه‌ی باستان‌شناسی، هنر اسلامی و شرق باستان است، بیش از یک میلیون شیء تاریخی را در خود جای داده است. این موزه در سال ۱۸۱۱ میلادی بنا شده است. از آثار گرانبهای این موزه می‌توان به ۸۰۰ هزار سکه به‌جای‌مانده از دوران عثمانی، مجسمه‌ی اسکندر و زئوس، تفاهمنامه قادس، تابوت‌دان زنان گریان و مجسمه زنجیرلی اشاره کرد.

زنان گریان استانبول

تابوت‌دان زنان گریان

بازار ادویه‌ی استانبول

  • متوسط زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • ساعات کاری: همه‌روزه ۸ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر (شنبه و یک‌شنبه تعطیل)
  • فاصله از موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول: ۵ دقیقه با خودرو

بازار ادویه ی استانبول

بازار ادویه‌ی استانبول که در سال ۱۶۶۰ ساخته شد، یکی شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین بازارهای استانبول است. در این بازار می‌توانید بهترین ادویه‌جات، شیرینی‌ها، خشکبار، خاویار، موم عسل، قهوه و چای را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

موزه ی چورا

  • متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت
  • ساعات کاری: همه‌روزه ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر (چهارشنبه تعطیل)
  • فاصله از بازار ادویه‌ی استانبول: ۱۲ دقیقه با خودرو

موزه ی چورا

موزه‌ی چورا یا موزه‌ی کورا که قبلا کلیسایی با همین نام بوده در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده است. این کلیسا در قرن ۱۶ میلادی به مسجد و در سال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شد. نقاشی‌های زیبایی در این کلیسا وجود دارد که درباره‌ی زندگی عیسی مسیح (ع) و مریم مقدس است. گنبد این مسجد قطری به بزرگی ۷/۵ متر دارد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط:

منبع Google Trips

دیدگاه