بازار خان الخلیلی، خریدی متفاوت در قاهره

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری پنجشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
بازار خان الخلیلی، خریدی متفاوت در قاهره

بازار خان الخلیلی بازاری قدیمی است که در محله‌ی مسلمان نشین شهر قاهره قرار دارد. این بازار با وجود بافت سنتی خود، بسیار مورد توجه و علاقه‌ی گردشگران است و همه‌ی آن‌هایی که به قاهره سفر می‌کنند، حتما به این بازار نیز سر می‌زنند. در ادامه و برای آشنایی بیشتر با این بازار با کجارو همراه شوید.

زمین بازار خان الخلیلی در ابتدا محل مقبره‌های خلفای فاطمی بوده است. این مقبره قسمتی از قصر شرقی ژنرال جوهر بوده است. فردی که ابتدا مصر و سپس قاهره را فتح کرد. در زمان سلطنت سلطان برقوق، با این‌ که مصر تحت تاثیر یورش مرگ سیاه قرار گرفته بود، اما به مرکز اقتصادی بزرگی در آن زمان تبدیل شده بود. مرکزی که محل اصلی بسیاری از فعالیت‌های تجاری و مذهبی به شمار می‌رفت. 

بعد از آن امیر الخلیل گورستان بزرگ فاطمیان را تخریب کرد و در محل گورستان کاروانسرایی تجاری (به عربی خان) به راه انداخت. این کاروانسرا در مرکز قاهره قرار داشت و بعد‌ها حاکم محل تجاری و تبلیغاتی دیگری نیز در این محل و در نزدیکی مسجد الازهر بنا کرد. بعد‌ها سلطان القوری، آخرین حاکم مهم مصر، ساختمان اولیه‌ی کاروانسرا را خراب کرد و به جای آن مجموعه‌ای تجاری با در‌های ورودی بسیار بزرگ و خیابان‌های عمودی ساخت که معماری آن بسیار شبیه به معماری شهر‌های عثمانی بود. شهر‌های عثمانی در آن زمان با کیفیت‌ترین اجناس را ارائه می‌دادند. علاوه بر این‌ها قسمت‌های دیگری از بازار مثل در‌های پررنگ و لعاب و طبقات بالا‌تر در بازار در دوره‌های دیگر به بازار اضافه شدند که امروز نیز وجود دارند و به چشم می‌خورند. 

بازار خان الخلیلی قاهره

از زمان القوری این بازار پر از اجناس مختلف ترک شد و این رویه تا پس از زمان عثمانیان نیز ادامه داشت.

امروز بازار

امروز اما این بازار پر از اجناس مختلفی است که اکثر آن‌‌ها اجناس فروشندگان مصری هستند تا بازرگانان خارجی، با این حال گردشگران نسبت به این بازار همواره علاقه و توجه خاصی نشان داده‌اند. اجناس مختلفی مثل سوغاتی‌ها، اجناس عتیقه و جواهرات در این بازار به فروش می‌رسند. اما هنوز هم کارگاه‌های سنتی وجود دارند که اجناس قدیمی و به طرز سنتی درست می‌کنند. این کارگاه‌ها از دید مردم قاهره بسیار مهم هستند. 

بازار خان الخلیلی قاهره

علاوه‌ بر مغازه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و دوره‌گرد‌های فروش غذای خیابانی در این بازار وجود دارند. کافه‌ها معمولا کوچک هستند و قهوه‌ی عربی سرو می‌کنند و قلیان هم در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. قدیمی‌ترین کافه‌ی این بازار «فیشاوی» است که در سال ۱۷۷۳ تاسیس شده است. 

بازار خان الخلیلی قاهره

مسجد الحسین در مجاورت این بازار قرار دارد. همچنین دانشگاه الازهر و مسجد این دانشگاه نیز در نزدیکی بازار خان الخلیلی واقع شده‌اند. 

آدرس

مصر، قاهره، محله مسلمان‌نشین قاهره

مسیر دسترسی

در صورت همراهی با تور به راحتی می‌توانید از این بازار دیدن کنید. اما در صورتی‌ که خود به تنهایی سفر می‌کنید، می‌توانید با استفاده از تاکسی خود را به این بازار برسانید.

بازار خان الخلیلی قاهره

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه