دیدنی های بمبئی؛ شهر همیشه بیدار

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
دیدنی های بمبئی؛ شهر همیشه بیدار

بمبئی، پایتخت ایالت ماهاراشترای هند، یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور است. گفته می‌شود بمبئی پایتخت تجاری هند نیز هست.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۳ به‌روزرسانی شده است.

بمبئی نسبت به دیگر جاهای هند آثار تاریخی کمتری دارد اما تنوع این آثار در بمبئی بیشتر است و این کمبود را جبران می‌کند. شما در این شهر می‌توانید همه چیز از ساحل تا بالیوود را پیدا کنید. تمامی زیبایی‌های این شهر، مانند جاذبه‌های گردشگری آن از دروازه‌ی هند گرفته تا مراکز خرید و بازارهای قدیمی این شهر، گردشگران را به تماشای این شهر همیشه بیدار می‌کشاند. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی بمبئی آشنا شوید.

دروازه هند

دروازه هند بمبئی

دروازه‌ی هند شناخته‌شده‌ترین بنای تاریخی بمبئی است که به مناسبت بازدید شاه جورج پنجم و ملکه ماری از بمبئی ساخته شد. این دروازه بلند ساخته شد تا اولین چیزی باشد که هنگام نزدیک شدن به بمبئی با قایق دیده می‌شود. این دروازه می‌تواند شروع مناسبی برای گشت‌وگذار و بازدید از اثار باستانی بمبئی باشد. امروزه فضای اطراف دروازه‌ی هند چیزی شبیه سیرک است با فروشندگان دوره‌گردی که همه چیز می‌فروشند، از بالن گرفته تا چای هندی! دروازه‌ی هند در کنار اسکله‌ای در «Colaba» و روبه‌روی کاخ تاج قرار گرفته است. 

حوزه هنری کالا گودا

کالا گودا بمبئی

«کالا گودا» مرکز فرهنگی بمبئی بوده و به معنی «اسب سیاه» است که به مجسمه‌ای اشاره دارد که زمانی در این مکان وجود داشت. این بنای هلالی شکل محل برگزاری گالری‌های هنری و موزه‌های متعدد است. این بنا پر از فضاهای فرهنگی همچون گالری‌ در پیاده‌روها است. در این مرکز قدم بزنید و از آثار هنری موجود لذت ببرید. هر ساله در فوریه انجمن کالا گودا به‌مدت ۹ روز میزبان جشنواره‌ی «هنر کالا گودا» (Kala Ghoda Arts Festival) است که می‌تواند برایتان جذاب باشد. 

حوض بانگانگا (Banganga Tank)

حوض بانگانگا

حوض بانگانگا را می‌توان دقدیمی‌ترین جای مسکونی بمبئی نامید که این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که در تاریخ و گذشته‌ی این شهر غرق شوید. با این حال جای تعجب دارد که بسیاری از مردم محلی با آن آشنا نیستند! آب مقدس این حوض در خیابانی باریک قرار دارد که توسط معابد، خانه‌ها و دیگر مکان‌های مذهبی احاطه شده است. هندوها معتقد هستند که قدم زدن دور این حوض با پای برهنه فواید زیادی دارد. شما می‌توانید کنار این حوض نشسته و به تماشای زندگی روزانه‌ی مردم بپردازید. 

ساختمان‌های قدیمی

ساختمان های قدیمی بمبئی

بمبئی پر از ساختمان‌هایی است که نشان از استعمار چندین ساله‌ی شهر دارد و معماری اروپایی آن‌ها توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. از بهترین ساختمان‌های قدیمی این شهر می‌توان به موزه‌ی شاهزاده ولز در حوزه‌ی هنری کالا گودا، ایستگاه راه‌آهن ویکتوریا، دادگاه عالی بمبئی و ساختمان‌های هورنیمان اشاره کرد. از ویژگی‌های بارز هورنیمان باغ‌های بزرگ آن است که به دور از شلوغی و هرج‌ومرج شهر از میهمانان خود با آرامشی دلپذیر پذیرایی می‌کند. همچنین می‌توانید در روستای «Khotachiwadi» گشتی زده و از دیدن خانه‌های متعلق به قرن ۱۸ میلادی و سایر جاهای دیدنی هند لذت ببرید.

رختشوی خانه Mahalaxmi Dhobi Ghat

رختشوی خانه بمبئی

لیاس‌های کثیف از سراسر بمبئی برای شست‌وشو به رختشوی‌خانه آورده می‌شوند

این رختشوی‌خانه‌ی بسیار بزرگ که در فضایی روباز قرار گرفته است، صحنه‌ای فراموش‌نشدنی از بمبئی را در ذهن شما ایجاد می‌کند. لباس‌های کثیف از سراسر بمبئی به اینجا آورده می‌شوند به دقت و با زحمت با دست تمیز شسته می‌شوند. همه روزه هزاران نفر (dhobis) ساعت‌های زیادی را تا زانو در آب پر از مواد شوینده‌ی شیمیایی می‌مانند تا لباس‌های کثیف را کاملا تمیز به مشتریان تحویل دهند. 

مسجد و آرامگاه حاج علی

مسجد حاج علی بمبئی

این بنا هم مسجد است و هم آرامگاه که در سال ۱۴۳۱ توسط صوفی و تاجر بسیار ثروتمند مسلمان، «پیر حاج علی شاه بخاری» ساخته شد؛ وی بعد از اینکه به سفر مکه رفت، به‌کلی مسیر زندگی خود را تغییر داد و این مسجد هم پیرو این تغییرات در زندگی حاج علی ساخته شد. پس از مرگ حاج علی، او را در همین مسجد دفن کردند. ای مسجد و آرامگاه در وسط اب قرار دارد  و تنها مسیر دسترسی به آن، گذرگاهی باریک به طول ۴۵۷ متر است.

بازارهای سنتی

بازارهای بمبئی

از فروشندگانی که در پیاده‌روهای اجناس رنگارنگ می‌فروشند تا بازارهای قدیمی، بمبئی پر از جاهایی برای خرید است. شما می‌توانید با قدم زدن در خیابان «Colaba Causeway» سوغاتی بخرید. کفش‌های ارزان‌قیمت و لباس‌های سنتی هندی در کوچه‌های باریک به فروش می‌رسند؛ حتی می‌توانید در این بازارها ادویه‌جات و ترشیجات هندی بخرید. 

غارهای الفنتا

غارهای الفنتا

این غارهای سنگی در جزیره‌ی الفنتا واقع شده‌اند و اگر به بمبئی سفر کردید، حتما باید سری به آن‌ها بزنید. غارهای الفنتا شبکه‌ای از غارهای حجاری شده است که در آن مجسمه‌های سنگی متعلق به فرقه‌ی هندو و خدای آن‌ها، «شیوا» است. البته غارهای کوچکتری هم هستند که متعلق به بودائیان است. قدمت حکاری‌های موجود در این غارها به قرن ۵ و ۸ بازمی‌گردد و هنوز هم دقیقا معلوم نیست چه کسی یا کسانی این بنا را ساخته‌اند. قبل از اینکه پرتغالی‌ها در سال ۱۵۳۴ بر هند مسلط شوند، غارها محل عبادت هندوها بود. پس از سال‌ها غفلت و بی‌توجهی، در سال ۱۹۷۰ غار را بازسازی کردند. البته آنچه که در این مقاله کجارو معرفی شد، همه‌ی دیدنی‌های بمبئی نیست. با گشت‌وگذار در این شهر می‌توانید از زیبایی‌های دیگر جاذبه‌های آن لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع goindia

دیدگاه