روستای کهتویه؛ ماسوله ای در جنوب

زهرا صالح نژاد
زهرا صالح نژاد سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
روستای کهتویه؛ ماسوله ای در جنوب

 کهتویه روستایی در استان هرمزگان است که به‌دلیل نوع معماری‌اش به ماسوله جنوب شهرت یافته است. با کجارو همراه باشید تا این روستای جنوبی را بشناسید.

در روستاهای ایران همه چیز اصالت و سادگی خود را حفظ کرده است و انگار نه انگار که در دنیای خارج از روستا با وجود تکنولوژی‌های ارتباطی مختلف، انسان‌ها هرروز بیشتر از هم فاصله می‌گیرند.

روستای کهتویه یکی از روستاهایی است که هنوز هم شب‌نشینی‌ها و گپ و گفتی دوستانه در آن ادامه دارد. در ادامه با ما  باشید تا بیشتر از این روستا بدانید.

روستای کهتویه

با فاصله گرفتن از بستک و طی کردن ۳۵ کیلومتر به روستایی می‌رسیم که از زمان‌های دور در زمین ناهمواری خودش را در سایه‌سار کوه پهن کرده است؛ روستایی که تپه ماهورها آن را در آغوش گرفته‌اند و میزبان خوبی برای مردمان جنوب است که به هنرمندی و مهمان‌نوازی مشهورند.

معماری پلکانی وجه تمایز این روستا با همه روستاهای منطقه است. کوچه‌های تنگ و باریکش پستی‌ها و بلندی‌های زیادی دارد.

وجه تسمیه روستا

روستای کهتویه

روستای کهتویه در گذر زمان دچار تغییر نام شده است. در ابتدا به‌دلیل قرارگیری روستا در کنار چشمه‌ای به نام تزگ‌آباد به همین نام مشهور شد، اما به‌دلیل خشکسالی‌های متوالی و قحطی در روستا نامی دیگر بر روستا نهاده شد. این نام با معنا، کهتویه و به‌معنای روستایی در میان کوه و تپه بود که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و شکل روستا بر آن نهاده شد.

آب و هوای روستا

روستای کهتویه

آب‌وهوای روستای کهتویه مانند دیگر مناطق استان هرمزگان گرم و مرطوب است، اما در پاییز و زمستان آب‌وهوای معتدلی دارد و پذیرای گردشگران است.

معماری روستا

روستای کهتویه

آنچه در معماری روستای کهتویه قابل‌توجه است، وجود معماری نیمه پلکانی در بافت قدیمی است. خانه‌های این روستا، پله‌پله از اولین تا آخرین خانه پیش رفته‌اند و روی یگدیگر قرار دارند. صاحبخانه‌ها دیوارهایشان را با هم تقسیم کرده‌اند و هر یک بامشان را در اختیار همسایه بالایی گذاشته‌اند تا نقش حیاط را برایشان بازی کند.

اولین خانه روی زمین ساخته شده است و آخرین خانه در نزدیکی آبی آسمان جای دارد. بیشتر خانه‌های قدیمی روستا از سه طرف با تپه محاصره شده‌اند.

تاریخچه روستای کهتویه

روستای کهتویه

کهتویه روستایی است که نامش در کتاب‌های تاریخی نیز به چشم می‌خورد. در فارسنامه ناصری این جمله را در باره این روستا می‌بینیم:

کوه تو در ۶ فرسخی واقع شده است.

لغتنامه علامه علی اکبر دهخدا این‌گونه روستا توصیف می‌کند: «کهتویه اسم خاص دهی از دهستان‌های حومه بستک است که در شهر لار واقع است.»

در کتاب‌های تاریخی از چگونگی تشکیل روستای کهتویه نیز سخن به میان آمده است. به استناد این کتب و گفته‌های ساکنان قدیمی روستا، شکل‌گیری روستای کهتویه در این محل در حدود ۴۰۰ سال پیش آغاز شد. این روستا با کوچ مردمان آبادی‌های اطراف شکل گرفت. مردمان در آن زمان به‌دلیل وجود آب چشمه و موقعیت خوب روستا به کشاورزی و دامداری روی آوردند و روزبه‌روز بر آبادانی آن افزودند.

روستای کهتویه

اما بر اساس کتاب خاطرات شرفا شرفایی، آثار به جا مانده در اطراف روستا و ارتفاعات همجوار چیز دیگری می‌گوید. بقایای نهر آب و حوضچه‌های ساخته شده از سنگ و ساروج و چاه‌هایی بر جای مانده از قنات و خطوط میخی موجود بر دیواره قنات نشان از زندگی دو ۲ هزار ساله بشر در این منطقه دارد.

جاذبه‌های گردشگری

تجربه زندگی روستایی که رنگ رسومات جنوبی‌های ایران را به خود گرفته، بهترین چیزی است که شما را به سوی کهتویه می‌کشاند.

بافت قدیمی و جدید کهتویه به کمک یک کوه از هم جدا شده‌اند. در بافت قدیمی، مانند هر روستای پلکانی دیگر، کوچه‌های تنگ و باریک، روی بام خانه‌ها شکل گرفته‌اند و گذر از آن‌ها حس خاصی دارد. شاید ترس از فروریختن ناگهانی کوچه‌ها یکی از حس‌هایی باشد که به هنگام قدم زدن در بافت قدیمی کهتویه تجربه می‌کنید.

حرف از آرامش که به میان می‌آید، باید به سراغ تپه‌های اطراف روستا رفت. می‌توانید ساعت‌ها نقطه نقطه روستا را تماشا کنید.

مسجد جامع کهتویه نیز معماری زیبای مسجد ایرانی را برایتان به نمایش گذاشته است و حال‌وهوای خاصی دارد.

روستای کهتویه

ده هزار نخل روستا که به‌صورت دیم قد کشیده‌اند، مناظر کم‌نظیری را ایجاد کرده‌اند. گشت وگذار در میان نخلستان‌های روستا اتفاق خوبی است که بر لذت سفرتان می‌افزاید.

بسیاری از پخت‌وپزهای مراسم عروسی و اعیاد مذهبی منطقه در این روستا انجام می‌شوند. مردم روستا در پخت پلویی موسوم به بریانی مهارت زیادی دارند.

اگر در حوالی ظهر یا در شب به کهتویه برسید اولین چیزی که به استقابلتان می‌آید بوی کباب خوشمزه‌ای است که مشامتان را پر می‌کند. بسیاری کباب‌های این روستا را دلیل دوم شهرت روستا بعد از بافت نیمه پلکانی آن می‌دانند. بسیاری از کبابی‌ها و رستوران‌های شهرستان‌های مجاور همچون پارسیان و بندرلنگه و استان‌های فارس و بوشهر برای اثبات مرغوبیت کباب‌هایشان نام کباب کهتویه را بر آن می‌گذارند.

سوغات و صنایع دستی کهتویه

بسیاری از عروس‌ها، دوخت لباس عروس و حنابندان را به هنرمندان کهتویه می‌سپارند و خیالشان راحت است که در زمان مناسب بهترین لباس را تحویل می‌گیرند.

روستای کهتویه

هنر این روستا در سنگ نیز کرد پیدا کرده است و هنرمندان با خلاقیت خود به ساختن آثاری سنگی مشغول هستند و آثار ارزشمندی را می‌سازند.

روستای کهتویه

قند مخصوص این روستا که به نبات معروف است، مسقطی خوشمزه‌ای به نام حلوا، ادویه معروف روستا (بلو) و نان محلی فلزن از سوغاتی‌های این روستا است.

بهترین زمان برای سفر به روستا

روستای کهتویه

اگر نمی‌خواهید از گرما و رطوبت به ستوه بیایید بهتر است رفتن به کهتویه را در فصول گرم سال تجربه نکنید. فصول سرد بهترین فرصت برای رفتن به این روستا است.

راه دسترسی به روستا

روستای کهتویه از شمال به چاله عالی احمدان، از جنوب به کوه داربست، از غرب به روستای داربست و از شرق به شهر جناح محدود می‌شود. برای رسیدن به این روستا راهی هرمزگان شوید و سراغ شهرستان بستک و شهر جناح را بگیرید. با دور شدن از این شهرها و با کمک تابلوهای راهنما از طریق جاده جناح-فرامرزان به کهتویه می‌رسید که در ۳۵ کیلومتری شهرستان بستک و ۷ کیلومتری شهر جناح قرار دارد و فاصله آن تا بندرعباس در حدود ۳۰۰ کیلومتر است.

 

مطالب مرتبط:

منبع kahtooye karnaval

دیدگاه