غذاها و شیرینی‌های سنتی کریسمس در گوشه و کنار دنیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
غذاها و شیرینی‌های سنتی کریسمس در گوشه و کنار دنیا

هر شهر و کشوری، آداب و رسوم و غذای خاصی برای شب کریسمس دارد. اگر می‌خواهید بدانید که مردم گوشه و کنار دنیا شب کریسمس چه غذاهایی می‌خورند، در ادامه با کجارو همراه باشید.

غذاها و شیرینی‌های سنتی کریسمس متنوع هستند. مردم کشورهای مختلف جهان هر کدام غذاها و شیرینی‌های ویژه‌ای برای شب کریسمس دارند. در ادامه به گوشه و کنار دنیا سفر می‌کنیم و با غذاهای جشن کریسمس مردم دنیا آشنا می‌شویم.

ایسلند

ایسلند

در ایسلند، غذای اصلی کریسمس، گوشت بره‌ی سرخ شده است. یک نوع نان سنتی هم به نام Laufabrauð در کریسمس از لایه‌های نازک خمیر تهیه می‌شود. این خمیر با شکل‌های زیبا بریده و قبل از سرو سرخ می‌شود.

این نان‌ها هم به شکل آماده به فروش می‌رسند هم در خانه تهیه می‌شوند. سنت درست کردن و تزیین این نان در منزل، یکی از مراحل آماده شدن برای کریسمس است که همه‌ی اعضای خانواده از نسل‌های مختلف را دور هم جمع می‌کند.

کانادا

کانادا

در کانادا یکی از سنت‌هایی که در روزهای نزدیک به کریسمس اجرا می‌شود، مهمانی‌های درست کردن کوکی است. هرکسی دستور تهیه‌ی خاص خودش را دارد و در انتهای مهمانی، هر کس با جعبه‌ای پر از کوکی‌، با شکل‌ها و طعم‌های مختلف به خانه برمی‌گردد.

استرالیا

در استرالیا معمولا غذاهای کبابی در روز کریسمس سرو می‌شود. البته بسیاری از استرالیایی‌ها غذاهای کلاسیک اروپایی را برای کریسمس ترجیح می‌دهند.

دانمارک

یکی از دسرهای مخصوص کریسمس در دانمارک، پودینگ برنج است که به آن «Ris á la mande» می‌گویند. این پودینگ ویژه به شکل سنتی از شیر، برنج، بادام، وانیل و خامه‌ی فرم گرفته تهیه می‌شود. نکته‌ی جالبی که در مورد این دسر وجود دارد این است که موقع درست کردن آن، یک مغز بادام کامل را در آن پنهان می‌کنند. هر کس که آن را پیدا کند، جایزه می‌گیرد.

آمریکا

آمریکا

سس کرنبری (Cranberry) یک بخش جدانشدنی از میز کریسمس و روز شکرگذاری آمریکایی‌ها است. فرقی نمی‌کند که خانگی باشد یا آماده از فروشگاه‌ها تهیه شود، این سس یکی از اجزای اصلی میز است به خصوص وقتی غذا بوقلمون باشد.

چین

چین

یکی از سنت‌هایی که امروزه در سراسر چین رواج دارد، هدیه دادن یک سیب در شب کریسمس است. بیشتر فروشگاه‌ها در چین برای کریسمس، سیب‌های پیچیده و تزیین شده در کاغذکادوهای رنگارنگ را می‌فروشند. اما چرا این سنت رواج پیدا کرده است؟ تلفظ کلمه‌ی شب کریسمس (Ping An Ye) و سیب (Ping Guo) در زبان چینی، مشابه است.

آلمان

آلمان

اشتولن (Stollen) نام یک کیک میوه‌ای آلمانی است که در تهیه‌ی آن از میوه‌های خشک و مارزیپان هم استفاده می‌شود. این کیک با آیسینگ تزیین می‌شود. آلمانی‌ها به این کیک Christstollen می‌گویند. قدمت این شیرینی به قرن پانزدهم برمی‌گردد. در آن زمان این دسر را به هم هدیه می‌دادند.

مکزیک

در مکزیک، جشن‌های کریسمس از ششم ژانویه که Epiphany نام دارد شروع می‌شود. این روز، روز سه پادشاه مقدس هم نامیده می‌شود. در این روز، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و کیکی مخصوصی به نام کیک سه پادشاه درست می‌کنند. یک مجسمه‌ی مینیاتوری از نوزادی حضرت عیسی (ع) هم در آن پنهان می‌کنند.

ایرلند

ایرلند

تصور کنید که یک نفر در شب کریسمس یک کیک بزرگ و کامل به شما هدیه بدهد! این کاری است که خانواده‌ها در ایرلند به مناسبت کریسمس انجام می‌دهند. ایرلندی‌ها کیکی سنتی با دانه‌های زیره می‌پزند و به هر یک از اعضای خانواده هدیه می‌دهند.

نیوزیلند

نیوزیلند

علاوه بر کباب شام کریسمس، دسر مخصوص هم یکی از اجزای اصلی میز کریسمس در نیوزیلند است. پودینگ میوه‌ای، سالاد میوه و بستنی تنها چند نمونه از دسرهای مخصوص کریسمس در دورهمی‌های خانوادگی هستند. یکی از این دسرهای سنتی، پاولووا (pavlova) نام دارد که با مرنگ تهیه می‌شود و با انواع توت و خامه تزیین می‌شود.

اسپانیا

اسپانیا

نوقا یا تورون (Turrón) در اسپانیا به عنوان یکی از دسرهای سنتی شب کریسمس سرو می‌شود. این شیرینی که با ترکیبی از عسل، شکر، سفیده‌ی تخم مرغ و بادام درست می‌شود، طعم ویژه‌ای به جشن‌های کریسمس در خانواده‌های اسپانیایی می‌دهد. یکی دیگر از غذاهای سنتی مرسوم در اسپانیا که برای شب کریسمس تهیه می‌شود، نوعی ژامبون است.

روسیه

روسیه

در روسیه بسیاری از افراد روز کریسمس تا ظهور اولین ستاره در آسمان، روزه می‌گیرند. سپس، نوعی پوره به نام Sochivo می‌خورند. این پوره از آرد یا برنج تهیه می‌شود و با عسل، میوه، آجیل و دانه‌های خوراکی سرو می‌شود.

لهستان

لهستان

یک پیش‌غذای سنتی در لهستان به نام سوپ برش (Borscht) در کریسمس سرو می‌شود. این سوپ را هم سرد هم گرم مصرف می‌کنند. ماده اصلی آن لبو است و همین باعث قرمزرنگ بودن سوپ می‌شود. برای طعم بهتر، برش را معمولا با ماست یا خامه سرو می‌کنند. این غذا از روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی به ایران راه پیدا کرده و در برخی از مناطق شمال ایران کاملا شناخته‌شده است. اقلیت ارمنی مقیم ایران در وارد کردن این غذا به سفره ایرانی سهم عمده‌ای داشتند.

ایتالیا

ایتالیا

کریسمس ایتالیایی‌ها با سرو نوعی نان حجیم به نام پانتون (Panettone) همراه است. در پخت این نان شیرین، از کشمش و خلال شیرین‌ شده‌ی پوست پرتقال یا لیمو هم استفاده می‌شود. فرآیند تهیه‌ی این نان طولانی است. گرچه این نان اصالتا ایتالیایی است، در سایر کشورهای اروپایی هم پختن و خوردن آن در جشن کریسمس، رواج دارد.

جاماییکا

جاماییکا

پخت کیک‌های میوه‌ای که در آنها از میوه‌های خشک هم استفاده می‌شود، یکی از سنت‌های قدیمی کریسمس در جاماییکا است. خوارک کاری و گوشت بز، خوراک دم گاو و نوشیدنی‌های محلی از دیگر خوراکی‌های خوشمزه در کریسمس جاماییکا هستند.

نروژ

نروژ

در روزهای کریسمس در نروژ، نان‌ها و کیک‌های بسیار متنوعی تهیه می‌شوند. یکی از مشهورترین آنها، نان مخصوصی است که Julekake نام دارد. در تهیه‌ی این نان شیرین از کشمش، خلال پوست پرتقال شیرین‌شده و هل استفاده می‌شود. پودینگ برنج و کباب دنده‌ی گوسفند از دیگر غذاهای سنتی کریسمس در نروژ هستند.

سوئد

سوئد

یکی از غذاهای اصلی جشن کریسمس در سوئد، نوعی ژامبون به نام Julskinka است که در روغن سرخ شده و سرد سرو می‌شود.

یونان

بره‌ی بریان یکی از غذاهای اصلی کریسمس در یونان است که معمولا با دسری شیرین به نام باقلوا همراه می‌شود. این شیرینی با مغزهای خرد شده و شربت سرو می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع goodtoknow

دیدگاه