ادینبورگ، اولین شهر ادبی جهان (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
ادینبورگ، اولین شهر ادبی جهان (قسمت دوم)

ادینبورگ که از طرف یونسکو عنوان «اولین شهر ادبی جهان» را به خود گرفته است، یکی از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری ادبی در جهان است. 

اگر به ادبیات و به خصوص ادبیات انگلیسی علاقه دارید، ادینبورگ (ادینبرو) همان جایی است که باید بروید. در جای‌جای این شهر مکان‌هایی وجود دارد که می‌تواند عطش شما به ادبیات و مکان‌های دیدنی ادبی سیراب کند. در ادامه با ما باشید تا دیگر جاذبه‌های گردشگری ادبی این شهر را به شما معرفی کنیم:

لیت

لیت

پاکیزگی شهر جدید و زیبایی چشم‌نواز شهر قدیمی را رها کرده و به سمت شمال و پیاده‌روی در لیت بروید. اینجا همان حفره‌ای است که منتظر شما است تا مثل آلیس وارد سرزمین عجایب شوید. همان‌طور که به لیت، بندر ادینبورگ نزدیک می‌شوید، تعداد گردشگران کاهش می‌یابد و همه چیز عجیب‌تر و جالب‌تر می‌شود. در اینجا مغازه‌ها تلویزیون و سیبل دارت می‌فروشند و مردم محلی جمهوری مستقل اعلام کرده‌اند. تعجبی ندارد که انرژی دیوانه‌وار و گاها درهم برهم لیت باعث تولید شاهکارهای ادبی مدرن با حال‌وهوای کلاسیک مانند «Trainspotting» ایروین ولش شد. شما می‌توانید در حالی که در بهترین رستوران‌های لیت غذا می‌خورید (لیت بعد از لندن بیشترین رستوران‌های ستاره‌دار را دارد.) به مطالعه بپردازید و بعد هم از مقابل بهترین مجسمه‌ی «رابرت برنز» در خیابان «Constitution» عبور کنید.

نیوهون (Newhaven)

نیوهون

در لبه‌ی شمالی شهر ادینبورگ نیوهون قرار دارد؛ قبلا این منطقه یک روستای ماهیگیری جدا از شهر بود اما امروزه جزوی از شهر ادینبورگ شده است. در بندر نیوهون بود که در سال ۱۸۲۶ یک دانشجوی ۱۶ ساله‌ی رشته‌ی پزشکی دانشگاه ادینبورگ از ماهیگیران محلی خواهش کرد که او را به خور فورث (Firth of Forth: خوری در دهانه‌ی رود فورث در شرق اسکاتلند) ببرند. او از مطالعه روی انسان و تحصیل در رشته ی پزشکی خشته شده بود. او می‌خواست برای شکار صدف برود و روی حیوانات مطالعاتی انجام دهد. نام او «چارلز داروین» بود و به نوشتن کتابی همت کرد که نام آن «اصل انواع» (On the Origin of the Species) است.

در ادینبورگ جشنواره‌ها و رویدادهای مختلفی آمیخته با کتاب برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها جشنوراه‌ی بین‌المللی کتاب است که از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره‌ی کتاب جهان یاد می‌شود و در قسمت اول این مقاله به معرفی آن پرداختیم. در ادامه می‌خواهیم به چند رویداد دیگری که مربوط به کتاب و ادبیات است و در ادینبورگ برگزار می‌شود، اشاره کنیم.

کتاب‌فروشی الکترونیکی

کتاب فروشی الکترونیکی

اگر به حد کافی خوش‌شانس باشید و در آن زمان در شهر حضور داشته باشید و بتوانید بلیط تهیه کنید، می‌توانید در جمع ادبی محلی این شهر شرکت کرده و بفهمید آینده‌ی کتاب‌ها می‌تواند به چه شکلی درآید. کتاب‌فروشی الکترونیکی حس‌وحال کلاسیک کتاب خواندن را با تکنولوژی روز ترکیب می‌کند. 

مرکز داستان‌گویی اسکاتلندی

مرکز داستان گویی اسکاتلند

اینجا همان جایی است که کسانی که عاشق شنیدن داستان‌ هستند، باید بروند. اینجا شگفت‌انگیز است. برنامه‌های این مرکز را چک کنید و برای شنیدن داستان‌های شگفت‌انگیز یا گشتن در آن به این مرکز بیایید.

کتابخانه شعر اسکاتلندی

کتابخانه شعر اسکاتلند

در نزدیکی «رویال مایل» کتابخانه‌ی شعر اسکاتلندی قرار گرفته است که راهنما و مامنی برای بهترین اشکال هنر است. لیست آن‌ها را مطالعه کرده و در سفر به ادینبورگ در یکی از رویدادهای آن شرکت کنید.

کتابخانه مرکزی

کتابخانه مرکزی اسکاتلند

در سال ۲۰۱۱ یک سری مجسمه‌های اسرارآمیز و بسیار زیبا از کتاب در سراسر ادینوبرگ ظاهر شدند. درختان، اجراهای تئاتر و تخم اژدهاها از کلمه‌های نوشته شده به وجود آمدند. تا به امروز حدود ۲۰ اثر ساخته شده است که در گوشه‌ای خلوت در کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته‌اند و منتظر هستند روزی کشف شوند. تمامی آن‌ها پشت خود نوشته‌ای به همراه دارند: «برای حمایت از کتابخانه‌ها، کتاب‌ها، کلمات، ایده‌ها و ...» هویت هنرمندی که این‌ها را ساخته هنوز هم مانند یک راز باقی مانده است. این مجسمه‌ها در سراسر شهر پخش شده بود و تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها هم در کتابخانه‌ی مرکزی در معرض دید عموم گذاشته شده‌اند.

کتابخانه مرکزی اسکاتلند

کتابخانه ملی اسکاتلند

کتابخانه ملی اسکاتلند

ظاهر «هنر دکو» قابل توجه و تاثیرگذار است و سالنهای مطالعه تقریبا بزرگ هستند، اما دلیل اصلی که عاشقان کتاب را به این کتابخانه می‌کشاند، آرشیو «جان موری» است. موری در ادینبورگ زاده شد و در سال ۱۷۶۸ خانه‌ی چاپ خود را اینجا به راه انداخت که  در ادامه جین آستن، لرد بایرون و چارلز داروین را به جهانیان معرفی کرد. نامه‌ها و نسخه‌های اصلی تمامی این نویسندگان و چند نویسنده‌ی دیگر را در اینجا می‌توانید پیدا کنید که در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار داده شده است.

در ادینبورگ مغازه‌هایی را نیز می‌توانید که در راستای گردشگری ادبی عمل کرده و کتاب و آثار ادبی و فرهنگی به فروش می‌رسانند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

وست‌پورت (Westport)

وست پورت ادینبورگ

در ادینبورگ کتاب‌های دست دوم هم در کتاب‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد که در مرکز هر می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. از بهترین کتاب‌فروشی‌هایی که در وست‌پورت چنین کتاب‌های می‌فروشند، می‌توان به «ادینبورگ» و «آرمچیر» اشاره کرد.

Looking Glass Books

کتاب فروشی در ادینبورگ

یک کتاب‌فروشی که به تازگی وارد ادینبورگ شده است، کتاب‌فروشی «Looking Glass Books» است که در میان منارهای جدید «Quatermile» قرار گرفته است اما کار خود را (ایجاد جای مناسبی برای خودش به عنوان تامین‌کننده‌ی کتاب‌های خوب) به درستی انجام می‌دهد. این کتاب‌فروشی همچنین به طور منظم میزبان خوانش کتاب‌های نویسنده‌ها است. 

تورهای ادبی ادینبورگ

تورهای ادبی ادینبورگ

کسانی که دوست دارند جا پای قهرمانان ادبی خود بگذارند، انواع تورهای ادبی در ادینبورگ برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. این تورها برای سرگرمی، هیجان و تفریح طراحی می‌شوند و حتی می‌توانید از طریق وبسایت «ادینبورگ شهر ادبی» (Edinburgh City of Literature website) شاهد آخرین رویدادها و تورهای ادبی ادینبورگ باشید. یکی از محبوب‌ترین تورهای آموزنده و سرگرم‌کننده‌ی ادینبورگ توسط بازیگران حرفه‌ای برگزار می‌شود. 

می‌توانید با شرکت در تورهای «Inspector Rebus» از دیدن مناظر و مناطق خیره‌کننده و کمتر شناخته‌شده‌ی ادینبورگ لذت ببرید. تور «دوستداران کتاب ادینبورگ» هم قدمتی ۵۰۰ ساله دارد که در خیابان‌های باستانی و باریک، بن‌بست‌ها و گورستان‌های پایتخت اجرا می‌شود. این تورها از دوستداران نویسندگان تاریخی تا مدرن، همه‌ی علاقه‌مندان با همه‌ی سلایق را راضی می‌کند. تور ادبی پارلمان اسکاتلند بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند تا ارتباط میان آن و ادبیات را از زمان نویسندگان قدیمی تا به امروز، کشف کنند.


Edinburgh Skyline

مطالب مرتبط:

دیدگاه