برترین مقالات «کجاست»

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
 برترین مقالات «کجاست»

تصمیم گرفته‌ایم بعضی از مطالب جذاب سایت را به‌صورت جمع‌بندی از برترین‌های آن بخش به شما معرفی کنیم. همراه جمع‌بندی کجارو در آخرین شب پاییزی باشید تا برترین مطالب کجاست کجارو را مرور کنیم.

طولانی‌ترین شب سال، شب پایان پاییز هزار رنگ، شب یلدا در راه است. این شب از شب‌های دیگر، یک دقیقه طولانی‌تر و دارای جایگاه خاصی در فرهنگ ما ایرانیان است. تیم کجارو قصد دارد از همراهی شما از ابتدای شروع فعالیت سایت تا امروز، نهایت تشکر را به عمل آورد و در روزهای باقی‌مانده تا شب یلدا، شما را با پربازدیدترین مطالب کجارو آشنا کند. باشد که در طولانی‌ترین شب سال، همدم مناسبی برای شما مخاطبان سفردوست و ماجراجوی کجارو باشیم.

مقالات کجاست در کجارو در چهار بخش ایران، جهان، تهران و به‌تازگی شیراز، ساعت ۲۱:۰۰ هر شب منتشر می‌شوند. در مقاله جمع‌بندی یلدایی کجارو، برترین‌های هر بخش را معرفی می‌کنیم. در هر بخش توضیح کوتاهی از مقاله داده شده است و با کلیک روی عنوان هرکدام می‌توانید مقاله اصلی را مطالعه کنید.

در بخش مقالات کجاست تهران، یکی از برترین و پربازدیدترین مقالات، مربوط به رستوران اکبر جوجه در تهران بوده است.

۱. اکبر جوجه کجاست؟

akbar-joojeh-restaurant

رستوران اکبر جوجه نام یک سری رستوران زنجیره‌ای است که شعبه اصلی آن در شهر گلوگاه استان مازندران قرار دارد. در اسفندماه سال ۱۳۹۳ شعبه تهران این رستوران افتتاح شد و پس از آن روزبه‌روز به تعداد مشتری‌های این رستوران اضافه شد. اگرچه تعداد زیادی رستوران با سوءاستفاده از این نام در حال فعالیت هستند اما تنها جایی که در تهران می‌توانید عطر و طعم غذاهای رستوران‌های اصلی اکبرجوجه را تجربه کنید، همین رستوران است. در این رستوران فقط اکبرجوجه سرو می‌شود و همین امر باعث سادگی‌ انتخاب برای مشتری و بالا رفتن کیفیت غذای این رستوران می‌شود.

برای آشنایی با مسیرهای دسترسی به رستوران، دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده تصاویر اختصاصی کجارو از این رستوران می‌توانید به مقاله اصلی مراجعه کنید.

دومین مقاله پربازدید در این بخش، مربوط به «باغ نگارستان» است. این مقاله در واقع اولین قسمت از سری مقالات کجاست در کجارو بوده است.

۲. باغ نگارستان کجاست؟

negarestan-garden

باغ نگارستان یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران قدیم است که به دستور فتحعلی‌ شاه‌ قاجار ساخته شد. این بنا چه از نظر تاریخچه، معماری و هنر به کار رفته در ساخت آن و چه از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش در آمده، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

در مقاله اصلی می‌توانید تصاویر بیشتر از این باغ موزه به‌همراه مسیرهای دسترسی آن را مرور کنید. این باغ موزه در فصل پاییز تماشایی‌تر خواهد بود.

سومین مقاله پربازدید در بخش کجاست، مربوط به نهمین قسمت از مقالات است. پل طبیعت که از جاذبه‌های جدید و مدرن شهر تهران است در فصل پاییز بسیار دیدنی خواهد بود. اگر قصد عکاسی و گردش در این پل را دارید، می‌توانید مقاله زیر را بخوانید تا با مسیرهای دسترسی به این سازه‌ی زیبا آشنا شوید.

۳. پل طبیعت کجاست؟

پل طبیعت - پاییز

پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، هرروز شاهد حضور گردشگران زیادی است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد. این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری هم تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: پل طبیعت؛ گشت‌وگذار و تماشای مناظر پاییزی در آرامش

۴. بام تهران کجاست؟

tehran-roof

بام تهران یکی از دیدنی‌های جذاب تهران است که همه‌روزه عده زیادی از مردم برای بازدید از آن به این محل مراجعه می‌کنند. این حمل با هوای پاک و کوهستانی که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای جدا شدن از شلوغی و ترافیک و هیاهوی شهر باشد تا به‌ویژه در روزهای میانی هفته، ساعاتی را با دیدن مناظر زیبای آن در آرامش سپری کنید.

بیشتر بخوانید: بام تهران، چشم‌اندازی به وسعت یک شهر

یکی از جذاب‌ترین و پربازدیدهای بخش کجاست تهران مربوط به قهوه‌خانه کوچکی در بازار تهران است که با نام قهوه‌خانه حاج علی درویش مشهور است و عنوان کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا را نیز دارد. برای آشنایی با مسیرهای دسترسی به قهوه‌خانه می‌توانید مقالع کجاست را مطالعه کنید. همچنین گزارش اختصاصی کجارو از این قهوه‌خانه و خبر ثبت ملی شدن این قهوه‌خانه، در کجارو منتشر شده است.

۵. قهوه‌خانه حاج علی درویش کجاست؟

smallest-coffee-house-in-the-world

قهوه‌خانه حاج علی درویش که عنوان کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا را یدک می‌کشد، یکی از جاذبه‌های گردشگری بازار تهران است. این قهوه‌خانه در راسته بازار زرگرها قرار دارد. در این قهوه‌خانه می‌توانید بهترین و خوش‌طعم‌ترین چای را با بهترین کیفیت میل کنید، با حاج‌ کاظم صاحب کنونی قهوه‌خانه که این مکان را از پدر خود به ارث برده است هم‌صحبت شوید، از دکوراسیون خاطره‌انگیز آن دیدن کنید، تا چای شما حاضر می‌شود یک دقیقه مطالعه کنید و در نهایت با بقیه پول خود به صندوق مولا که برای کمک بچه‌های بهزیستی راه‌اندازی شده کمک کنید.

بیشتر بخوانید:

اکنون به سراغ داغ‌ترین مقالات کجاست از سراسر ایران خواهیم رفت. پربازدیدترین مقاله در این بخش مربوط به تخت جمشید است.

۶. تخت جمشید کجاست؟

تخت جمشید کجاست

تخت جمشید در استان فارس روی صفحه‌ای بنا شده که بیش از صد و بیست و پنج هزار متر مربع وسعت دارد. این صفحه بر فراز صخره‌ای است. همچنین طول تخت جمشید برابر با طول آکروپولیس در آتن است، اما عرض آن چهار تا پنج برابر آکروپولیس است.

برای آشنایی بیشتر با تخت جمشید می‌توانید سری مقالات «تخت جمشید را بیشتر بشناسیم» را مطالعه کنید. در مجموعه مقالات تخت جمشید را بهتر بشناسیم، قسمت‌های مختلف این یادگار پرشکوه باستانی ایران را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

۷. اولسبلنگاه کجاست؟

اولسبلانگاه

روستای اولسبلنگاه، از جاذبه‌های شناخته‌شده‌ی استان گیلان، ییلاقی خوش‌ منظره و تابستان نشین با خانه‌های چوبی است که بوی تازگی و طراوت طبیعتش همگان را مسخ می‌کند. معمولا بازدیدکنندگان اردیبهشت تا اوخر تابستان رافصل مناسبی برای سفر به این ییلاق می‌دانند؛ این در حالی‌ است که این منطقه پاییزی رویایی و فراموش‌نشدنی‌ دارد. نام اولسبلنگاه در زبان تالشی به معنی درختی است که بر ارتفاعات می‌روید.

۸. متل قو کجاست؟

متل قو کجاست

متل قو یا سلمان‌شهر، شهری است که چند سال است مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و خصوصا در روز‌های تعطیل افراد بسیاری به این شهر سفر می‌کنند. سلمان‌شهر نام جديدی است كه بعد از انقلاب اسلامی برای اين شهر انتخاب شده است. در گذشته به اين شهر «ساقی كلايه» گفته می‌شد و به دليل وجود متلی بنام قو در اين شهر آن را متل قو نيز می‌شناختند.

۹.آبشار مارگون کجاست؟

آبشار مارگون

در گوشه و کنار کشور ایران زیبایی‌هایی وجود دارد که با تمام جذابیت‌شان ممکن است حتی نام آن‌ها را هم نشنیده باشید. آبشار مارگون بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان است که دمای آب آن حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

آبشارها که از جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌روند، اغلب آب یک رودخانه را از مکانی مرتفع به دره هدایت می‌کنند. آبشار مارگون یکی از جاذبه‌های طبیعی استان فارس است. این آبشار که راه وصول به آن بسیار آسان است در فصل بهار منظره‌ای فراموش‌نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایرانیان در تعطیلات، شهرهای شمالی کشور و عبور از جاده چالوس است. مقاله پربازدید بعدی در بخش کجاست ایران مربوط به همین جاده سراسر زیبایی است.

۱۰.جاده چالوس کجاست؟

جاده چالوس

جاده‌ چالوس کجاست؟ بعضی از جاده‌ها به خوش منظره بودن و برخی به پرحادثه بودنشان معروف هستند. میان انبوه این گذر گاه‌ها جاده‌هایی هستند که اغلب مردم تمام خطرات آن‌ را به جان می‌خرند تا از زیبایی مناظر مسیر سفرشان لذت ببرند. جاده چالوس یکی از این مسیر‌های پرحادثه و در عین حال پرطرفدار است

برای خیلی‌ها جاده‌ی چالوس به‌تنهایی مقصد یک مسافرت ۳ روزه محسوب می‌شود. زیرا این مسیر دارای رودخانه، جنگل، بناهای تاریخی و امکانات گردشگری بسیاری است.

۱۱. کوه دماوند کجاست؟

دماوند

البرز کوه یا دماوند کوهی است در شمال کشور ایران که بلندترین قله‌ی آتشفشانی آسیا به حساب می‌آید، دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه با ارتفاع ۵/۶۱۰ متر در جنوب دریای خزر قرار دارد. این قله‌ی آتشفشانی ۳۸,۵۰۰ سال پیش برای آخرین بار فوران کرده‌ است و امکان فعال شدن آن همچنان پابرجا است.

در بخش کجاست شیراز که به‌تازگی به این مقالات اضافه شده است، پربازدیدترین‌ها به این ترتیب است:

۱۲. حمام وکیل کجاست؟

حمام-وکیل

حمام وکیل یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در کنار مسجد و بازار وکیل که دو آثار برجسته‌ی دیگر از دوران زندیه هستند قرار دارد. حمام وکیل یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های ساخته شده در زمان خود بود و با رعایت پیشرفته‌ترین اصول معماری زمان خود طراحی و ساخته شده است. به‌عنوان مثال برای گرم نگه داشتن فضای داخلی حمام وکیل، ورودی حمام به‌صورت دو مرحله‌ای ساخته شده است به این صورت که شما باید در مرحله‌ی اول از یک درب کوچک وارد حمام شوید و سپس از آنجا با گذر از شیبی ملایم به ورودی اصلی می‌رسید.

۱۳.باغ عفیف آباد کجاست؟

باغ-عفیف-آباد

باغ عفیف آباد از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که در دوران صفویه بنا شده و از آن زمان یکی از گردشگاه‌های اصلی پادشاهان ایرانی بوده است. این باغ در دوران قاجاریه توسط میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری شد، میرزا علی خان باغ پس از خرید باغ، آن را نوسازی می‌کند و عمارت  دو طبقه‌ی بزرگی در وسط باغ بنا می‌کند. عمارت ساخته شده هنوز هم در باغ عفیف آباد پابرجا است و توسط ارتش جمهوری اسلامی به دو موزه‌ی سلاح‌های نظامی در طبقه‌ی اول و موزه‌ی عبرت در طبقه‌ی دوم تبدیل شده است.

می‌توانید راه‌های دسترسی به این باغ زیبا، عکس‌ها و توضیحات بیشتر از آن را در مقاله اصلی مشاهده کنید. همچنین برای اشنایی با موزه می‌توانید مقاله باغ عفیف آباد شیراز، باغ موزه نظامی را بخوانید.

۱۴. مسجد وکیل کجاست؟

مسجد-وکیل

مسجد وکیل یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز است که در دوره‌ی کریم خان زند، با استفاده از بهترین مصالحی که در آن زمان در دسترس بوده ساخته شده است. این مسجد به حدی زیبا است که پیر لوتی در سفرنامه‌ی خود به نام «به سوی اصفهان» از آن به‌عنوان «کاخ لاجوردین و فیروزه فام» یاد کرده است.

برای آشنایی بیشتر با این مسجد بی‌نظیر و راه‌های دسترسی به آن می‌توانید مقاله کجاست مربوط به آن را مطالعه کنید. همچنین برای مشاهده عکس‌های بیشتر و اطلاعات مفصل‌تر، می‌توانید مقاله مسجد و حمام وکیل؛ آثار دوران زندیه در شیراز را بخوانید.

۱۵. باغ ارم کجاست؟

باغ-ارم-شیراز

باغ ارم‌ یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران و از مراکز گردشگری شهر شیراز است که در قسمت شمال غربی این شهر قرار گرفته و سالانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. هنوز هم به‌صورت دقیق مشخص نیست که چه کسی باغ ارم را برای اولین بار بنا کرده است و به همین دلیل هم تاریخ ساخت مشخصی برای آن ثبت نشده است. تنها سند موجود در رابطه با باغ ارم نام بردن از آن در چند سفرنامه است که بر اساس آن‌ها می‌توان قدمت آن را حداقل به قرن‌های دهم و یازدهم هجری نسبت داد.

بیشتر بخوانید: باغ ارم؛ زیبایی چهار فصل شیراز

آخرین بخش از داغ‌ترین‌های کجاست، به مقالات جهان در این مجموعه اختصاص دارد.

۱۶. ونیز کجاست؟

ونیز

اگر قرار باشد لیستی از خاص‌ترین و عاشقانه‌ترین شهرهای جهان تهیه کنیم، بدون شک نام ونیز هم در این فهرست خواهد بود. این شهر تاریخی با خیابان‌های آبی و ظاهری کلاسیک شهرتی جهانی دارد. ونیز از آن دست شهرهایی به شمار می‌رود که حتما باید به آن سفر کنید. ونیز شهری در شمال شرقی کشور ایتالیا و پایتخت منطقه‌ی ونتو است. این شهر در میان گروهی از ۱۱۷ جزیره‌ی کوچک قرار دارد که به‌وسیله‌ی کانال‌ها و پل‌های ارتباطی از هم جدا شده‌اند. این شهر در مردابی باتلاقی واقع شده که در امتداد خطی ساحلی بین دهانه‌ی رودهای پو و پیاوه کشیده شده است.

۱۷. برج العرب کجاست؟

برج العرب

برج‌العرب، شگفتی‌ دبی و یکی از بلندترین برج‌های جهان است. این ساختار باشکوه که یکی از گران‌ترین هتل‌های جهان و میزبان مرتفع‌ترین زمین تنیس دنیا است هر ساله مشاهیر و گردشگران زیادی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. سوپر سازه جهانی یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های شهر دبی محسوب می‌شود که برای زینت دادن نمای داخلی ساختمان، از طلا استفاده شده است. برج مورد اشاره را تام رایت، معمار آمریکایی طراحی کرده است و قرار بود به‌گونه‌ای طراحی شود که نماد شهر به شمار رود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شهر دبی و هرآنچه برای سفر به این شهر نیاز دارید، می‌توانید به صفحه راهنمای دبی در وب‌سایت کجارو مراجعه کنید.

۱۸. پاتایا کجاست؟

پاتایا

سفر به پاتایا، تجربه‌ای بی‌نظیر از گشت‌وگذار در سواحلی زیبا را برایتان فراهم می‌کند. این شهر ساحلی دارای جاذبه‌های زیادی از جمله جزیره‌ی مرجانی، باغ‌های زیبا، مراکز فرهنگی مذهبی و موزه‌های دیدنی است که دست‌کم ارزش یک‌بار بازدید را دارند.

برای آشنایی هرچه بیشتر با پاتایا، جاذبه‌های دیدنی آن، مراکز اقامتی، حمل و نقل و هرآنچه برای سفر به این مقصد پرطرف‌دار گردشگری نیاز دارید، می‌توانید صفحه راهنمای پاتایا در سایت کجارو را ببینید.

۱۹. آبشار نیاگارا کجاست؟

آبشار نیاگارا از آن دست جاذبه‌هایی به شمار می‌رود که دو  کشور ایالات‌متحده آمریکا و کانادا به داشتن آن می‌بالند. شاید بتوان به‌نوعی این شگفتی طبیعی را که اغلب شما با آن آشنایی دارید، مشهورترین آبشار جهان هم برشمرد. نیاگارا نام جمعی سه آبشار است که بخشی از مرز میان کانادا و ایالات‌متحده به‌ویژه میان استان اونتاریو و ایالت نیویورک را می‌سازد. این سه آبشار از بزرگ به  کوچک به‌ترتیب شامل آبشار نعل اسبی که بیشتر آن  در بخش کانادایی قرار دارد و آبشارهای آمریکایی و آبشار نقاب عروس در بخش آمریکایی می‌شوند.

۲۰. واتیکان کجاست؟

واتیکان

واتیکان دولت شهری مستقل واقع در شهر رم است که یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های جهان به شمار می‌رود. این کشور کوچک مستقل یکی از نمادهای مسیحیت هم محسوب می‌شود.

یلدا مبارک

پیشاپیش یلدا مبارک!

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه