چند نفر در کره زمین زندگی می کنند؟

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
چند نفر در کره زمین زندگی می کنند؟

جمعیت جهان با سرعت بالایی در حال افزایش است. این افزایش جمعیت، با مشکلاتی نظیر گرمای جهانی، کمبود منابع و شلوغی بیش از حد زمین همراه شده است. در ادامه با کجارو باشید.

منظور از جمعیت جهان، مجموع افراد زنده‌ی روی زمین هستند. طبق تخمین‌ها و برآوردهای «صندوق جمعیت سازمان ملل متحد»، جمعیت جهان در حدود ۷٫۴ میلیارد نفر است. متوسط سنی افرادی که در حال حاضر روی زمین زندگی می‌کنند، ۳۰٫۱ سال است. کمی بیشتر از یک چهارم از جمعیت زمین زیر ۱۵ سال هستند. افرادی که بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن دارند، ۶۵٫۹ درصد از کل جمعیت زمین را تشکیل می‌دهند و ۷٫۹ درصد باقی مانده نیز افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر هستند.

سازمان بهداشت جهانی مدعی است که متوسط امید به زندگی افراد در کل دنیا ۷۰٫۵ سال است که از این میان، مردان تا ۶۸ سالگی و زنان تا ۷۳ سالگی عمر می‌کنند. نسبت جنسی مردم جهان به این ترتیب است: به ازای هر ۱٫۰۱ مرد، یک زن وجود دارد. نرخ جهانی باروری، ۲٫۵۲ فرزند برای هر زن است.

تاریخ رشد جمعیت

جمعیت

جمعیت انسان‌ها، با کشف کشاورزی و در ۱۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح شدیدا شروع به رشد کرد. در این زمان، چیزی حدود یک الی پانزده میلیون انسان روی زمین وجود داشت. تا قرن چهارم پیش از میلاد، بین ۵۰ الی ۶۰ میلیون نفر تنها در امپراطوری روم زندگی می‌کردند. همین که میزان جمعیت جهان شروع به رشد کرد، بیماری‌هایی مانند طاعون موجب کاهش شدید جمعیت شد. برای نمونه، طاعون بین سال‌های ۵۰۰ الی ۸۰۰ میلادی، موجب مرگ نیمی از اروپاییان شد.

تا آغاز قرن چهاردهم میلادی، جمعیت انسان‌ها بهبود یافته و تا حدود ۴۵۰ میلیون نفر در سطح جهان رسید. طاعون سیاه در صده‌ی ۱۴۰۰ میلادی، جان حدودا ۱۰۰ میلیون نفر را گرفت. دو قرن طول کشید تا جمعیت جهان بتواند تلفات خود را جبران کند.

انقلاب‌های صنعتی و کشاورزی بین قرن‌های هجدهم و بیستم، بار دیگر موجب افزایش جمعیت جهان شد. طی این دوره، وضعیت بهداشت بهبود پیدا کرد، واکسن‌های مختلف اختراع شدند و امید به زندگی مردم افزایش یافت. در سال ۱۸۰۴ میلادی، جمعیت جهان برای اولین بار به یک میلیارد نفر رسید. از آن زمان تا کنون جمعیت جهان به صورت تصادی افزایش یافت؛ به طوری که در سال ۱۹۲۷ به ۲ میلیارد، در سال ۱۹۶۰ به ۳ میلیارد، در سال ۱۹۷۴ به ۴ میلیارد، در سال ۱۹۸۷ به ۵ میلیارد و در سال ۱۹۹۹ به ۶ میلیارد نفر رسید.

از میان ۶ قاره‌ی قابل سکونت زمین، برخی از آن‌ها دارای جمعیت بیشتری از دیگر قاره‌ها هستند. ۶۰ درصد از جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند. دو کشور پرجمعیت جهان یعنی چین و هند نیز در آسیا واقع شده‌اند. مجموع جمعیت کشورهای چین و هند ۳۷ درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد.

جمعیت چین بیش از ۱٫۳۸ میلیارد نفر است. جمعیت این کشور در سال ۱۹۸۲، تنها یک میلیارد نفر بود. پرجمعیت‌ترین شهر چین، گوانگ‌ژو است که دارای جمعیتی بالغ بر ۴۴ میلیون نفر است. شانگهای با ۳۶ میلیون نفر جمعیت، پشت سر گوانگ‌ژو حرکت می‌کند.

در چین، به ازای هر هزار نفر، ۱۲٫۳۷ تولد و تنها ۷٫۱۶ فقره مرگ وجود دارد. امید به زندگی چینی‌ها ۷۵٫۳۵ سال است. حدودا ۷۳٫۴ درصد از جمعیت چینی‌ها بین ۱۵ الی ۶۴ سال هستند. نرخ باروری، ۱٫۵۵ فرزند به ازای هر زن است.

جمعیت هندی‌ها کمی بیشتر از ۱٫۳۳ میلیارد نفر است. این رقم، ۱۸ درصد از جمعیت کل جهان است. پرجمعیت‌ترین شهر هند، بمبئی با ۱۲٫۴۴ میلیون نفر جمعیت است. دهلی نیز با ۱۱٫۰۳۴٫۵۵۵ میلیون نفر، دومین شهر پرجمعیت هند محسوب می‌شود. در هندوستان، نرخ تولد ۱۹٫۳ و نرخ مرگ و میر ۷٫۳ نفر به ازای هر هزار نفر است. امید به زندگی مردم هند ۶۸٫۸۹ سال است. حدودا ۶۳٫۶ درصد از جمعیت هند را افراد ۱۵ الی ۶۴ ساله تشکیل می‌دهند. نرخ باروری، ۲٫۳ فرزند به ازای هر زن است.

سومین کشور پرجمعیت جهان آمریکا است. مجموع جمعیت این کشور در حدود ۳۲۴٫۷۰۷٫۰۰۰ نفر است. پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا، نیویورک با ۸٫۵۵ میلیون جمعیت است. در آمریکا به ازای هر هزار نفر، ۱۳٫۴۲ تولد و ۸٫۱۵ فقره مرگ و میر وجود دارد. امید به زندگی آمریکایی‌ها در حدود ۷۹٫۵۶ سال است. حدودا ۶۶٫۲ درصد از جمعیت آمریکا بین ۱۵ الی ۶۴ سال سن دارند. نرخ باروری ۱٫۸۴ فرزند به ازای هر زن است.

کشورهایی با سریع ترین نرخ رشد جمعیت

جمعیت

کشورهایی که سریع‌ترین رشد جمعیت را دارند در آفریقای سیاه، خاورمیانه و آمریکای لاتین واقع شده‌اند. البته رشد سریع جمعیت این کشورها بدین معنی نیست که مناطق مذکور، پرجمعیت‌ترین نواحی جهان نیز محسوب می‌شوند. در حال حاضر، نرخ رشد جمعیت جهانی در حدود ۱٫۱۴ است که نسبت به ۲٫۱۹ درصد دهه‌ی ۱۹۶۰، رقم کمتری را نشان می‌دهد.

طبق برآوردهای سازمان ملل، کشورهای عمان (با ۸٫۴۵ درصد رشد)، لبنان (با ۵٫۹۹ درصد رشد)، کویت (با ۴٫۸۱ درصد رشد)، قطر (با ۴٫۷۲ درصد رشد) و سودان جنوبی (با ۴٫۰۹ درصد رشد) در زمره‌ی ۵ کشور برتر جهان به لحاظ رشد جمعیتی هستند.

نکته‌ی جالب توجه اینجا است که شهرهایی که بالاترین سرعت رشد جمعیت را دارند، در این کشورها واقع نشده‌اند. این شهرها عمدتا در چین و هند قرار دارند.

رشد جمعیت در آینده

جمعیت

چندین سازمان مختلف اقدام به پیش‌بینی وضعیت جمعیت جهان در آینده کرده‌اند. بخش جمعیتی سازمان ملل معتقد است که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر و تا سال ۲۱۰۰ به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید. با این حال، بسیاری از محققان بر این باورند که جمعیت جهان در طول این دوره ممکن است با کاهش رو به‌رو شود. این موضوع به دلیل کاهش نرخ باروری زنان در بیشتر کشورهای جهان است.

ظرفیت زمین چقدر است؟

جمعیت

تمامی تخمین‌ها و برآوردهای موجود به یک سوال مهم منتهی می‌شود: ظرفیت زمین چقدر است؟

در حالی که جمعیت جهان روز به روز با افزایش مواجه می‌شود، اندازه‌ی زمین و نیز منابع آن با رشد خاصی رو به‌رو نیستند. ممکن است جمعیت جهان در نقطه‌ای به بالاترین حد خود برسد. افزایش جمعیت هرگونه جانداری موجب کمبود منابع می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که ظرفیت زمین بسته به میزان مصرف منابع، بین ۷٫۷ میلیارد الی ۱۰ میلیارد نفر است. هر رقمی بیشتر از میزان، ممکن است موجب کمبود آب، غذا و منابع انرژی شود.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه