پیروزی دونالد ترامپ و آینده مبهم صنعت گردشگری جهان

عماد جعفری | چهار شنبه, ۱۹ آبان ۹۵ ساعت ۱۹:۵۵

نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی غیرمنتظره و قاطع دونالد ترامپ فعالان اقتصادی را به ثبات و رشد اقتصادی دنیا بدبین کرده است. صنعت گردشگری نیز به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد جهان، آینده مبهمی پیش رو دارد. با کجارو همراه باشید.

انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، فعالان صنایع اقتصادی در سراسر دنیا را با موجی از سردرگمی مواجه کرده است. در حالی که اکثر نظرسنجی‌ها از پیروزی قطعی هیلاری کلینتون حکایت داشتند، نتیجه انتخابات آمریکا روی دیگر سکه را نمایان کرد.

بدین ترتیب در همان ساعات اولیه اعلام پیروزی میلیونر نیویورکی که هیچ تجربه‌ای سیاسی در کارنامه خود به‌همراه ندارد، بازارهای بورس دنیا و به‌ویژه آسیا واکنش تماما منفی خود را به نمایش گذاشتند. مهم‌ترین عامل سقوط شاخص‌های بورس آسیا و اروپا را می‌توان در آینده مبهم اقتصاد دنیا با حضور دونالد ترامپ به‌عنوان یکی از بازیگران مهم عرصه سیاست جست‌و‌جو کرد.

صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد دنیا آینده مبهمی را پیش روی خود حاضر می‌بیند.

صنعت گردشگری نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد دنیا آینده مبهمی را پیش روی خود حاضر می‌بیند. اگرچه با مواضع آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی، چندین سناریوی محتمل پیش روی صنعت گردشگری قرار گرفته است.

محدودیت‌های اعمالی بر ورود مهاجران، رابطه متقابل چین و آمریکا و نقش گردشگران چینی در توازن قوا میان طرفین و سقوط احتمالی ارزش دلار از مهم‌ترین عوامل موثر بر آینده صنعت گردشگری هستند. با هم به بررسی نقش هریک از عواملی که ممکن است آینده گردشگری دنیا را با سرنوشت دیگری مواجه سازد، می‌پردازیم.

ترامپ گردشگری

محدودیت ویزای ترامپ، ادعای تبلیغاتی یا واقعیت؟

تاثیر ترامپ گردشگری

اگرچه دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود از اخراج مکزیکی‌ها، برقراری مقررات سختگیرانه برای مهاجران و مهم‌تر از همه ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا سخن می‌گفت، اما به نظر نمی‌رسد چنین صحبت‌هایی رنگ و روی واقعیت به خود بگیرد.

ترامپ در اولین نمایش خود، در نطق پس از پیروزی، از برنامه خود برای تغییر و بازسازی آمریکا سخن گفت، اما حرفی از برنامه‌های مهاجرتی خود به میان نیاورد. با این حال، اعمال مقررات و بررسی‌های سختگیرانه برای ورود به خاک آمریکا با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. عاملی که نوک پیکان آن صنعت گردشگری دنیا را نشانه رفته است.

باید دید ترامپ تا چه حد بر مواضع پیشین خود ایستادگی کرده یا به‌عنوان یک فعال اقتصادی موفق، منفعت بیشتر از گردشگری را بر پافشاری بر مواضع خود ترجیح می‌دهد.

تاثیر ترامپ گردشگری

نفشه کشورهای دنیا بر اساس مقرارت آمریکا برای ورود شهروندان سایر کشورها به خاک این کشور ( منبع تصویر: ??????)

گردشگران چینی؛ اهرم فشار متقابل در دستان دولت چین

تاثیر ترامپ گردشگری

شرح تصویر: توییتی از دونالد ترامپ که در آن چین را به عامل اصلی گرمایش زمین و کاهش توان رقابت تولیدات آمریکایی متهم می‌کند.

در شرایطی که ترامپ در کمپین انتخاباتی خود از هیچ تلاشی برای حمله به وضعیت موجود در آمریکا و تاثیر حضور چینی‌ها بر اقتصاد این کشور فرو گذار نکرد، احتمال تیرگی روابط چین و آمریکا هرروز رنگ و روی بیشتری از واقعیت به خود می‌گیرد.

با احتساب فشار احتمالی ترامپ و ممانعت او از ورود محصولات چین به بازار این کشور، چین به‌طور حتم از اهرام صنعت گردشگری بهره خواهد برد. اهرامی که پیش‌تر در روابط روسیه و ترکیه کارکرد خود را با قدرت تمام به نمایش گذاشته است. گردشگران چینی چه از حیث تعداد و چه از لحاظ هزینه کلی که برای گردشگری صرف می‌کنند، اهرم فشار قدرتمندی در رقابت دولت چین با آمریکا خواهند بود.

تاثیر ترامپ گردشگری

پیش‌بینی و مقایسه تعداد گردشگران چین با سایر کشورها (منبع نموادر : یورو مانیتور)

در صورت وضع هرگونه محدودیت برای سفر گردشگران چینی به آمریکا، صنعت گردشگری جهان دستخوش تغییر و تحولات بسیاری خواهد شد. فارغ از محدودیت‌های قانونی دولت، صحبت‌های ستیز جویانه دونالد ترامپ در خصوص چین تا همین الان نیز از تمایل گردشگران چینی برای سفر به آمریکا کاسته است.

تاثیر ترامپ گردشگری

تجربه مشابه تایوان از این نحوه برخورد چینی‌ها با تغییر اوضاع سیاسی بر احتمال وقوع این سناریو افزوده است. در انتخابات سال ۲۰۱۶، مردم تایوان در یک پیروزی غیرمنتظره «تسای اینگ ون» را که به‌دنبال استقلال تایوان بود، به قدرت رساندند.

چینی‌ها به این انتخاب با بدبینی نگاه می‌کنند و همین موجب بروز اثرات منفی بر گردشگری چینی‌ها در این کشور شد که هنوز موضوعی داغ در محافل سیاسی تایوان است. هرچند، نخستین ضربه حتی قبل از انتخاب وی به تایوان وارد شد زیرا حزب کمونیست چین بازدید از این کشور را در زمان برگزاری انتخابات منع کرد که موجب کاهش تعداد گردشگران به این کشور شد.

سقوط احتمالی قیمت دلار؟

تاثیر ترامپ گردشگری

عدم تجربه حرفه‌ای ترامپ در دنیای سیاست می‌تواند، در نگاهی کلان به اقتصاد ایالات متحده ضربه سنگینی وارد کند. اگرچه بسیاری از مردم آمریکا به امید تحول اقتصادی، دونالد ترامپ را به‌رغم نابه‌هنجاری‌های اخلاقیش برگزیده‌اند، اما عدم همکاری متقابل و موثر آمریکا با کشورهای همچون چین و اتحادیه اروپا می‌تواند به سقوط ارزش دلار منجر شود.

در نخستین تحولات، ارزش نفت در بازارهای آسیا، امروز به کمترین میزان طی سه ماه گذشته رسیده است.

در نخستین تحولات، ارزش نفت در بازارهای آسیا، امروز به کمترین میزان طی سه ماه گذشته رسیده است. نفت برنت که قیمت پایه جهانی است، ۲/۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۴/۸۷ دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که ابتدا با کاهش ۴ درصدی تا رکورد پایین ۴۳/۰۷ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود؛ در ادامه معاملات به ۴۳/۶۸ دلار بهبود پیدا کرد.

طلا اما به‌عنوان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی جهش پیدا کرد و بنا بر رابطه متقابلی که معمولا با دلار دارد، قیمت دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ از جمله ین ژاپن و واحد پول اتحادیه اروپا کاهش چشم‌گیری یافت. در چنین شرایطی اگر سقوط قیمت دلار به واقعیت بدل شود، سفر به آمریکا برای گردشگران ارزان‌تر از گذشته خواهد بود.

در مقابل، آمریکایی‌ها که یکی پر سفرترین مردم دنیا شناخته می‌شوند، برای سفر به نقاط مختلف دنیا باید هزینه سنگین‌تری را متحمل شوند. در چنین شرایطی احتمال کاهش گردشگری مردم آمریکا یا تمایل آن‌ها به سفر به کشورهای ارزان‌تر دنیا محتمل به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه