آخر هفته کجا بریم؟ از پارک جنگلی چالوس و دشت دریوک تا کمپ کویری متین آباد

عماد جعفری | چهار شنبه, ۱۹ آبان ۹۵ ساعت ۱۸:۴۵

آخر هفته کجا بریم؟ این هفته پارک جنگلی چالوس و دشت و آبشار دریوک را برای سفری یک‌روزه و کمپ کویری متین آباد را برای سفری دو روزه و به‌یادماندنی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پر استرس و رنگ پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با پارک جنگلی چالوس و دشت و آبشار دریوک برای سفرهای یک‌روزه و کمپ کویری متین آباد برای سفری دو روزه آشنا می‌شویم.

سفرهای یک‌روزه

اگر ساکن پایتخت هستید یا آنکه از فضای دود و دم و قیل و قال شهر خسته شده‌اید و فکر می‌کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

پارک جنگلی چالوس (فین)

پارک جنگلی فین

جاده چالوس بدون شک از زیباترین جاده‌های دنیاست که در هر کنارش اثری هنری به دست طبیعت خلق‌شده است. پارک جنگلی چالوس (فین) در کیلومتر هفت جاده چالوس – تهران واقع شده است. از تهران به‌سمت چالوس که حرکت کنید بعد از مرزن‌آباد و در ورودی شهرستان چالوس در استان مازندران طبیعتی بکر و پر درخت به‌همراه رودخانه‌ای که آن را همراهی می‌کند به پیشواز شما می‌آید و خستگی را از جان و روان شما می‌روبدبدون شک همدستی و هم‌جواری رود چالوس با طبیعت زیبای شمال در این منطقه، پارک جنگلی فین را به یکی از مکان‌های دیدنی چالوس بدل کرده است که باید آنرا دید و لذت برد. در این پارک، اردوگاهی احداث شده است که کلبه و کومه‌هایی برای اقامت مسافران دارد. پارک جنگلی چالوس دارای امکانات مختلفی چون آلاچیق، کلبه، مکان مناسب جهت نصب چادر، رستوران،

پارک جنگلی فین

مغازه‌های مختلف و سایر امکانات نظیر میز، نیمکت و جایگاه بازی بچه‌ها نیز است که وجود همین امکانات باعث شده مورد توجه مسافران قرار بگیرد. پارک جنگلی چالوس را به این دلیل پارک جنگلی فین می‌نامند که در حوزه قدیمی جنگل فین قرار دارد که دهکده کوچکی در سال‌های پیش در جوار آن قرار داشت. پل طلاجو در همین نقطه روی رودخانه چالوس قرار داشت. سفر به این پارک پیشنهادی وسوسه‌انگیز برای آخر هفته است.

پارک جنگلی فین

دشت و آبشار دریوک

دشت دریوک

دشت و آبشار شیب‌دار کوهره دریوک در منطقه نمارستاق در ۴۰ کیلومتری آمل از ییلاق‌های زیبای منطقه البرز است که دارای مناظر بسیار دیدنی است. به عبارتی با پشت سر گذاشتن دو سوم جادهٔ هزار در قلب منطقهٔ البرز مرکزی، به محلی موسوم به دو راهی پنجاب می‌رسید. این دو راهی و جاده‌ای خاکی که مسیر مواصلاتی نمارستاق نام گرفته، از آبادی‌های چندی چون پنجاب، سوا، شیخ محله، کلری، دیوران عبور کرده و سرانجام به آبادی بزرگ نمارستاق در کنار رودخانهٔ خروشان آن که سرچشمه از کوه‌های ناظر و شکر لقاس دارد می‌رسید. بعد آر حدود یک ساعت پیاده‌روی از روستای نمارستاق به دشت دریوک که دشتی کوچک ولی بسیار دیدنی است، و کمی پس ازآن به آبشار دریوک می‌رسیم. یک دشت وسیع و با آبشاری بلند و کشیده با سنگلاخ‌هایی سخت که بلندترین آبشار زمینی ایران است طبیعتی زیبا برای گردشگران و کوه‌نوردان است. چشمه‌های آب معدنی و چهل چشمه و چشمه لهرا و دشت سفید از دیگر جاذبه‌های این منطقه است. از دیگر منابع طبیعی این منطقه دشت بالایی و پایه کوهای آن است.

دشت دریوک

سفر دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به‌خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی‌های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می‌بخشد و جان تازه‌ای در روانتان می‌دمد.

کمپ کویری  متین آباد

متین آباد

کمپ متین آباد که به‌عنوان اولین کمپ طبیعی (Eco camp) در ایران بر اساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است، در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. کمپ متین آباد از همان ابتدا با محیط زیست دست دوستی داده و تلاش دارد تا از انرژی‌های طبیعی استفاده کند. برای مثال در این کمپ از منابع تجدیدشدنی مانند انرژی خورشیدی و انرژی حرارتی بادی استفاده می‌شود. با این امکانات ظرفیت گرمایی آب در حمام و آشپزخانه برای ۱۰۰ نفر در روز مهیاست. هدف از احداث این کمپ فراگیری از طبیعت، تماشای حیات‌وحش منحصر به‌فرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره، تیهو و چکاوک،آشنایی با پوشش گیاهی کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی، عکاسی از مناظر بدیع، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه‌تر از اینها، شترسواری٬ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کویر، استفاده از ویژگی‌های آب‌وهوایی به‌همراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن رویشن‌های کویری به‌نوعی گردشگری سلامت را برای ما تعریف می‌کند.  این کمپ به همت مهندس اشرف واقفی در ابتدای رمل‌های بزرگ کویر منطقه بند‌ِ ریگ واقع در جنوب دریاچه نمک مسیله (۸۰ کیلومتر) و نزدیک‌ترین مسیر به قلعه کرشاهی و مسقط الراس آستان آقاعلی عباس احداث شده است. 

متین آباد

هنگامی که در متین‌آباد هستید باید برنامه‌ریزی کنید که هم دیدنی‌های کویر را از دست ندهید و هم از موقعیت پیش آمده برای دیدار از زیبایی‌های شهرهای اطراف استفاده کنید. برای نخستین روز، روستای ابیانه می‌تواند یکی از خاطره انگیزترین انتخاب‌های شما باشد. بعد از آن می‌توانید به کاشان سری بزنید؛ در کاشان خانه‌های تاریخی چون خانه بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها، باغ فین و... در انتظار شما است. نطنز انتخاب بعدی شما خواهد بود؛ در نطنز بعد از گذر از روستاهای کویری و سپس کوهپایه‌ای می‌توانید بازدید خود را از مسجد جامع، بازار محلی و کارگاه صنایع دستی آغاز کنید. همچنین می‌توانید قلعه و گنبد سیدواقف را هم ببینید و مسیر را به‌سمت روستای کوهستانی طامه که تنها مرکز تولید گلابی اصیل نطنز (تحفه نطنز) است، ادامه دهید.

متین آباد

بیشتر بخوانید:

کمپ کویری متین آباد، آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه