چگونه ویزای ارمنستان بگیریم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
چگونه ویزای ارمنستان بگیریم؟

ارمنستان یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری است که شهروندان ایرانی از دریافت ویزای توریستی برای سفر به آنجا معاف هستند.

ارمنستان سرزمینی با تاریخ پر فراز و نشیب و فرهنگی غنی است و  دیدنی های ارمنستان شامل مجموعه‌ای بی‌نظیر و متنوع از آثار تاریخی، یادبودها و رویدادهای فرهنگی، طبیعت نفس‌گیر و غذاهای لذیذ و سنتی است که گردشگران را از سراسر جهان برای سفر به این کشور وسوسه می‌کند.  در این رابطه، ارمنستان یکی از مقصدهای محبوب گردشگران ایرانی نیز محسوب می‌شود و سالانه هزاران نفر از طریق مرزهای زمینی و هوایی برای گذران تعطیلات روانه ایروان می‌شوند.

البته ارمنستان دارای انواع مختلفی از ویزا است که مسافران باید بر اساس هدف سفر خود جهت دریافت ویزای مورد نظرشان به سفارت ارمنستان مراجعه کنند. خوشبختانه، طی توافق دو جانبه شهروندان ایرانی از دریافت ویزای توریستی ارمنستان معاف هستند.

ویزای ارمنستانشرح خدمات
انواع ویزاتوریستی، دولتی، دیپلماتیک و ترانزیت
مراحل صدور ویزاویزای توریستی در بدو ورود (پایانه‌های مرزی زمینی و هوایی) و سایر ویزاها توسط سفارت ارمنستان در تهران صادر می‌شوند.
وقت سفارتندارد
مصاحبه و انگشت‌نگاریندارد
مدارک لازم برای صدور ویزاگذرنامه دارای اعتبار
مدت زمان لازم برای صدور ویزاصدور در بدو ورود
سفارت/ کنسولگریدارد

انواع روادید ارمنستان

ویزای ارمنستان

  • ویزای توریستی: این ویزا برای سفر به ارمنستان جهت دیدار با آشنایان (دوستان)، الحاق به اعضای خانواده، گردشکری (استراحت)، درمان، تحصیل در موسسات آموزشی جمهوری ارمنستان، شرکت در برنامه‌ها ‌و همایش‌های ورزشی، فرهنگی، علمی و سایر برنامه‌هائی که در جمهوری ارمنستان برگزار می‌شود، اجرای برنامه‌های کوتاه مدت کمک‌های انسان دوستانه، کمک‌های فنی، خیریه و مالی، شرکت در مذاکرات کار آفرینی، ایجاد شغل، انجام فعالیت‌های اقتصادی (تاسیس بنگاه تجاری، تاسیس شعبه یا نمایندگی شرکت‌های تجاری خارجی در جمهوری ارمنستان، سرمایه‌گذاری در جمهوری ارمنستان، صادرات و واردات کالا و خدمات صادر می‌شود. همچنین، روادید یکبار یا چندبار ورود با اعتبار یک ساله برای پرسنل شرکت‌های هوائی بین‌المللی یا وسایل نقلیه حمل کالا و مسافر در زیرمجموعه ویزای گردشگری قرار می‌گیرند.
  • روادید دولتی: این نوع از روادید برای افرادی است که برای افرادی که دارای گذرنامه دولتی (خدمت) هستند.
  • روادید دیپلماتیک: این نوع از روادید برای افرادی صادر می‌شود که برای افرادی که دارای گذرنامنه دیپلماتیک یا وضعیت دیپلماتیک هستند.
  • روادید تزانزیتی: روادید یکبار ورود یا چند بار ورود یک‌ ساله برای توقف سه روزه با تمدید حداکثر تا چهار روز برای افرادی که از طریق خطوط هوائی یا وسایل نقلیه زمینی از جمهوری ارمنستان عبور می‌کنند.

ویزای ارمنستان

ویزای توریستی ارمنستان

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، دیگر جای نگرانی برای طی مراحل اداری دریافت ویزا وجود ندارد، زیرا از خرداد ماه سال ۱۳۹۵ توافق‌نامه‌ای به‌منظور توسعه و بهبود روابط همه جانبه دولت‌های ایران و ارمنستان به امضا رسیده است که بنا به مفاد آن شهروندان هر دو کشور می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا و با گذرنامه‌های عادی از مرز دو کشور عبور کنند. شرایط این ویزا مشابه ویزای گردشگری ترکیه است. 

ویزای ارمنستان

مسیر زمینی سفر به ارمنستان

طبق تفاهم‌نامه پنجم ژوئن سال ۲۰۱۶، شهروندان ایرانی و ارمنی می‌توانند ۹۰ روز را در طول ۶ ماه در کشور مقصد (ایران یا ارمنستان) به سر ببرند

هدف از عقد این توافق‌نامه توسعه صنعت گردشگری و تسهیل رفت‌وآمد گردشگران دو کشور است. در این رابطه، طبق آمار اعلام شده از جانب دولت ارمنستان در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۴۴,۰۰۰ نفر شهروند ایرانی از مرز این کشور عبور کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۴، ۲۴ درصد رشد داشته و اغلب این سفرها در ایام تعطیلات نوروز انجام شده است.

تا پیش از این، شهروندان ایرانی عازم ارمنستان می‌توانستند با مراجعه به سفارت ارمنستان در تهران ویزای خود را در مدت ۲۴ ساعت دریافت کنند. البته گردشگران ایرانی در صورت سفر هوایی می‌توانستند ویزای خود را با هزینه‌ای معادل با هزینه ویزا در سفارت ارمنستان در ورود به فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس دریافت کنند.

همچنین، امکان دریافت ویزا در پایانه‌ مرزی زمینی نوردوز در صورت سفر با اتوبوس و خودروی شخصی نیز فراهم بوده و در این صورت گردشگران علاوه بر هزینه ویزا ملزم به پرداخت هزینه‌های جانبی از جمله بیمه و عوارض ورود به خاک ارمنستان بودند.

ویزای ارمنستان

فرودگاه بین‌المللی ایروان

مدارک لازم برای ویزای ارمنستان

در هنگام سفر به این کشور نیز باید گذرنامه از اعتبار کافی برخوردار باشد. 

سفارت ارمنستان در ایران

  • نشانی سفارت: تهران، خیابان انقلاب، خیابان رازی، خیابان شهریار، پلاک یک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۶۶۷۰۴۸۳۳، ۶۶۷۰۴۸۳۸
  • نمابر: ۶۶۷۰۰۶۵۷
  • وب‌سایت: iran.mfa.am

مطالب مرتبط:

دیدگاه