فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی، دهلی

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی، دهلی

هند به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری گوناگون، مناظر طبیعی و فرهنگ زیبا یکی از مهم‌ترین مقصدهای توریستی جهان محسوب می‌شود و هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط جهان و از جمله ایران راهی این سرزمین زیبا و عجیب می‌شوند. البته بیشتر این سفرها از طریق هوایی و به مقصد دهلی نو، پایتخت هند، انجام می‌شود. اگر قصد سفر به هند را دارید، برای آشنایی با فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

دهلی‌نو، پایتخت هند، نیز نمادی از تلفیق فرهنگ‌ها و مذهب‌های گوناگون هند است و قدمت آن به ۵۰۰۰ سال قبل می‌رسد. این کلان‌شهر به‌همراه دمشق و بنارس از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌روند. با وجود اینکه دهلی‌نو بارها ویران شده، ولی هربار از نو بنا شده و تاکنون موفق شده است تا یادگارهای تاریخی خود مانند قلعه سرخ، مسجد جامع دهلی، آرامگاه همایون، درگاه نظام‌الدین، بنای یادبود گاندی، دروازه هند، موزه‌های ملی، مکان‌های مقدس اسلامی (مسجد جامع، مناره کوتاه...)، معابد هندی، معبد لاکسی، معبد آکشاردام، پارک‌های سبز و قلعه‌ها و مکان‌های تاریخی و بازارهای محلی را حفظ کند. البته این میراث ارزشمند تاریخی موجب شده است تا سالانه هزاران گردشگر خارجی برای بازدید از آن‌ها از طریق فرودگاه ایندیرا گاندی روانه این شهر سنتی و در عین حال مدرن شوند.

فرودگاه دهلی

فرودگاه دهلی که با نام فرودگاه بین المللی فرودگاه ایندیرا گاندی (Indira Gandhi International Airport) شناخته می‌شود، تنها فرودگاه پایتخت و در عین حال بزرگترین فرودگاه هند به‌لحاظ ترافیک مسافری است. در طول دهه گذشته این فرودگاه بارها توسعه یافته و از سال ۲۰۰۷ تاکنون آمار مسافران آن دو برابر شده است. البته با روند فعلی انتظار می‌رود تا این آمار در آینده نزدیک همچنان افزایش یابد.  این فرودگاه به‌لحاظ ترافیک مسافری در سال ۲۰۱۵ جایگاه دوازدهمین فرودگاه پرتردد آسیا و بیست و پنجمین فرودگاه جهان را با ثبت ۳۹/۸ میلیون‌ نفر مسافر کسب کرده است. فرودگاه ایندیرا گاندی فرودگاهی همگانی بوده و پایگاه اصلی خطوط هوایی نظیر ایر ایندیا (Air India)، ایر ایندیا رجیونال (Air India Regional)، ایندی‌گو (IndiGo)، جت ایرویز(Jet Airways)، اسپایس جت (SpiceJet)، گو ایر (GoAir) و ویستارا (Vistara) است. فرودگاه در حال حاضر، دارای دو پایانه مسافری، پایانه حجاج و پایانه باربری است.

فرودگاه دهلی

پایانه شماره ۱ برای پروازهای داخلی و ارزان‌قیمت خطوط هوایی مورد استفاده قرار گرفته و دارای دو ساختمان مجزای C و D است. پایانه 1C برای پروازهای داخلی ورودی اختصاص دارد. پایانه 1D نیز برای پروازهای داخلی خروجی است و توانایی پذیرش ۱۲ میلیون مسافر در سال را دارد.

فرودگاه دهلی

پایانه شماره ۳ در سال ۲۰۱۰ آغاز به کرده و دارای دو طبقه است که طبقه پایین به پروازهای ورودی و طبقه دوم به پروازهای خروجی اختصاص دارد. کلیه پروازهای بین‌المللی فرودگاه دهلی از طریق این پایانه انجام می‌شود، ولی در صورت نیاز برخی از پروازهای داخلی نیز برحسب نیاز به آنجا منتقل می‌شوند.

فرودگاه دهلی

مسافران در صورت نیاز به جابه‌جایی در داخل پایانه‌های فرودگاه می‌توانند از سرویس‌های اختصاصی استفاده کنند. این سرویس‌ها هر ۲۰ دقیقه یک بار بین دو پایانه ۱ و ۳ حرکت می‌کنند. البته پروژه احداث پایانه‌های ۴،۵ و ۶ در دستور کار قرار دارد و با تکمیل آن‌ها ظرفیت فرودگاه تا ۱۰۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پایانه باربری در فاصله یک کیلومتری از پایانه ۳ قرار دارد و در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین سیستم باربری را دریافت کرده است.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه دهلی در منطقه پالام (Palam) در فاصله ۱۶ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر قرار دارد. در این فرودگاه گزینه‌های مختلفی برای انتقال مسافران به شهر و برعکس تعبیه شده است.

قطار شهری (مترو)

فرودگاه دهلی

مترو سریع‌ترین راه برای رفت‌وآمد در دهلی نو است. قطارهاس سریع‌السیر مترو دهلی از پایانه شماره ۳ مسافران را با هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ روپیه به ناحیه مرکزی دهلی و برعکس انتقال می‌دهند. نخستین قطار این مسیر در ساعت ۴:۴۵ صبح کار خود را آغاز کرده و در ساعت ۱۱:۱۵ شب آخرین قطار از ایستگاه فرودگاه و برعکس حرکت می‌کند.

اتوبوس

فرودگاه دهلی

اتوبوس‌های شهری دهلی ارزان‌ترین راه برای سفرهای درون شهری هستند. همچنین برای رفاه حال مسافران اتوبوس‌های مخصوص فرودگاه به مرکز شهر و برعکس در پایانه شماره ۳ فرودگاه هر نیم ساعت یک بار حاضر هستند. البته این اتوبوس‌ها به‌دلیل قیمت مناسب اغلب شلوغ هستند.

تاکسی

فرودگاه دهلی

به‌منظور افزایش رفاه مسافران، بخش تاکسیرانی فرودگاه در اختیار سه واحد قرار گرفته است؛

مرو کب (Meru Cab): باجه مربوطه این واحد در بخش پروازهای ورودی بین‌المللی پایانه ۳ قرار دارد.

مگا کب (Mega Cab): باجه این واحد نیز همانند مرو کب در بخش پروازهای ورودی بین‌المللی پایانه ۳ قرار دارد.

ایزی کب (Easy Cab): باجه این واحد در ساختمان 1C پایانه پروازهای داخلی قرار دارد.

کلیه تاکسی‌ها در کنار درهای خروجی مستقر بوده و مجهز به تاکسی‌متر و دستگاه پوز هستند. کرایه تاکسی بسته به مسافت طی شده دارد و معمولا در حدود ۲۰ تا ۲۵ روپیه برای هر کیلومتر حساب می‌شود.

کرایه خودرو

فرودگاه دهلی

اگر قصد دارید تا در طول مدت اقامت در دهلی نو خودروی شخصی در اختیار داشته باشید، می‌توانید به واحد کرایه خودرو در فرودگاه مراجعه کنید. البته به‌دلیل بعد طولانی مسافت استفاده از قطار برای سفرهای داخلی در هند گرینه بهتری است.

پروازها و خطوط هوایی

فرودگاه دهلی

از آنجایی که دهلی نو یکی از مقصدهای پرطرفدار گردشگران ایرانی است، شرکت هوایی ماهان دارای پرواز مستقیم و ثابت از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه امام به فرودگاه دهلی و برعکس است.

همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای ??? ???? مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه