بهترین شهرهای ساحلی دنیا برای آموزش غواصی

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین شهرهای ساحلی دنیا برای آموزش غواصی

غواصی یکی از تفریحات موردعلاقه‌ی بسیاری از افرادی است که جزایر و شهرهای ساحلی را برای سفر انتخاب می‌کنند. در این مقاله با ده مقصد گردشگری برتر دنیا برای یادگیری این مهارت لذت‌بخش آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

اگر دوست دارید در سفر به یک شهر ساحلی یا جزیره‌ی زیبا، علاوه بر لذت بردن از زیبایی محیط، غواصی و تماشای دنیای زیرآب را نیز تجربه کنید این فهرست می‌تواند در انتخاب مقصد مناسب، به شما کمک کند. مقاصد معرفی شده در این فهرست از کارائیب تا مالدیو و نواحی ساحلی بین آن‌ها را شامل می‌شوند.

گیلی تراوانگان، اندونزی

دلقک ماهی

آب‌های گرم و شفاف حوالی جزیره‌ی گیلی تراوانگان (Gili Trawangan) بزرگترین جزیره در میان جزایر گیلی، میزبان بیش از ۳۵۰۰ گونه‌ی دریایی از جمله کوسه‌های آب‌سنگ، لاک‌پشت، اسب دریایی و مرجان‌های رنگارنگ است.

چرا این مکان مناسب است؟

رقابت‌ بین برگزارکنندگان دوره‌ها که اکثرا اروپایی هستند، موجب تعدیل قیمت‌ها شده است.

چه زمانی سفر کنیم؟

غواصی در این جزیره در تمام طول سال ادامه دارد اما بسیاری از مسافران از سفر به این جزیره در فصل بارانی یعنی از نوامبر تا آوریل، اجتناب می‌کنند.

خلیج بایرون، نیو ساوت ولز (New South Wales)، استرالیا

جولین راکس (Julian Rocks) یکی از بهترین مقاصد غواصی در استرالیا، در ۲/۵ کیلومتری از ساحل قرار دارد. ترکیب جریان‌های استوایی و آب‌های خنک‌تر اطراف این پرتگاه آتشفشانی، بسیاری از موجودات دریایی از قبیل لاک‌پشت، کوسه، پرتوماهی و بیش از هزاران گونه ماهی را به سوی خود می‌کشاند.

چرا این مکان مناسب است؟

این مکان برای مسافرانی که به‌دنبال کاهش هزینه‌های سفر هستند قابل دسترس‌تر از دیواره‌ی بزرگ مرجانی است.

چه زمانی سفر کنیم؟

امکان غواصی در تمام طول سال وجود دارد. این خلیج، تابستان‌ها میزبان کوسه‌های لئوپارد و سفره‌ماهی دیو (manta rays) است. آب‌های خنک زمستانی، گونه‌های در معرض خطری مانند کوسه پرستار و نهنگ گوژپشت را به سوی خود می‌کشاند. از ماه مه تا سپتامبر می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید.

جزیره‌ی Ko Tao، تایلند

زندگی زیر آب، جزیره‌ی Ko Tao

این جزیره که در سونامی سال ۲۰۰۴، آسیب ندید یکی از معدود مکان‌های روی زمین است که از ماه مارس تا آوریل امکان تماشای کوسه‌نهنگ‌ها وجود دارد. انواع ماهیان استوایی، سفره‌ماهی و کوسه‌های آب‌سنگ و کوترماهیان را هنگام غواصی مشاهده خواهید کرد.

چرا این مکان مناسب است؟

مناطق کم‌عمق و آرام این ناحیه برای افراد تازه‌کار بسیار مناسب است.

چه زمانی سفر کنیم؟

در تمام طول سال امکان غواصی وجود دارد اما از جولای تا سپتامبر بهترین زمان است.

دهب (Dahab)، دریای سرخ، مصر

زیستگاه‌های مرجانی این ناحیه موقعیتی فوق‌العاده را برای غواصی ایجاد کرده‌اند. برای غواصان حرفه‌ای، یک گودال آبی نیز وجود دارد.

چرا این مکان مناسب است؟

گرچه این مکان نسبت به مرکز غواصی اصلی مصر یعنی شرم الشیخ، بی‌نظم‌تر است اما زیرساخت‌های گردشگری و تجهیزات غواصی خوبی دارد. دریای سرخ نیز برای مبتدیان مکان مناسبی است.

چه زمانی سفر کنیم؟

امکان غواصی سراسر سال وجود دارد اما گردشگران معمولا از سفر به این منطقه در روزهای گرم سال یعنی از ماه مه تا سپتامبر، اجتناب می‌کنند.

جزیره‌ی مرجانی Caye Caulker، بلیز

گودال آبی بزرگ، بلیز (Beize)

مجموعه‌ی حفاظت‌شده‌ی صخره‌های مرجانی بلیز، در کمتر از یک مایلی Caye Caulker قرار دارند. این منطقه، محدوده‌ها و تجهیزات غواصی و باغ‌های مرجانی متعددی دارد. برای غواصان تازه‌کار سفر به گودال آبی بزرگ بلیز یکی از بهترین تجربه‌های غواصی خواهد بود.

چرا این مکان مناسب است؟

گرچه قیمت دوره‌ها در این جزیره‌ی کارائیبی زیبا نسبت به سایر جزایر در آمریکای مرکزی بیشتر است اما امکانات و فرصت‌های غواصی بی‌نظیری را در این منطقه پیدا خواهید کرد.

چه زمانی سفر کنیم؟

در تمام طول سال امکان غواصی وجود دارد اما بهترین زمان، ماه مه است. در فصول بارانی یعنی از دسامبر تا آوریل، دریاها اندکی متلاطم هستند.

اوتیلا (Utila)، ایسلاس دلا باهیا (Bay Islands)، هندوراس

اینجا که بهشتی برای کوله‌پشتی‌گردان است، دسترسی راحتی به صخره‌های مرجانی شگفت‌انگیز دارد. ماهیگیری بیش از اندازه بر جمعیت گونه‌های دریایی این ناحیه تاثیر گذاشته است اما غواصان جدید، معمولا متوجه این نکته نمی‌شوند.

چرا این مکان مناسب است؟

گرچه ممکن است غواصی در مناطق اطراف مثل Roatan، بهتر به نظر برسد اما دوره‌های برگزار شده در این ناحیه نیز کیفیت بالایی دارند.

چه زمانی سفر کنیم؟

تمام طول سال امکان غواصی وجود دارد اما اگر دوست دارید فرصت تماشای کوسه‌نهنگ‌ها نصیبتان شود بین ماه‌های مارس تا آوریل یا سپتامبر تا دسامبر به اوتیلا سفر کنید.

سانتا کروز، جزایر گالاپاگوس، اکوادور

ایگوانای دریایی

این مجمع‌الجزایر شگفت‌انگیز در محل تقاطع سه جریان اقیانوسی قرار گرفته و فرصت بی‌نظیر و منحصربه‌فردی برای غواصی فراهم کرده است. البته این منطقه مرجان‌های زیادی ندارد اما از تماشای شیرهای دریایی، کوسه‌های گوژپشت، ایگوانای دریایی، سفره‌ماهی و سایر گونه‌های زیبای دریایی، لذت خواهید برد.

چرا این مکان مناسب است؟

با وجود آب‌های سرد و جریان‌های قوی، غواصی در گالاپاگوس بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. اما امکانات کافی و قابل‌اطمینان موجود در این منطقه در آرام‌ترین نقاط آن قرار دارند. امکان غواصی و تماشای کوسه‌ها نیز برای حرفه‌ای‌ترها وجود دارد.

چه زمانی سفر کنیم؟

معمولا در تمام طول سال غواصی در این ناحیه رایج است اما از ماه ژانویه تا مه بهترین آب‌و‌هوا برای غواصی و سفر دریایی در این منطقه حاکم است.

شهر ساحلی پورت ویلا (Port Vila)، وانواتو (Vanuatu)

این منطقه یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تجربه‌ی هیجان‌انگیز غواصی است. صخره‌های مرجانی زیبا و شگفت‌انگیز، لذت این سفر تفریحی را دوچندان می‌کنند.

چرا این مکان مناسب است؟

تجهیزات و دوره‌های غواصی این منطقه برای غواصانی مناسب است که محدودیت زمانی دارند. دوره‌های ۲/۵ تا ۳ تا ۴ روزه در این منطقه برگزار می‌شوند.

چه زمانی سفر کنیم؟

در تمام طول سال امکان غواصی وجود دارد اما جمعیت گردشگران از آوریل تا اکتبر، زمانی که آب دریا صاف و آرام است، افزایش می‌یابد.

مجمع‌الجزایر ویسایاس، فیلیپین

لیسه دریایی

این منطقه که در مرکز مثلث مرجانی جهان واقع شده، میزبان متنوع‌ترین تمرکز موجودات دریایی در جهان است. بیش از ۵۰۰۰ گونه‌ی مختلف از موجودات دریایی در این ناحیه زندگی می‌کنند.

چرا این مکان مناسب است؟

این جزیره که با صخره‌های مرجانی احاطه شده امکانات بسیار خوبی برای غواصی در سطوح مختلف دارد. از غواصان تازه‌کار گرفته تا حرفه‌ای‌ها، می‌توانند دوره‌ی آموزشی مناسبی در این منطقه پیدا کنند و از این تفریح هیجان‌انگیز، لذت ببرند.

چه زمانی سفر کنیم؟

غواصی سراسر سال در این ناحیه انجام می‌شود اما در فصل خشک یعنی از نوامبر تا ژوئن، گرم‌ترین آب‌ها میزبان گردشگران هستند.

North Male Atoll، مالدیو

این منطقه که در میان غواصان کاملا شناخته‌شده است، محدوده‌های غواصی بی‌نظیری دارد. مرجان‌های این ناحیه گرچه با مشکل سفید شدن مواجه هستند اما زندگی دریایی استوایی بی‌نظیر، یکی از نقاط قوت این منطقه است. آب‌های گرم را نیز به این ویژگی‌ها اضافه کنید.

چرا این مکان مناسب است؟

بیشتر گردشگاه‌های این منطقه، دوره‌ها و تورهای غواصی دارند و انتخاب آن‌ها به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. غواصی در تمام طول سال امکان‌پذیر است اما بهترین شرایط از نوامبر تا آوریل در منطقه حاکم است؛ زمانی که دریا آرام است و جریان‌های اقیانوسی، سفره‌ماهی‌های دیو را به سوی خود می‌کشاند.

سفره ماهی

به این نکات توجه کنید:

  • مطمئن شوید که مربی شما، مجوزهای قانونی برای این کار را دارد و تجهیزاتش کیفیت خوبی دارند. بررسی کنید که نزدیک‌ترین اتاق رفع فشار (decompression chamber) برای مواقع ضروری در کجا قرار دارد.
  •  حداقل ۲۴ ساعت بعد از غواصی، پرواز نکنید تا از ابتلا به بیماری ناشی از کاهش ناگهانی فشار جلوگیری شود.
  • بررسی کنید که آیا این امکان وجود دارد تا بخشی از آموزش‌های مربوطه را آنلاین دریافت کنید و از این طریق زمان غواصی را افزایش دهید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه