گردشگری در اسکاندیناوی: یک هفته در فنلاند

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی دوشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
گردشگری در اسکاندیناوی: یک هفته در فنلاند

فنلاند یکی از کشورهای نسبتا کوچک منطقه‌ی اسکاندیناوی اروپا است. اگر شما هم مایل هستید گشتی در این کشور کوچک و زیبا بزنید، در ادامه با تور مجازی کجارو همراه باشید.

وقتی به فنلاند فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند؟ شخصیت‌های کارتونی مومین، سوناهای گرم یا بابانوئل؟ خود را آماده‌ی سفری مجازی در یکی از جذاب‌ترین کشورهای اروپا و منطقه‌ی اسکاندیناوی کنید تا پا را فراتر از مرزها گذاشته و بیشتر با فنلاند آشنا شویم. کارهای بسیار زیادی می‌توانید در فنلاند انجام دهید که بستگی به خودتان دارد. بازدید از گالری‌های هنری بسیار زیبای هلسینکی، رفتن به مرداب‌های این کشور برای چیدن شاه‌توت، تماشای خرس‌های قهوه‌ای، قایقرانی در آب‌های آرام دریاچه‌های فنلاند یا تماشای نورهای شگفت‌انگیز شفق قطبی در زمستان تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری این کشور است.

هلسینکی

فنلاند

اگر بار اولتان است که به فنلاند سفر می‌کنید، گذران دور روز در پایتخت این کشور، هلسینکی، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. هلسینکی با معماری معروف fin-de-siècle خود که مربوط به اواخر قرن نوزدهم میلادی است و مردم خونگرم و آب‌وهوای مطبوعش به ویژه در تابستان، از محبوب‌ترین شهرهای جهان نزد گردشگران است که در نگاه اول همگان را مسحور می‌کند.

کافه‌های این شهر مکان‌هایی بسیار دوست‌داشتنی هستند. روز اول سفر خود را صرف بازدید از میدان سنای هلسینکی، کلیسای باستانی این شهر و دیدن یک یا دو گالری هنری کنید. نقاشی‌ها و دیوارنگاری‌های زیبایی که روی گنبد «موزه‌ی ملی» هلسینکی قرار دارند، نشانگر حماسه‌ی کالوالا (حماسه‌ی ملی فنلاند) است. همچنین طراحی‌های جالبی که در آثار هنری «موزه‌ی طراحی» دیده می‌شود، بسیار چشم‌نواز هستند. برای یک استراحت کوتاه می‌توانید به کافه‌ی Café Succès بروید که دکوراسیون داخلی‌اش، حال‌وهوای دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی را دارد. در رستوران Juuri می‌توانید انواع و اقسام غذاهای خوشمزه‌ی فصلی و نوشیدنی‌های متنوع را میل کنید.

در روز دوم سفر خود به هلسینکی، با یک کشتی به سومنلینا که به بزرگترین قلعه‌ی دریایی جهان معروف است، بروید. یا می‌توانید به دیدن مناظر زیبا، کافه‌های جدید و بوتیک‌های شیک شهر در منطقه‌ی کالیوی هلسینکی بروید.

گشت‌وگذار در مناطق رودخانه‌ای فنلاند

فنلاند

اگر نقشه‌ی فنلاند را بررسی کنید، امکان ندارد که انگشت دستتان به دریاچه‌ای نخورد؛ محض اطلاعتات باید بگوییم که حدودا ۱۸۷,۰۰۰ دریاچه در فنلاند وجود دارد. همان‌طور که «معماری»، بیشتر شهرهای جهان را تشکیل می‌دهد، اقصی نقاط فنلاند را «آب‌های دریاچه‌هایش» تشکیل داده‌اند. اگر از یک فنلاندی بپرسید که نظرش راجع به بهشت چیست، در پاسخ شما، کلبه‌ای خواهد کشید که اطرافش محصور در جنگل است که پس از یک سفر طولانی با قایق در آب به آن خواهید رسید.

در نهایت پس از یک یا دور روز اقامت در کنار دریاچه‌های فنلاند، بایستی پیک‌نیک خود را کوتاه‌تر کرده و به جای دیگری بروید. شهر زیبای «ساوون‌لینا» بین چند جزیره‌ی کوچک قرار گرفته که می‌توانید از هلسینکی با قطار به آن بروید. قلعه‌ی اولاوین‌لینا (Olavinlinna) در این شهر که مربوط به قرن پانزدهم میلادی است، یکی از مکان‌های تاج‌گذاری پادشاهان گذشته‌ی آن و نیز میزبان جشنواره‌ی تابستانی اپرا است. اگر مایل باشید، می‌توانید به جای ساوون‌لینا، به شهر کوچک کوپیو در شمال کشور بروید و در جنگل‌های صنوبر آن قدم بزنید.

همچنین بزرگترین حمام طبیعی جهان نیز در این شهر قرار دارد که آب آن، با استفاده از سوزاندن چوب گرم می‌شود. اگر هیچ یک از این دو شهر را دوست ندارید، می‌توانید مستقیما از هلسینکی به شهر تمپیر پرواز کنید تا هم از رودخانه‌های زیبای آن لذت ببرید و هم در فناوری‌های جدید و پیشرفته‌ی آن غرق شوید. در تمپیر می‌توانید به موزه‌ی مومین‌ها رفته و شخصیت‌های کارتونی مانند گوفی را در آنجا ببینید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به بوتیک‌های لوکس، موزه‌ها و کافه‌های زیبا اشاره کرد. اگر می‌خواهید به کلی از تمدن شهری دور شوید، به پارک ملی لینانساری (Linnansaari National Park) در ساوونیای جنوبی فنلاند بروید. در این پارک آبی، ماهی‌های گوشتخوار و نیز فُک‌های سیاما زندگی می‌کنند که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود.

جنگل

فنلاند

اگر در فنلاند به یکی از جنگل‌های پهناور و بزرگ این کشور نروید، نمی‌توانید ادعا کنید که به فنلاند سفر کرده‌اید؛ تقریبا ۷۶ درصد از کل زمین‌های فنلاند، پوشیده از جنگل است. مردم فنلاند، عاشق جنگل‌های کشور خود هستند؛ زیرا می‌توانند به چیدن انواع بلوبری، شاه‌توت و بلوط در تابستان و قارچ در پاییز بروند. همچنین سکوت و آرامشی که در جنگل‌های فنلاند حاکم است، بسیار ستودنی است.

آب‌های زلال، کلبه‌های چوبی، خرس‌های قهوه‌ای ساکن جنگل‌های صنوبر و کاج که در نواحی شرق فنلاند و مرز این کشور با روسیه واقع شده‌اند، بسیار جذاب هستند. می‌توانید طی یک یا دو روز از تمامی جاذبه‌های گردشگری شرق فنلاند بازدید کرده و سریعا با هواپیما به کایانی بروید. در اواسط تابستان، تقریبا تمام ساعات روز در فنلاند هوا روشن است که شرایط را برای دیدن پنج گونه‌ی جانوری مهم اروپا یعنی خرس قهوه‌ای، گرگ، ولورین (دله)، سیاه‌گوش و گوزن شمالی فراهم می‌کند. تماشای خرس‌های قهوه‌ای بسیار هیجان‌انگیز است.

اگر به دنبال ورزش‌هایی مانند اسکی روی برف و قدم‌زنی هستید، به پارک ملی کولی (Koli National Park) بروید که با جنگل‌های زیبا و دریاچه‌هایش، الهام‌بخش هنرمندان و نقاشان فنلاندی زیادی شده است. دورافتادگی این‌گونه مکان‌ها، موجب عجیب بودن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که برخی از عجیب‌ترین رویدادهای جهان مانند «فوتبال قهرمانی مرداب» در اینجا برگزار می‌شود.

سواحل

فنلاند

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید فنلاند، یکی از بیشترین مجمع‌الجزایر دنیا را در اختیار دارد. فنلاند حدودا ۱۸۰,۰۰۰ جزیره‌ی ریز و درشت دارد. فنلاندی‌ها به همان میزان که دوست دارند به جنگل‌ها بروند، عاشق زندگی در کنار سواحل دریا نیز هستند. حتی برخی از مردم این کشور، کلبه‌هایی تابستانی در سواحل دریای بالتیک دارند که با یک سونای گرم، مکانی ایده‌آل برای گذران تعطیلات به شمار می‌رود. قایق‌هایی برای سفر از استکهلم به بندر تورکوی وجود دارد که می‌توانید در این مسیر، قدیمی‌ترین شهر این کشور و پایتخت سابق آن رار ببینید. بندر تورکو در میان رودخانه‌ی آئورا و یک قلعه‌ی قرون وسطایی و یک کلیسای عهد گوتیک قرار گرفته است.

اگر دلتان می‌خواهد بیشتر به گشت‌وگذار پرداخته و ماجراجویی کنید، می‌توانید به مجمع‌الجزایر کوارکن بروید که در میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در این مکان، هنوز هم یخرفت‌هایی از آخرین یخ‌های «عصر یخبندان» موجود است. جنگل‌ها و دریاهای بزرگ مجمع‌الجزایر کوارکن برای قدم‌زنی، قایقرانی و ماهیگیری بسیار ایده‌آل هستند. رایپالوتو قابل دسترس‌ترین منطقه‌ی کوارکن است که توسط بلندترین پل فنلاند به دیگر نقاط این ناحیه متصل شده است.

زمستان‌های شگفت‌انگیز فنلاند

فنلاند

دانه‌های برفی که از آسمان به سمت پایین فرود می‌آیند را تصور کنید. «لاپلند» یکی از سرزمین‌های شگفت‌انگیز برفی در فنلاند است. دفتر اصلی بابانوئل اینجا واقع شده اما اگر زمان زیادی ندارید، بهتر است به مکان‌های دوردست لاپلند رفته و در جنگل‌های پوشیده از برف آن به دیدن مردم سامی (Sámi) بروید. اگر می‌خواهید کاملا غرق در شگفتی‌های لاپلند شوید، می‌توانید طی ماه‌های آبان تا اواسط بهمن به این مکان سفر کنید تا بارش فراوان و زیبای برف را در دمای چندین درجه زیر صفر نظاره‌گر باشید. این زمان، بهترین موقع برای روشن کردن آتش و خوردن یک نوشیدنی داغ است.

اگر خوش‌شانس باشید و آسمان صاف باشد، ممکن است شفق‌های قطبی را نیز ببینید. طبق یکی از افسانه‌های فنلاندی، در زمان‌های گذشته، یک روباه آتشین در حال فرار در برف‌های قطب بوده که با فرستادن جرقه‌هایی به سمت آسمان، موجب ایجاد شفق‌های قطبی شده است. پیش‌بینی این که شفق‌های قطبی چه زمانی ظاهر می‌شوند، کار دشواری است؛ شب‌های زمستان برای تماشای این شفق‌ها طولانی‌تر است اما برخی بر این باور هستند که احتمال دیده شدن این نورها در پاییز و بهار بیشتر است. تابستان‌های لاپلند نیز زیبایی‌های خود را دارد؛ تماشای آفتاب در نیمه‌های شب و ماهیگیری در پارک ملی اولانکا از جمله جذاب‌ترین کارهای در این فصل است.

لاپلند سرزمین بزرگی است که تقریبا یک سوم از زمین‌های فنلاند را فرا گرفته است؛ بنابراین محل اقامت خود را آگاهانه انتخاب کنید. بسیاری از گردشگران رووانیمی (Rovaniemi) را برای اقامت انتخاب می‌کنند که «موزه‌ی علوم آرکتیکوم» نیز در آن واقع شده است. در این موزه که متشکل از تونل‌های شیشه‌ای طولانی است، فرهنگ و صنایع دستی مردم سامی به نمایش گذاشته است. در حاشیه‌ی این شهر می‌توانید به سورتمه‌سواری بروید، شفق قطبی را تماشا کنید و سورتمه‌ی گوزن‌ها که شباهت زیادی به سورتمه‌ی بابانوئل دارد را نیز امتحان کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه