سوغاتی‌ های ایروان، از صنایع دستی تا خوراکی های خوشمزه

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
سوغاتی‌ های ایروان، از صنایع دستی تا خوراکی های خوشمزه

هر شهر و کشوری سوغاتی‌های مخصوص به خود را دارد. آیا با سوغاتی‌های ایروان آشنا هستید؟ آیا می‌دانید از کجا باید این سوغاتی‌ها را تهیه کرد؟

گاهی ایده سوغاتی که برای خانواده و دوستان بسیار خوشایند است، ممکن است برای شما طاقت‌فرسا باشد، به‌خصوص اگر یک فردی باشید که همیشه در سفر است و به‌جای جمع‌آوری اشیا، به جمع‌آوری تجربیات علاقه داشته باشید. اما سخت نگیرید و به فرایند خرید سوغاتی از دید دیگری نگاه کنید. گشت‌وگذار در فروشگاه‌های محلی، بازارها، مکان‌های خرید سر باز، و مغازه‌های فروش صنایع دستی راهی هیجان‌انگیز برای آشنا شدن با زندگی محلی است.

ایروان یکی از پرطرفدارین مقاصد گردشگری خارجی در ایران است. برای سفر به ارمنستان، کجارو در کنار شما است تا بتوانید ارزان‌ترین ?????? ???????? و تور زمینی ایروان را از فهرست تورهایی که آژانس‌های مختلف در کجارو عرضه می‌کنند، پیدا و سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

حال از ایروان برای خانواده چه چیز سوغات بیاوریم؟ ساده است. ایروان به خاطر میوه‌های خشک، فرش و جواهرات معروف است. البته این فهرست تمام سوغاتی‌های ایروان نیست. در این‌جا بهترین مغازه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها یادگاری تهیه کنید برای شما فراهم آورده‌ایم.

ورنیساژ (Vernissage)

سوغات ایروان

از دیرباز تاکنون، صنعت‌گران ارمنی به خاطر شاهکارها و خلاقیتشان تحسین شده‌اند. ورنیساژ بازاری در فضای باز است که در مرکز ایروان قرار دارد. اگر در این مرکز خرید به‌دنبال صنایع دستی و هنرهای این منطقه بگردید، به صحت این حقیقت را پی می‌برید. این هنرها شامل ظروف سفالی نقاشی‌شده، قلاب‌دوزی و گلدوزی، حکاکی روی سنگ و چوب، فرش و چلیپاسنگ‌های سنتی (چلیپاسنگ یا به زبان محلی‌ها خاچکار، نوعی سنگ است که روی آن تصویر صلیب حک شده است)، نقره‌جات، اشیای ساخته شده از شیشه (مانند بدلیجات، گلدان و غیره) و بسیاری اشیای زیبای دیگر است.

این بازار فقط آخر هفته‌ها پذیرای افراد است.

سوغات ایروان

موزه هنری کافسجیان (Cafesjian Museum)

سوغات ایروان

مرکز هنری کافسجیان یا به قول محلی‌ها «آبشار» (به خاطر طراحی آبشار مانند آن) یکی از مکان‌هایی است که در ایروان باید ببینید، به‌خصوص اگر طرفدار هنر مدرن هستید. شما می‌توانید باغ مجسمه‌های کافسجیان قدم بزنید سپس برای خرید و دیدن آثار هنری به سراغ طبقه اول موزه بروید. علاوه‌بر آثار پر نقش‌ونگار، کتاب، آثار هنر پاپ، و ظروف سفالین نیز دیده می‌شوند. این‌جا می‌توانید صنایع اصیل ارمنی را ببینید و بخرید، صنایعی چون عروسک‌های دست‌ساز، جواهرات بی‌نظیر، نمادهای ملی، آویزهای تزئینی چوبی، وسایل تزئینی منزل، و خیلی چیزهای دیگر. اگر وقت کافی برای خرید نداشتید، می‌توانید وسایل مورد علاقه خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

گالری هنری دالان

سوغات ایروان

دالان (به معنای مسیر میان ساختمان‌ها و خیابان) قدیمی‌ترین مغازه ایروان است که در خیابان آبوویان (Abovyan) قرار دارد. دالان یکی از دنج‌ترین و صمیمی‌ترین مغازه‌های توریست‌پذیر، برای خرید سوغات با قیمت‌های متفاوت است. این مکان دارای مجموعه‌ای از جواهرات و کالاهای دست‌ساز است. آهنرباهایی که روی آن‌ها عکس آرارات، ایروان، خاچکار یا چلیپاسنگ، انار، انگور است، یادگاری‌های کوچکی هستند که با هر مقدار پولی که در جیب داشته باشید می‌توانید این وسایل را انتخاب کرده و بخرید.

سوغات ایروان

علاوه‌بر صنایع دستی می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه ارمنستان را انتخاب کنید.

برای خرید زردآلوهای خشک‌شده (همان قیسی) خوشمزه به سوپرمارکت‌ها مراجعه کنید. میوه‌های تازه و خشک‌شده دیگری نیز وجود دارند که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

سوغات ایروان

آشپزی ارمنی شهرتی جهانی دارد و از قدیمی‌ترین آشپزی‌ها به حساب می‌آید. پنیرهای محلی و چای‌هایی از گیاهان کوهی می‌تواند از انتخاب‌های شما باشد.

سوغات ایروان

سوغات ایروان

 حتی می‌توانید شکلات‌های مخصوص این منطقه را انتخاب کنید.

سوغات ایروان

 سوسیس‌های محلی خوشمزه‌ای نیز وجود دارند که باستورما (Basturma) نامیده می‌شود. این سوسیس از گوشت گاو تهیه می‌شود. به این صورت که ادویه بسیار زیادی به گوشت می‌زنند و اجازه می‌دهند تا در معرض هوا خشک شود.

سوغات ایروان

سوغات ایروان

به‌طور کلی در یک جمع‌بندی، سوغاتی‌هایی که از ایروان می‌توانید به یادگار ببرید موارد زیر هستند: ظروف چوبی کنده‌کاری‌شده، جواهرات دست‌ساز، فرش‌های دست‌بافت، تخته‌نرد ، شطرنج‌ها و ساعت‌های حکاکی‌شده‌ی چوبی، پارچه‌ها و نقاشی‌های پر نقش‌ونگار، نقاشی‌های مذهبی، خاچکار از چوب‌های باارزش، فرش‌های ارمنی، لوازم و ظروف سفالی مانند بشقاب، فنجان، گلدان و غیره، جواهرات با ارزش (کوه‌های ارمنستان دارای سنگ‌های با ارزشی هستند)، خوراکی‌هایی چون میوه تازه و خشک، شکلات و بسیاری چیزهای دیگر که باب سلیقه شما هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه