آسلات چیست؟ پرونده گربه سانان

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
آسلات چیست؟ پرونده گربه سانان

در این قسمت از سری مقالات «گردشگری حیات وحش» و در پنجمین قسمت از پرونده بررسی گربه سانان مشهور، به سراغ پستانداری می‌رویم که در میان تمامی گربه سانان، یکی از زیباترین نقش‌ها و طرح‌های پوست را به خود اختصاص داده است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا آسلات را بیشتر بشناسیم.

آسلات (Ocelot)، پستانداری است که از نظر ظاهری، اندازه‌ای معادل با دو برابر اندازه یک گربه خانگی دارد. این جانور طولی بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و وزنی بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم دارد.

به این حیوانات لقب "Dwarf Leopard" یا «پلنگ کوتوله» داده‌اند و در فارسی غالبا آن‌ها را «پلنگچه» می‌نامند. آسلات‌ها پوستی صیقلی با طرحی منحصربه‌فرد دارند که ظاهر خاص طرح و نقش بدنشان، آن‌ها را به یکی از زیباترین گربه‌سانان بدل کرده است. رنگ این گربه‌سانان زرد روشن است و بعضی از آن‌ها رنگ قرمز بسیار روشن دارند. خال‌های سیاه رنگ با طرح خاص، نشانه اصلی ظاهری آسلات‌ها است و بر روی چانه و دور دم آن‌ها هم نقش و نگارهای مشکی تیره به چشم می‌خورد.

رژیم غذایی

آسلات

آسلات‌ها همانند دیگر گربه سانان گوشتخوار هستند. آن‌ها حیوانات مختلی از جمله جوندگان، خرگوش‌ها، آهوهای جوان، پرندگان، مارها و ماهی‌ها را شکار می‌کنند. دندان‌های نیش آسلات‌ها بسیار تیز است به طوری که به آن‌ها فرصت این را می‌دهد که با یک گاز طعمه را از پا در بیاورند. از سویی دیگر، دندان‌های عقب این پستانداران قادرند تا گوشت هر جانوری را تکه کنند.

دندان‌های نیش آسلات‌ها بسیار تیز است به طوری که به آن‌ها فرصت این را می‌دهد که با یک گاز طعمه را از پا در بیاورند.

 به طور کلی، دندان‌های آسلات‌ها برای جویدن کامل گوشت مناسب نیستند در نتیجه این جانوران گوشت طعمه را به قطعات ریزتر تبدیل می‌کنند و سپس آن‌ها را یکجا می‌بلعند!

جالب است بدانید که آسلات‌ها می‌توانند به راحتی از درخت بالا بروند و به همین دلیل گاهی اوقات حیواناتی مانند میمون‌ها را نیز شکار می‌کنند.

وضعیت بقا و جمعیت

آسلات

تخمین زده‌اند که تعداد آسلات‌ها در حال حاضر در کل کره زمین حدود ۸۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵ میلیون عدد است. به طور کلی آسلات‌ها از نظر وضعیت بقا در معرض خطر انقراض نیستند اما این پستانداران به دلیل محبوبیت پوستشان بسیار زیاد شکار می‌شوند. در بعضی مناطق همانند تگزاس، به دلیل شکار بیش از حد، آسلات‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند و تنها تعداد ۳۰ عدد آسلات در یک منطقه محافظت شده در تگزاس زندگی می‌کنند.

رفتار و عادات طبیعی

آسلات

آسلات‌ها جانورانی هستند که اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند و در طول روز در بالای درختان یا در بوته‌های متراکم استراحت می‌کنند. این گربه سانان شدیدا فعال هستند و در طول شب مسافتی بین ۱ تا ۸ کیلومتر را طی می‌کنند. جنس نر این گربه سانان معمولا مسافت بیشتری را نسبت به جنس ماده طی می‌کنند و به نسبت فعال‌ترند. به طور میانگین آسلات‌ها در طول پیمودن مسافت، هر سه ساعت یک بار یک طعمه را شکار می‌کنند.

تولیدمثل

جنس ماده این گربه سانان، سالانه بین یک تا سه توله به دنیا می‌آورد. توله‌ها در هنگام به دنیا آمدن رنگ تیره‌تری نسبت به آسلات‌های بالغ دارند و تا یک سالگی پیش مادر خود مانده و سپس مستقل می‌شوند؛ هرچند که بعضی از توله‌ها ممکن است تا یک یا دو سال دیگر در کنار مادر خود زندگی کنند. بد نیست بدانید که زمان تولیدمثل آسلات‌ها به نسبت مکان جغرافیایی زندگی آن‌ها متغیر است.

حقایق

آسلات

  • آسلات‌ها حس بینایی و شنوایی فوق‌العاده‌ای دارند که این ویژگی هم برای راحتی در شب و هم برای شکار کردن بسیار کارساز است.
  • آسلات‌ها به دلیل اندازه نسبتا کوچکشان توسط دیگر گربه سانان بزرگ همچون پوما و جگوار، پرندگان بزرگ همچون عقاب و مارهای بزرگ همچون آناکوندا شکار می‌شوند.
  • بر خلاف سایر گربه سانان، آسلات‌ها هیچ مشکلی با رفتن به درون آب ندارند و شناگران بسیار ماهری هستند.
  • آسلات‌ها معمولا منزوی هستند و به صورت تنها زندگی می‌کنند. هر کدام از این گربه‌سانان، مرز و محدوده خاص خود را دارند.
  • توله‌های این جانوران در زمان به دنیا آمدن نابینا هستند! توله‌ها پس از گذشت یک ماه از تولد، چشمان خود را باز می‌کنند.
  • آسلات‌ها در دل حیات وحش حدود ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می‌کنند اما در شرایط محافظت شده ممکن است تا ۲۰ سال هم زندگی کنند.

کجا آسلات ببینیم؟

آسلات

اکثر آسلات‌ها در جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند اما می‌توان آن‌ها را در نقاطی دیگر همچون تگزاس نیز مشاهده کرد. به طور کلی آسلات‌ها گربه‌سانانی هستند که از انسان‌ها ترس چندانی ندارند و گاهی اوقات در نزدیکی روستاها نیز زندگی می‌کنند.

نظر شما در مورد آسلات‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه