موناکو کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری جمعه، ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
 موناکو کجاست؟

آیا تا به حال به سفر به دومین کشور کوچک جهان فکر کرده‌اید؟ موناکو، شبه جزیره‌ای در قلب اروپا و کشوری که به بهشت جهانگردان و ثروتمندان شهرت دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اما دلیل این شهرت و دلیل این همه جذب گردشگر چیست؟

موناکو کشوری است که گردشگران زیادی برای بازدید از مناطق زیبا و دیدنی آن به این کشور سفر می‌کنند.

گردشگران ایرانی هم مدتی است برای سفر این کشور را انتخاب می‌کنند. برای تجربه‌ی سفری خوب و به یاد ماندنی، اطلاعات کافی از مقصد بسیار اهمیت دارد. 

موناکو

شاهزاده‌ نشین موناکو دومین کشور کوچک دنیا است و در قلب اروپا قرار گرفته است. شبه‌ جزیره‌ی موناکو در دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل جنوب فرانسه واقع شده است و مساحت آن به حدود دو کیلومتر مربع می‌رسد. سرزمین موناکو به خاطر وجود قوانین مالیاتی آزاد، کازینو‌های متعدد و آب هوای مطبوع، به بهشت جهانگردان و ثروتمندان شهرت دارد. پایتخت موناکو شهر موناکوویل است و مشهور‌ترین شهر آن مونت‌کارلو است. این کشور از سه طرف هم‌مرز با فرانسه و از سوی دیگر در کرانه‌ی دریای مدیترانه در راستای ریویرا یا ساحل فیروزه‌ای و در بیست کیلومتری غرب شهر نیس قرار دارد.

تاریخ

موناکو یک دولت‌شهر محسوب می‌شود و بعد از واتیکان دومین کشور کوچک غیر وابسته‌ی جهان است. از سال۱۲۹۷ خاندان گریمالدی بر جزیره‌ی موناکو حکومت می‌کنند. در سال ۱۹۵۶ میلادی، شاهزاده رنیه با گریس کلی، بازیگر سرشناس هالیوود ازدواج کرد. آن‌ها والدین شاه‌‌دخت کارولین، شاهزاده آلبرت و شاه‌‌دخت استفانی هستند. هم‌اکنون آلبرت دوم، فرمانروای کنونی کشور موناکو است. وی در سال ۲۰۰۵ میلادی و پس از مرگ پدرش به حکومت موناکو رسید. ۱۹ نوامبر، روز ملی کشور موناکو است.

موناکو

در دهه‌ی ۸۰ میلادی، به دستور شاهزاده رنیه، فرمانروای وقت موناکو، ساختن ساختمان‌های بلند در نزدیکی ساحل متوقف شد. دلیل این تصمیم، «حفظ اصالت» شاهزاده‌نشین موناکو اعلام شده بود. این قانون در سال ۲۰۰۹ میلادی، توسط شاهزاده آلبرت، فرمانروای جدید موناکو، مورد تجدید نظر قرار گرفت.

مردم و اقتصاد

موناکو

موناکو از نظر تراکم جمعیت نیز در رده‌ی دوم کشور‌های متراکم قرار دارد. زبان مردم موناکو از شاخه‌ی زبان لیگوری است و گویش‌های اینتملی و مونگاسک در موناکو رایج است. زبان فرانسه، حکم زبان رسمی را دارد. همچنین بنا بر آمار سال ۲۰۰۸ بانک جهانی، کشور موناکو با ۲۱۱ هزار و ۵۰۱ دلار، بالا‌ترین سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی در دنیا را دارد.

حمل و نقل

موناکو

حمل و نقل در موناکو از طریق جاده، خط آهن، راه‌های هوایی و آبی صورت می‌گیرد. طول خط آهن ۱٫۷ کیلومتر است. موناکو دارای پنج خط اتوبوس است که شرکتی خصوصی آن را اداره می‌کند. دو خط اتوبوس دیگر نیز موناکو را به شهر‌های نیس و منتون مرتبط می‌سازد.

مؤسسات و امکانات فرهنگی

از آرشیو کاخ امیرنشین، موزه‌های علمی و موزه‌های تاریخی، می‌توان به عنوان مهم‌ترین موسسات فرهنگی کشور موناکو اشاره کرد. همچنین اُپرای مونت‌کارلو، ارکستر سنفونی مونت‌کارلو، سازمان ترویج موسیقی مونت‌کارلو، انسیستو باله مونت‌کارلو و تئاتر پرنس موناکو نیز از مراکز اصلی فرهنگ و هنر در این کشور به شمار می‌رند.

موناکو

هر ساله کشور موناکو میزبان جشنواره‌های مختلف هنری مثل جشنواره‌ی بین‌المللی تلویزیون، جشنواره‌ی موسیقی و هنر، جشنواره‌ی سیرک و جشنواره‌ی تئاتر غیرحرفه‌ای موندیال است.

سازمان پرینس پییر (prince pierre) در موناکو مسئول اعطای جوایز سالیانه در زمینه‌های ادبیات، موسیقی و هنر‌های معاصر است. همچنین امکان آموزش رشته‌های هنری نیز در مؤسسات کشور نظیر فرهنگستان موسیقی، فرهنگستان هنر‌های نمایشی شهرداری و فرهنگستان رقص کلاسیک پرنس موناکو وجود دارد.

مناطق دیدنی

موناکو

  • موزه اقیانوس شناسی موناکو
  • قصر شاهزاده
  • موناکو وایل (monaco ville)
  • ساحل لاروتو (larvotto beach)
  • باغ عجیب و غریب موناکو (jardin exotique de monaco)
  • همچنین بسیاری سواحل، پارک‌ها و موزه‌های دیگر.

آدرس

قلب قاره‌ی اروپا، شبه جزیره‌ی موناکو

مسیر دسترسی

برای بازدید از این کشور زیبا، می‌توانید با یکی از تور‌های به مقصد موناکو همراه شوید و از همه‌جای این کشور دیدن کنید.

مطالب مرتبط:

منبع akairan wikipedia

دیدگاه