حمل و نقل عمومی در بانکوک، تایلند (قسمت اول)

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی چهار شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۵
حمل و نقل عمومی در بانکوک، تایلند (قسمت اول)

در طول سفر‌های خارجی، همواره آشنایی با سیستم حمل‌ونقل عمومی هر کشور از پیچیده‌ترین و آزاردهنده‌ترین کارهای ممکن به شمار می‌رود. از این رو سعی کرده‌ایم با دادن راهنمایی‌های لازم از شدت این پیچیدگی بکاهیم. برای آشنای با سیستم حمل‌ونقل عمومی در بانکوک با کجارو همراه باشید.

به دلایلی ترافیک در بانکوک را می‌توان بدنام توصیف کرد. وجود وسایل کارآمدی همچون مترو (MRT)، اتوبوس، تاکسی، ترن هوایی (BTS) و حتی قایق گزینه‌های قابل قبولی را پیش روی شما قرار می‌دهند که هر کدام در مواقع خاصی به شما کمک می‌کنند. به طور مثال، ترن هوایی و مترو مراکز خرید، سرگرمی و تجاری شهر را به هم متصل می‌کنند در حالی که با قایق‌ها می‌توان به اغلب نقاط تاریخی و جاذبه‌های کنارآبی بانکوک دسترسی پیدا کرد. تاکسی گزینه‌ی ارزانی به شمار می‌رود و تقریبا در هر گوشه از شهر می‌توان یکی از آن‌ها را یافت، بنابراین گزینه‌های در دسترس‌تری محسوب می‌شوند و برای مواقعی که عجله دارید انتخاب‌های خوبی هستند. از طرف دیگر وسایل نقلیه‌ای همچون توک (موتور سه‌پاچه) جدای از کاربرد خاص خود، یکی از جاذبه‌های بانکوک قلمداد می‌شوند که دست کم یک بار باید امتحان کنید. از آنجایی که بانکوک شهر بزرگی محسوب می‌شود، نمی‌توان گیج‌کننده بودن سیستم حمل‌ونقل آن را کتمان کرد.

حمل و نقل در بانکوک

حمل و نقل در بانکوک

ارتباط ریلی فرودگاه (ARL)

سیستم ارتباط ریلی فرودگاه (Airport Rail Link) امکان دسترسی، سریع، آسان و ارزان به نقاط مرکزی شهر را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. از فرودگاه تا مرکز شهر ۶ ایستگاه وجود دارد که فاصله‌ی بین هر کدام حدود ۳۰ دقیقه است، بنابراین استفاده از این شبکه‌ی ریلی پر سرعت اقدامی هوشمندانه محسوب می‌شود. این سیستم دسترسی به متروی شهری در ایستگاه ماخان سیتی اینترچینج (ایستگاه متروی پتشابوری) و ترن هوایی در ایستگاه فایاتای (Phayathai) را برایتان مقدور می‌سازد. نکته‌ی خوب اینکه دیگر مانند گذشته بازرسی چمدان در ایستگاه ماخاسان انجام نمی‌پذیرد.

ورودی سرویس ارتباط ریلی فرودگاه در طبقه‌ی اول فرودگاه بین‌المللی بانکوک قرار دارد. این سیستم از ساعت ۶:۰۰ تا نیمه‌های شب فعال است. در مجموع دو نوع بلیت وجود دارد: تک سفره و کارت عبور هوشمند پیش‌پرداخت. برای گردشگران بلیت‌های تک سفره مناسب‌تر هستند. این بلیت‌ها را می‌توانید در یکی از دستگاه‌های اتوماتیک در همه‌ی ایستگاه‌ها تهیه کنید. برای این کار کافی است مقصد و تعداد مسافران را انتخاب کنید تا کرایه شما را محاسبه کند. این دستگاه‌ها هم سکه و هم اسکناس را قبول می‌کنند. توصیه می‌کنیم همیشه یک نسخه‌ی چاپی دریافت کنید. البته این بلیت‌ها را از بوفه‌های فروش هم می‌توانید تهیه کنید. کرایه‌ها (برای هر نفر) از ۱۵ تا حداکثر ۴۵ بات با توجه به مقصد متغیر است. یادتان باشد اگر در گروه‌های ۳ نفره یا بیشتر سفر می‌کنید، تاکسی گزینه‌ی مقرون به صرفه‌تری نسبت به قطار فرودگاه است.

حمل و نقل در بانکوک

ترن هوایی

ترن هوایی را می‌توان سریع‌ترین راه جابه‌جایی در اقصی نقاط شهر نامید. علاوه بر هزینه‌ی نسبتا کم‌تر، تمیزی و سرعت مناسب، راحتی استفاده از آن را می‌توان از جمله ویژگی‌های خوب آن بر شمرد. همچنین چشم‌اندازهای شهری که هنگام سفر با این وسیله نقلیه تماشا خواهید کرد، لذت سواری با آن را دوچندان می‌کند. عمده مراکز خرید، بازار آخر هفته‌ی شاتوشاک (Chatuchak)، همه‌ی جاذبه‌های خیابان ساخوم‌ویت و حتی کنار ساحل هم با این وسیله قابل دسترس هستند. ایستگاه‌های قطار کاملا مشخص هستند و اغلب بدون تاخیر اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کنند. این سرویس بین ساعات ۶:۳۰  تا نیمه‌های شب فعال است.

ساعات ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۰۰ زمان اوج هجوم مسافران به شمار می‌رود و گاهی می‌تواند آزار دهنده باشد. برای استفاده از این سرویس کارآمد به کارت‌های خرگوشی BTS نیاز دارید. هزینه‌ی یک سفر برای یک نفر از ۱۵ بات شروع می‌شود. بلیت تمام روز احتمالا برای کسانی (به خصوص گردشگران خارجی) که به تعداد زیاد متوالی سوار و پیاده می‌شوند گزینه‌ی بهتری باشد که می‌توان با پرداخت ۱۲۰ بات آن را تهیه کرد. اگر تمایل دارید مدتی را در بانکوک سپری کنید، تهیه کارت هوشمند BTS را به شما توصیه می‌کنیم.

کارت‌های دیگری مانند رابیت کارت استاندارد، ۷ روزه و ۳۰ روزه هم در دسترس هستند که اگر به عنوان سفر گردشگری در بانکوک حضور داشته باشید چندان به کار شما نخواهد آمد. مراکز اطلاعات گردشگری BTS را می‌توانید در ایستگاه‌های سیام (SIAM) نانا (Nana) و سافان تاکسین (saphan Taksin) پیدا کنید. نقشه‌ی هوایی شهری را می‌توانید علاوه بر وبسایت رسمی BTS در هر کدام از این ایستگاه‌ها تهیه فرمایید. همچنین ایستگاه‌های ترن هوایی موشیت (Mo chit)، سیام، آسوک (Asok)، آن‌ نات (On Nut) و چونگ نونسی (Chong Nonsi) بانکوک امکانات مورد نیاز افراد معلول را در خود دارند. 

بانکوک

مترو (Bangkok MRT)

متروی بانکوک موسوم به MRT علاوه بر سرعت و کارآمدی، پر ازدحام‌ترین سیستم ریلی در بانکوک به شمار می‌رود. در مجموع ۱۸ ایستگاه مترو وجود دارد که به امتداد ۲۰ کیلومتر در مقطع نعل اسبی از هوا لامفونگ (Hua Lamphong) در جنوب شهر (نزدیک محله چینی‌ها) تا باگ‌شو (Bang Sue) در شمال شهر کشیده شده است. قطارها هر ۵ تا ۷ دقیقه از راه می‌رسند و به ایستگاه‌های ترن‌ هوایی در ساخوم‌ویت (Sukhumvit) و سیلوم (Silom) متصل می‌شوند.

از جمله ایستگاه‌های پر رفت‌وآمد که برای گردشگران جذاب‌اند می‌توان به Kampaengphet (در نزدیکی بازار آخر هفته شاتوشاک، بازار Tor Kor و بازار Rod Fai)، ایستگاه ساخوم‌ویت (نزدیکی ایستگاه ترن هوایی آسوک)، ایستگاه سیلوم (در نزدیکی ایستگاه ترن هوایی Saladaeng، بازار شبانه Pat Pong و پارک لامپینی) و ایستگاه هوا لامپونگ (در نزدیکی محله چینی‌ها و ایستگاه قطار مرکزی) اشاره کرد. کارت‌ها و تراشه‌های مغناطیسی را می‌توانید در باجه‌ها یا دستگاه‌های مستقر شده در ایستگاه‌ها تهیه کنید. 

حمل و نقل در بانکوک

نکاتی که بد نیست بدانید:

  • متروی بانکوک از ساعت ۶:۰۰ تا نیمه‌های شب فعال است
  • در هفت ایستگاه از جمله سام یان (Sam Yan)، ساخوم‌ویت، پتشابوری (Petchaburi)، مرکز فرهنگی تایلند، هوای خانگ (Huai Khwang)، راتشافیسک (Ratchaphisek) و کامفائنگ فت (Kamphaeng Phet) پارکینگ وجود دارد.
  • اگر می‌خواهید به پارک لامپینی بروید، به جای ایستگاه لامپینی (Lumpini) در ایستگاه سلوم پیاده شوید.
  • اگر می‌خواهید به بازار شاتوشاک بروید، به جای پیاده شدن در ایستگاه پارک شاتوشاک، در ایستگاه «کامفائنگ فت» پیاده شوید.
  • اگر می‌خواهید به مرکز فرهنگی تایلند بروید، پس از پیاده شدن در این ایستگاه باید سوار تاکسی شوید، چرا که مرکز فرهنگی تایلند از ایستگاه هم نام خود فاصله‌ی زیادی دارد.
  • کارت‌های مترو با شبکه‌های ترن هوایی و سیستم ریلی فرودگاه سازگاری ندارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه