با ۱۰ کوه آتشفشانی گردشگری جهان از نزدیک آشنا شوید (قسمت اول)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
با ۱۰ کوه آتشفشانی گردشگری جهان از نزدیک آشنا شوید (قسمت اول)

آتشفشان‌ها از جمله پدیده‌های طبیعی و جالب توجه سیاره‌ی ما هستند. تماشای شکوه و عظمت یک کوه آتشفشانی از نزدیک، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر شما هم علاقه‌مند به آشنایی با برخی از برترین آتشفشان‌های جهان هستید، همراه کجارو باشید.

آتشفشان روزنه‌ای در سطح زمین است که سنگ‌های گداخته، خاکستر و گازهای درون زمین از آن به بیرون فوران می‌کنند. اگر آتشفشانی در نزدیکی شهر یا روستایی فوران کند، خسارات مالی و جانی زیادی به بار خواهد آورد، اما علی‌رغم خطراتی که دارد، نباید از زیبایی و ابهت آن نیز به‌سادگی عبور کرد. اگر مایل هستید آتشفشانی را از نزدیک ببینید، در ادامه می‌توانید از فهرستی که برایتان آماده کرده‌ایم، بهره ببرید.

کوه آسو، کیوشو، ژاپن (Mount Aso)

آتشفشان

اخیرا علائمی مشاهده شده که نشان می‌دهد، کوه فیجی ژاپن ممکن است در آینده‌ی نزدیک شروع به فوران کند، اما در حال حاضر فعال‌ترین کوه آتشفشانی این کشور، کوه آسو است که در پارک ملی آسو کوجو در جزیره‌ی کیوشو واقع شده است. کوه آسو یکی از بزرگترین دهانه‌های آتشفشانی جهان را در اختیار دارد که نقاط مختلفی برای تماشای مناظر اطرافش دارد. برای رفتن به شهر کوچک آسو می‌توانید با قطار از شهر کوماموتو و بپو حرکت کنید. در این مکان دو تله‌کابین وجود دارد که می‌توانید با کمک آن، نواحی اطراف آتشفشان را ببینید.

یکی از این تله‌کابین‌ها یعنی Aso Nishi، در فاصله‌ی کمی از ایستگاه اتوبوس این شهر واقع شده است. برای رفتن به دیگر ایستگاه تله‌کابین آسو یعنی Aso Higashi، می‌توانید سوار قطار محلی این شهر در ایستگاه Miyaji شده و پس از پیاده شدن، جاده را تا رسیدن به تله‌کابین مذکور طی کنید. یکی از جاده‌های موجود در این مکان، مستقیما به دهانه‌ی آتشفشان ختم می‌شود که دارای یک پارکینگ خودرو نیز است. البته این جاده دارای عوارض است که باید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید. دیدنی‌های زیادی در این قله وجود دارد اما گردشگران بایستی قبل از سفر به این مکان، از باز بودن آن به روی عموم اطمینان حاصل کنند، چراکه دهانه‌ی این آتشفشان بسیار گازدار است که بیرون آمدن آن گاهی منجر به تعطیل شدن ناحیه می‌شود.

واکاری، خلیج پلنتی، نیوزلند (Whakaari)

آتشفشان

ارتفاع کوه واکاری یا جزیره‌ی سفید، تنها ۳۲۱ متر است که خیلی بلند به نظر نمی‌رسد اما اگر بلندی آن از زیر دریا را محاسبه کنیم، تا میزان ۱۶۰۰ متر نیز خواهد رسید. قطر این کوه در حدود چند کیلومتر است. از آنجایی که قسمتی از این کوه تا کنار دهانه‌ی آتشفشانی‌اش باز است، گردشگران بدون اینکه نیاز باشد از آن بالا بروند، می‌توانند به‌راحتی به دهانه‌ی آن برسند.

واکاری در فاصله‌ی ۴۹ کیلومتری از «جزیره‌ی شمالی» نیوزلند واقع شده است که آخرین بار در سال ۲۰۱۳ فوران کرد؛ اما به لطف طبیعت نسبتا پایدار این مکان و نیز نظارت‌های شدید دولتی، برگزاری تورهای گردشگری در آن بسیار مناسب و بدون خطر است. با این حال، برخی از دانشمندان از آتشفشان واکاری با عنوان «ناآرام» یاد می‌کنند. گردشگران می‌توانند در اینجا دود و بخاری که از دهانه‌ی آتشفشان متصاعد می‌شود را به‌همراه صخره‌ها و چشمه‌های آب گرم، استخر آب اسیدی، گل و لای حباب‌دار و تعداد زیادی پرندگان دریایی مشاهده کند.

کوه اتنا، سیسیل، ایتالیا (Mount Etna)

آتشفشان

کوه اتنا بر فراز شهرهای کاتان و سیسیل قد برافراشته است. از آنجایی که قله‌ی بلند دیگری در این مکان وجود ندارد، کوه اتنا به‌خوبی جلب توجه می‌کند. اگرچه اتنا یک کوه آتشفشانی فعال بوده و دائما در حال فوران‌های کوچک و بزرگ است، اما هنوز هم این امکان وجود دارد که طی یک بعد از ظهر، تا ارتفاع مجاز آن یعنی ۲۹۲۰ متری صعود کرد و بازگشت. ارتفاع این کوهستان ۳۳۵۰ متر است اما همان طور که اشاره کردیم، ارتفاع مجاز برای صعود تا ۲۹۲۰ متر است. گردشگران با رفتن به کوه اتنا می‌توانند چندین دهانه‌ی آتشفشانی گوناگون در ارتفاعات مختلف آن را مشاهده کنند.

مواد مذاب و ماگمای اتنا به آهستگی به‌سمت پایین جاری می‌شود. خطر اصلی که کاتان را تهدید می‌کند، همین دهانه‌های کوچک و فرعی اتنا است که یک بار در سال ۱۶۶۹ میلادی این شهر و روستاهای اطرافش را به‌کلی نابود کرد. بهترین راه برای رسیدن به قله اتنا، مسیری جنوبی است که از نواحی حومه‌ای نیکلاسی به کاتان منتهی می‌شود. از اینجا می‌توانید با پای پیاده، دوچرخه، خودرو یا اتوبوس به مهمانسرای Rifugio Sapienza رسیده و نسبت به تهیه‌ی بلیط تله‌کابین یا اتوبوس‌های شاسی‌بلند به نوک قله اقدام کنید. هزینه‌ی بلیط شامل یک راهنمای سفر به رصدخانه‌ی نزدیک دهانه‌ی آتشفشان نیز می‌شود. یکی دیگر از راه‌های بدون دردسر و بی‌خطر گشت‌وگذار در اطراف آتشفشان، قطار است. قطار شرکت Circumetnea Railway، گردشگران را طی توری ۳ ساعته، در اطراف کوهپایه‌ی اتنا به گشت‌وگذار می‌برد.

کوه وزوو، ناپل، ایتالیا (Mount Vesuvius)

آتشفشان

اگرچه کوه آتشفشانی وزوو از سال ۱۹۴۴ تاکنون فوران نکرده، اما یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین آتشفشان‌های جهان به شمار می‌رود. با توجه با جمعیتی که روزانه به دیدن این آتشفشان می‌آیند، شاید به کار بردن عبارت «طبیعت بی‌رحم» برای آن چندان مناسب نباشد. آتشفشان وزوو با ارتفاع ۱۲۸۱ متری‌اش شاید در زمره‌ی بلندترین‌های جهان نباشد اما به‌خوبی بر پیکره‌ی شهر ناپل سایه افکنده است. یک پارکینگ خودرو در ارتفاع هزار متری این قله وجود دارد و گردشگران بایستی ۲۰۰ متر باقی مانده را با پای پیاده طی کنند. این مسیر ۲۰۰ متری ۳۰ دقیقه به طول خواهد انجامید و قیمت بلیط بازدید از آتشفشان نیز در حدود ۴۵ هزار تومان است.

یکی از پرطرفدارترین مسیرهای این کوه به لبه‌ی دهانه‌ی آتشفشان منتهی می‌شود که در آنجا، افرادی به‌عنوان راهنمای سفر آماده‌ی همراهی شما هستند. دود و بخاری که از دهانه‌ی آتشفشان وزوو بلند می‌شود، کاملا قابل‌مشاهده بوده و بوی شدید گوگرد نیز همه‌جای آن را فرا گرفته است. هیچ‌گونه سرویس بهداشتی یا مرکز پذیرایی از گردشگران در نزدیکی دهانه‌ی آتشفشان وزوو وجود ندارد اما مناظر و شکوه آن به‌قدری باعظمت و زیبا هستند که کمبودها و کاستی‌های دیگر را فراموش خواهید کرد. البته یک موزه‌ی تاریخی در نیمه‌های راه صعود وجود دارد که می‌توانید در آنجا به استراحت بپردازید. نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن برای صعود، Ercolano Scavi است که می‌توانید از آنجا به‌وسیله‌ی مینی‌بوس و تاکسی طی ۲۵ دقیقه به پارکینگ خودروی قله برسید.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه