روزشمار: ۱۲ آبان؛ تهیه کوکتل برای اولین بار در انگلیس

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۱۲ آبان؛ تهیه کوکتل برای اولین بار در انگلیس

واژه «كوكتيل» به‌معنای نوعی عصرانه، دوم نوامبر سال ۱۷۷۶ میلادی در نیویورک به وجود آمد.

در اين روز در سال ۱۷۷۶ مدير يک رستوران در شهر نيويورک كه به او سفارش داده بودند رستوران را برای یک پذيرایی رسمی عصرانه آماده كند، دست به ابتكار تازه‌ای زد و برای تزيين رستوران و ارضای خاطر مهمانان از پرهای دم خروس استفاده كرد كه به زبان انگليسی «كاک تيل» گفته می‌شود و از آن روز اين واژه بين‌المللی شده و جای واژه‌هایی را که مفهوم «مهمانی عصرانه» داشته، گرفته است.

به ترکیب بیش از دو نوشیدنی، کوکتل (Cocktail) گفته می‌شود. کوکتل‌ها شامل دو دسته الکلی و غیرالکلی (ماکتل) هستند. امروزه هزاران نوع کوکتل در جهان وجود دارد که هرکدام با توجه به مواد و نوشیدنی‌ها، آب‌وهوا و ذائقه هر منطقه درست شده‌اند و بعضی از آن‌ها کم‌کم جای خود را در بین مردم مناطق دیگر باز کرده و جهانی شده‌اند. به‌طور مثال، کوکتل موخیتو (Mojito) یک کوکتل کوبایی است که امروزه در اکثر نقاط جهان از جمله ایران طرفداران بسیاری دارد.

موهیتو

موخیتو یا موهیتو نوعی نوشیدنی است که با مخلوط کردن آب گازدار، برگ نعناع، شکر، رام سفید و آبلیمو تهیه می‌شود. در دستور اصلی تهیه موهیتو در کوبا از نعناع اسپیکاتا استفاده می‌شود که در این کشور محبوبیت زیادی دارد.

موهیتو

زادگاه موهیتو (موخیتو) کوبا است، اما در مورد زمان و چگونگی به وجود آمدنش، اطلاعات دقیقی در دست نیست. بعضی آن را به بردگان آفریقایی که در مزارع نیشکر کوبا کار می‌کرده‌اند نسبت می‌دهند و بعضی دیگر به کاوشگران انگلیسی که در مسیر خود در این جزیره پهلو گرفته‌اند. هرچه که باشد، وجود مزارع وسیع نیشکر و فراوانی گیاه نعنا در کوبا عامل اصلی به وجود آمدن این کوکتل بوده است. ترکیب شیرینی، طراوت لیمو ترش همراه با عطر و طعم دلچسب نعنا، این کوکتل را به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین کوکتل‌های تابستانی در جهان تبدیل کرده است.

در همین روز:

  • ورود نخستین گروه فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (۲۰۰۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه