هفته نامه؛ از پدیده ابرماه تا هوای آلوده ایران

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛ از پدیده ابرماه تا هوای آلوده ایران

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات پیاده‌روی اربعین، پدیده ابرماه، آلودگی تهران و سایر شهرها، ترک شهر ونیز توسط ساکنان آن به نشانه‌ی اعتراض و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

پیاده روی اربعین

گزارش اول هفته‌نامه این هفته نیز مربوط به پیاده‌روی اربعین و جزئیات آن است. این مراسم که یکی از بزرگترین گردهمایی‌های ملی-مذهبی ایرانیان است، به سرتیتر بسیاری از اخبار و خبرگزاری‌ها تبدیل شده است و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف کشور، از جمله اپراتورهای تلفن همراه نیز در تسهیل آن برای زائران هم میهن‌مان اقداماتی صورت داده‌اند. در این گزارش که در هفته‌ی آخر این رویداد منتشر شده است، جزئیات اخبار هفته‌ی گذشته‌ی آن را از میان اخبار منتشر شده در کجارو بخوانید:

اعزام ۲۰۰ دستگاه آمبولانس و ۳۰۰ آتش نشان برای خدمات به زائران اربعین

 خبر اول مربوط به اعزام ۲۰۰ دستگاه آمبولانس و ۳۰۰ آتش نشان برای خدمات به زائران اربعین است که طی آن، «محمد سرور» معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی در همایش بزرگ نظام سلامت اربعین مرز مهران اظهار کرد:

کمیته بهداشت و درمان برای اربعین و با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام و با اعزام نیرو و تجهیزات به‌اندازه کافی در طول مسیر تردد زائران اربعین مرز مهران مستقر و ارائه خدمات می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمام تمهیدات لازم اندیشیده شده است، افزود که با همکاری نیروهای نظامی از جمله سپاه و ارتش و پدافند غیرعامل، بیمارستان صحرایی در شهر مهران و پایانه مرزی استقرار می‌یابد و به زائران خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود.

همچنین مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران به بانوانی که قصد دارند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، توصیه کرد؛ از سفر انفرادی به عراق پرهیز کنند.

«فرناز بیکی» مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران گفت:

ما از بانوان می‌خواهیم «تنها» به عراق نروند و دست‌کم با یکی از محارم خود یا همراه با گروه در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند. البته این توصیه صرفا به خاطر وجود مشکلات و مخاطرات تنها سفر کردن مطرح می‌شود. هرچند شرایط عراق و مسیر هم به گونه‌ای نیست که با قطعیت بتوان اعلام کرد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

«سرهنگ علی قاسم‌پور» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان، هم با بیان اینکه حتما پس از ورود به مرز عراق، از مهر ورود به آن کشور در گذرنامه خود مطمئن شوید، به زائران اربعین حسینی توصیه کرد:

در صورت مفقود شدن گذرنامه، به یکی از کنسولگری‌های کشورمان در عراق مراجعه کنید.

وی خاطرنشان کرد که به منظور حفاظت از مدارک خود و پیشگیری از مفقود شدن آنها، از همراه داشتن مدارک غیرضروری اعم از شناسنامه، کارت ملی، کارت بسیج و نظایر آن و اشیای قیمتی و طلاجات خودداری کنید. ضمن اینکه زائران اسناد و مدارک خود را به افراد ناشناس و غیر مطمئن واگذار نکنند.

در خبر بعدی، رئیس اینترپل ناجا از استقرار سامانه شناسایی گذرنامه‌های جعلی و مفقودی پلیس بین‌الملل در مرزهای شلمچه، چذابه و مهران خبر داد. «سردار مسعود رضوانی» رئیس اینترپل ناجا درباره اقداماتی که پلیس بین‌الملل ناجا در قرارگاه اربعین انجام می‌دهد گفت:

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، پلیس‌های مختلف در راهپیمایی اربعین مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده گرفته‌اند و در این میان مرزبانی و پلیس مهاجرت و گذرنامه بیشترین ماموریت‌ها را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه پلیس بین‌الملل ایران نیز در هماهنگی با دیگر پلیس‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد، ادامه داد که یکی از مواردی که پلیس بین‌الملل همواره آن را رصد می کند شناسایی گذرنامه‌ها و مدارک جعلی است که در سه مرز مهران، شلمچه و چذابه نیز این سامانه که به بانک اطلاعاتی اینترپل متصل است مستقر شده است.

وضعیت تعطیلی سینماها و تئاترها در آستانه اربعین

در ادامه‌ی اخبار اربعین حسینی (ع) به اخبار این روز در کشورمان می‌پردازیم:

«غلامرضا فرجی» سخنگوی شورای صنفی نمایش به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی سینماهای سراسر کشور از ساعت ۱۹ عصر شنبه ۲۹ آبان‌ماه تا دوشنبه اول آذرماه تعطیل هستند.

فرجی همچنین درباره نمایش برخی فیلم‌های مذهبی در روز اربعین گفت:

اگر سازندگان فیلمی درخواست نمایش داشته باشند، باید به وزارت ارشاد به طور کتبی اعلام کنند، ولی برای این روز چنین درخواستی مطرح نشده است.

همچنین گالری‌ها، فرهنگسراها، مراکز هنری تهران و موزه‌ها و بناهای تاریخی میزبان علاقه‌مندان به هنر، فرهنگ و تاریخ در روزهای سوگواری اربعین امام حسین (ع) هستند. 

بیشتر بخوانید:


آلودگی هوا

آلوده ترین مناطق تهران کجاست؟

هفته‌ی گذشته برای ساکنین تهران و دیگر کلانشهرهای ایران، هفته‌ای پر از آلودگی هوا و مشکلات تنفسی بوده است. در این بخش از هفته نامه به این اخبار می‌پردازیم.

بخش اخبار کجارو تلاش کرد تا تمامی اخبار مربوط به این پدیده را پوشش دهد تا هموطنان را از مشکلات، موانع و جدیدترین اخبار آن آگاه کند، در همین راستا مجموعه خبری منتشر شد که با تازه‌ترین اخبار هر لحظه به روز رسانی می‌شد، این مجموعه را می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

آلودگی هوای تهران: از کاهش آلودگی روز پنجشنبه تا تعطیلی مدارس تهران در تمام مقاطع

همچنین بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، آلوده‌ترین مناطق شهر را اعلام کرد که به شرح زیر است:

آلوده‌ترین نقاط تهران متعلق به ایستگاه‌های تربیت مدرس منطقه ۶، شهرداری منطقه ۱۱، شادآباد منطقه ۱۸ و شهرداری منطقه ۲۱ است.

آلوده ترین مناطق تهران

همچنین ایستگاه‌های مسعودیه منطقه ۱۵، شهید محلاتی منطقه ۱۴ و شهرری منطقه ۲۰، پاک‌ترین مناطق شهر تهران را تشکیل می‌دهند.

معصومه ابتکار

در این میان معصومه ابتکار،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، به آلودگی تهران به صورت زیر واکنش داده است:

در سال ۱۳۷۹ هم اعلام کردیم این برنامه کوتاه مدت نیست و ده پانزده سال زمان خواهد برد. خارج کردن پیکان از خط تولید و حذف سرب از بنزین در دولت هشتم در همین مسیر بود، اما برنامه به طور کامل به وقفه افتاد.

قرار بود سال ۱۳۸۶ سوخت کشور، چه بنزین و چه گازوییل، استاندارد شود، خودرو های تولید داخل همه یورو ۴ باشد، اما این اتفاق تا نیمه دوم سال ۱۳۹۲ رخ نداد.

وضعیت آلودگی هوای کشور در این سه سال بهتر شده و در اکثر کلانشهرها تعداد روزهای سالم و پاک افزایش یافته؛ به طوریکه تعداد روزهای سالم و پاک در شش ماهه نخست سال ۹۰ تنها ۶۸ روز بوده که در سال ۹۳ به ۱۶۳ روز افزایش یافته است.

برای استانداردسازی بنزین و گازوییل و خودروهای کشور اقدام شده، موتورسیکلت‌ها از آغاز مهرماه انژکتوری شده و نوع کاربراتوری آنها تولید نمی‌شود.

سوخت مازوت در نیروگاهها را تقریبا حذف کرده‌ایم و از ۴۵ درصد اکنون به حدود ۵ درصد رسیده است.

بیش از ۷۰۰ هزار خودروی فرسوده طی سه سال از رده خارج و از اسفند سال قبل نیز ۳۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شده است.

در مصوبه هفته گذشته هیات دولت از رده خارج کردن تعداد قابل توجه مینی‌بوس‌ها و اتوبوس های فرسوده نیز مصوب شد.

به جای اینکه بپرسیم چرا مشکل آلودگی هوا حل نشده، باید بپرسیم چرا برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا مصوب سال ۷۹، طی یک دوره هشت ساله تعطیل شده بود؟

سامانه بارشی جدید از روز چهارشنبه وارد کشور می‌شود

پس از دوام بیش از ۷ روزه‌ی آلودگی هوا، «احد وظیفه» مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، ضمن اشاره به پایداری و سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی کشور، بیان کرد:

با توجه به این پایداری بر میزان غلظت آلاینده‌های جوی افزوده می‌شود؛ بنابراین کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت به ویژه اصفهان، اراک، تهران، کرج و قزوین وجود دارد. فردا نیز آلودگی هوا در مناطق ذکر شده با شدت کمتری ادامه دارد.

وی همچنین از ورود یک سامانه بارشی جدید از روز چهارشنبه خبر داد و افزود:

این سامانه از شمال غرب وارد کشور می‌شود و منجر به بارش پراکنده در شمال غرب خواهد شد.از اواخر وقت امروز تا صبح فردا در برخی مناطق گیلان و اردبیل بویژه جاده‌های کوهستانی وجود مه غلیظ منجر به کاهش دید افقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:


پدیده ابرماه

ابرماه

روز یکشنبه در یک رویداد نادر، ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین یعنی تا ۳۵۶ هزار و ۵۰۶ کیلومتری سیاره رسید و از این رو، ناسا آن را «اَبَر ماه» خارق‌العاده خواند.

این پدیده که پیش از این در سال ۱۹۴۸ رخ داده بود، تا ۱۸ سال آینده اتفاق نخواهد افتاد و فرصت بعدی مشاهده آن ۲۵ نوامبر ۲۰۳۴ خواهد بود.

اصطلاح ابرماه در وضعیتی به کار می‌رود که ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود با زمین قرار ‌گیرد. به این وضعیت حضیض ماه نیز گفته می‌شود.

چون مداری که ماه در آن به دور زمین می‌گردد بیضی‌شکل است؛ موقعیت‌هایی در مدار وجود دارد که ماه در چرخه‌‌ی خود، از زمین دور یا نزدیک است. ازآنجایی‌که مدار ماه به دور زمین به‌مرورزمان کمی تغییر می‌کند؛ فاصله‌ی آن از زمین در موقعیت حضیض در ماه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: 


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادات و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

*عکس کاور از: علیرضا کیخا

مطالب مرتبط:

دیدگاه