من هم می آیم؛ ۲۷ آبان روز کتابفروشی ها

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
من هم می آیم؛ ۲۷ آبان روز کتابفروشی ها

من هم می آیم! کمپین مردمی برای حمایت از کتابفروشی ها، انتشارات، نویسندگان، مترجمان و دیگر دست اندرکاران چاپ و تهیه‌ی کتاب است. با کجارو همراه باشید تا با جزئیات آن آشنا شوید.

از کتابفروشی پرسیدند: وضع کسب و کارت چگونه است؟ گفت: بسیار بد، چون آنهایی که پول دارند اهل مطالعه نیستند و آنهایی هم که سواد دارند پول ندارند!

کتابفروشی

به راستی که این داستان کوتاه وصف حال امروز جامعه‌ی ما است. کتابفروشی که برای کسب سود مجبور به فروش کتاب‌های دست دوم و کتاب‌های کنکوری با هزاران ترفند تبلیغاتی از جمله داد بزن‌هایی که همه در میدان انقلاب تهران دیده‌اند، یا کانال‌های تلگرامی و فروش آنلاین، شده است. دیگر فرهنگ کتابفروشی و خرید کتاب از روی نیاز خریدار به کتاب و علم، تبدیل به نیاز کتابفروش به نان شب و حفظ حرفه‌ی خود شده است. 

کتابفروشی

ناشران، مترجمان و نویسندگان هم برای ادامه‌ی کار در حرفه‌ی خود مجبور به نشر، ترجمه و نوشتن هر موضوع سبک و سطحی‌ای شده‌اند، چرا که به برکت شبکه‌های اجتماعی و انتقال سریع مطالب، میل اکثر افراد به اصطلاح کتابخوان به سوی مطالب زرد و پوچ‌تر است تا در جریان پیچیده و سریع زندگی مدرن، لختی به استراحت بپردازند. بسیاری هم با جستجوی عباراتی مانند: «دانلود رایگان کتاب»، «دانلود کتاب» و دیگر عبارات این چنینی به جستجوی کتاب و تهیه‌ی آن به صورت رایگان هستند، غافل از اینکه پشت انتشار آن کتاب چه زحمت‌ها کشیده و عرق‌ها ریخته شده است.

کتابفروشی

به راستی که داستان کتاب و کتابخوانی تبدیل به چرخه‌ی عجیبی شده است و دیگر نمی‌توان گفت که آیا انتشارات، نویسندگان و مترجمان در این موضوع مسئول هستند یا خریداران و کتابخوان‌هایی که درگیر زندگی امروزی شده‌اند و دیگر جایی برای لذت‌های ساده ندارند. لذت‌هایی که تا چند دهه پیش متداول بود و با انقلاب‌های پیاپی تکنولوژی به ترتیب و یکی یکی از میان رفتند.

کتابفروشی

در این میان، هم چنان توانسته‌ایم نام و یاد این لذت‌ها را زنده نگه داریم و بحمدلله هفته‌ای را به کتابخوانی اختصاص داده‌ایم تا مدتی هر چند اندک، این قشر نویسنده و مترجم و دانشمند برجسته شوند و صدایشان شنیده شود. غافل از اینکه در میان هیاهوی میدان انقلاب تهران و صداهای همین «داد بزن‌ها» که با عباراتی مانند «کتاب دست دوم می‌خوای بیا داخل» یا «ترجمه فوری با کمترین قیمت» یا «کتاب کنکور» و امثال آنها، ما را به بازدید از فروشگاه‌های خود دعوت می‌کنند، تنها صدایی که از این زحمت‌کشان به گوش ما می‌رسد، فریاد کمک است تا ورشکست نشوند و بتوانند به تولید و تکثیر علم برای جامعه‌ای ادامه دهند که در برنامه‌ی روزانه‌اش، ساعت مطالعه‌ی هجویات در کانال‌های تلگرامی، به مطالعه‌ی کتاب اولویت دارد.

کتابفروشی

مطلبی در سایت مطالعه شریف منتشر شده بود که شرح می‌داد:

طبق استاندارد، کشورمان ایران باید سی میلیون نفر عضو فعال کتابخانه داشته باشد، اما طبق آمار رسمی ما فقط دو میلیون عضو کتابخانه داریم که عمدتا افراد پشت‌کنکوری هستند و کتاب درسی می‌خوانند.

حتما می‌دانید سرانه مطالعه ایران حتی نسبت به ترکیه هم پایین‌تر است. سرانه مطالعه ترکیه به طور متوسط ۵۵ دقیقه است اما سرانه مطالعه ایران فقط ۲ دقیقه در روز است.

سال ۱۳۸۹ نیز مقاله‌ای در سایت آفتاب نیوز با عنوان «ایران؛ جامعه بدون مطالعه» منتشر شده بود که دلایل عدم کتابخوانی ایرانیان را به صورت زیر شرح می‌داد:

۱. کتاب نمی‌خوانیم زیرا نیازی به کتاب احساس نمی‌کنیم.

۲. کتاب نمی‌خوانیم زیرا دچار خودشیفتگی فرهنگی شده‌ایم.

۳. کتاب نمی‌خوانیم زیرا از شک کردن در پایه‌های نظری‌مان می‌ترسیم. 

۴. کتاب نمی‌خوانیم زیرا احساس می‌کنیم به قله‌های یقین رسیده‌ایم.

۵. کتاب نمی‌خوانیم زیرا فکر می‌کنیم مسئله‌ی مبهمی وجود ندارد. 

۶. کتاب نمی‌خوانیم چون کتاب خواندن کار سختی است. 

۷. کتاب نمی‌خوانیم چون دچار تنبلی و بی‌حالی شده‌ایم.

۸. کتاب نمی‌خوانیم زیرا بیش از حد ساده انگاریم و ذهن بسیط داریم. 

۹. کتاب نمی‌خوانیم زیرا هیچ چیز برای ما جدی نیست. 

۱۰. کتاب نمی‌خوانیم زیرا به تدریج، پیمانه‌ی معرفتی‌مان ظرفیت خود را از دست داده است.

۱۱. کتاب نمی‌خوانیم زیرا به تناقضات درونی‌مان آگاه نیستیم.  

۱۲. کتاب نمی‌خوانیم زیرا ملتی توده‌وار هستیم. 

۱۳. کتاب نمی‌خوانیم زیرا ارزش دانایی و آگاهی را نمی‌دانیم. 

کتابفروشی

حال با قرار داشتن در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، حرکتی اجتماعی برای حمایت از قشر تولید و نشر کتاب شده و از تمامی مردم درخواست شده است تا روز پنجشنبه، ۲۷ آبان به کتابفروشی‌ها بروند و با خرید کتاب، از کتابفروشان و انتشارات‌ها حمایت کنند تا این عزیزان هم جان تازه‌ای بگیرند و برای ادامه‌ی کارشان انگیزه داشته باشند. 

کتابفروشی

در متن این فراخوان که از سوی احمد مسجد جامعی منتشر شده آمده است:

«کتاب یکی از پایدارترین میراث‌ بشری است که حامل تمام دانش‌ها و یافته‌های انسان است و به این اعتبار، ترویج کتابخوانی، ترویج تمام دانش‌ها و میراث بشری است. توسعۀ کتابخوانی، توسعۀ علم و دانش و اخلاق و معارف دینی هم هست. بنابراین، تقدیر، پشتیبانی و حمایت از دست‌اندرکاران کتاب، تقدیر از تعالی فرهنگی کشور عزیزمان، ایران است.

یکی از موثرترین راه‌های پشتیبانی و حمایت از خدمتگزاران کتاب، حضور فعال و مردمی در کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب است. رونق کتاب‌فروشی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیرۀ صنعت نشر، به رونق کل نشر ایران منجر خواهد شد.

از دو سال پیش، آخرین پنج‌شنبۀ هفتۀ کتاب، که روز کتاب‌فروشی نام گرفته، با استقبال مردم فهیم کشورمان، روبه‌رو شده است. امسال نیز از مردم فرهیخته و شریف سراسر ایران دعوت می‌کنیم روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه با حضور پرشور گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی و ... در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و خرید کتاب، به کتاب‌فروشان زحمت‌کش خسته نباشید بگویند و از دست‌اندرکاران، ناشران، نویسندگان، مترجمان و پدیدآورندگان کتاب ایران تقدیر کنند.

از اهل قلم، روحانیون، هنرمندان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم نیز دعوت می‌کنیم با پیوستن به این حرکت، به رونق و استمرار آن یاری رسانند.

از روزنامه‌نگاران، مدیران رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز درخواست می‌کنیم با دعوت از مردم و فرهیختگان و انعکاس حضور مردم در کتاب‌فروشی‌ها به یاری این حرکت بیایند.

امیدوارم با تلاش همگانی حضور در کتاب‌فروشی ها و خرید کتاب به یکی از عادت‌های همیشگی‌مان تبدیل شود.

وعدۀ دیدار ما، در روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور.»

از تمامی عزیزانی که به این حرکت پیوسته‌اند، می‌خواهیم تا با به اشتراک گذاری تصاویر و متون مربوط به این حرکت در شبکه‌های اجتماعی به گسترش و تبدیل آن به فرهنگ کمک کنند. هم‌چنین می‌توانید با جستجوی #من_هم_می_آیم این حرکت را پیگیری کنند.

عکاس: علیرضا کیخا

مطالب مرتبط:

دیدگاه