صرفه جویی در سفر با حفظ محیط زیست

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم یکشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
صرفه جویی در سفر با حفظ محیط زیست

با هر سطح مالی که سفر کنیم، کمک به طبیعت و مصرف کمتر مواد آلوده‌کننده باعث می‌شود لذت بیشتری از سفر ببریم. حال چه بهتر که با این صرفه‌جویی مختصری نیز داشته باشیم. با کجارو همراه باشید تا ۸ روش صرفه‌جویی در سفر را یاد بگیریم.

اگر ترکیب «سفر دوست‌دار طبیعت» یا همان سفر سبز شما را به یاد اقامت‌گاه‌های فوق لوکس دوست‌دار طبیعت، هزینه‌های جبران تولید کربن یا چمدان‌های گران‌قیمت ساخته‌شده از الیاف گیاهی و پلاستیک بازیافتی می‌اندازد، ممکن است در تصوراتتان سفری که طبیعت را آلوده نکند خارج از محدوده‌ی بودجه‌ی شما باشد. خوشبختانه همیشه هم این طور نیست. در حقیقت سبز سفر کردن می‌تواند به شما در حذف برخی از هزینه‌ها کمک کند. از جمع‌ کردن وسایل و برنامه‌ریزی گرفته تا خرید سوغاتی، ما اینجا ۸ روش سفر سبز را تهیه کرده‌ایم که هم به جیب شما کمک کند و هم به طبیعت و محیط زیست.

بستن بار سفر و برنامه‌ریزی

ٌصرفه جویی در سفر

۱. سبک سفر کنید، مخصوصا در سفر‌های هوایی. هرچه هواپیما سنگین‌تر باشد مصرف بیشتری دارد و هوا را آلوده‌تر می‌کند. سعی کنید کل وسایل خود را در یک چمدان یا ساک کوچک یا متوسط جای دهید. با این کار از شر هزینه‌های اضافه بار هواپیما نیز خلاص می‌شوید.

ٌصرفه جویی در سفر

۲. به جای خرید یک کتاب راهنمای جدید برای هر سفر تعطیلات، آن را از کتابخانه‌ی محلی کرایه کنید. علاوه بر صرفه‌جویی ۴۰ هزار تومانی که برای یک کتاب که فقط یکی دوهفته کاربرد دارد، به محیط زیست کمک می‌کنید تا منابع کمتری را از بین ببرد.

۳. همه‌ی ما می‌دانیم که خرید عمده ارزان‌تر تمام می‌شود. پس چرا با خرید کالاهای بهداشتی سایز سفری که نسبت به حجم بسیار گران‌تر از همان جنس اما در سایز خانگی هستند، پول خود را دور بریزیم؟

ٌصرفه جویی در سفر

به جای این‌کار می‌توانیم چند بطری خالی کوچک سایز سفری برداشته و آن‌ها را با شامپو، نرم‌کننده، ضدآفتاب و دیگر محصولات مورد علاقه‌ی خود که در خانه داریم پر کنیم. با این‌کار نه‌ تنها مقداری پول صرفه‌جویی کرده‌ایم بلکه بطری‌های کمتری در زیر خاک دفن می‌شوند.

حمل‌ونقل

۴. در طول سفر و در گشت‌‌وگذار شهر‌ها، بیشتر پیاده‌روی کنید، دوچرخه‌سواری کنید یا از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

ٌصرفه جویی در سفر

همه‌ی این کار‌های باعث می‌شود کربن کمتری وارد طبیعت شود، هزینه‌ی کمتری نسبت به گرفتن تاکسی یا کرایه‌ی اتومبیل پرداخت کنید و البته بیشتر می‌توانید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.

۵. اگر لازم شد اتومبیل کرایه کنید، یک کوچک‌ترش یا در صورت امکان یک اتومبیل هایبرید را رزرو نمایید. هر روز تعداد بیشتری از شرکت‌های کرایه اتومبیل، ماشین‌های هایبرید را ارائه می‌کنند. درست است این اتومبیل‌ها کمی گران‌تر هستند اما به احتمال زیاد بتوانید با تفاوت هزینه‌ی سوخت، این میزان کرایه‌ی بیشتر را جبران کنید. اگر اتومبیل‌های هایبرید در دسترس نبودند، کوچک‌ترین اتومبیلی که نیاز‌های واقع‌گرایانه‌ی شما را پوشش می‌دهد انتخاب کنید. اتومبیل‌های کوچک معمولا ارزان‌تر و البته‌ کم‌مصرف‌تر از انواع بزرگتر‌ هستند.

ٌصرفه جویی در سفر

۶. یک سفر جاده‌ای خواهید داشت؟ قبل از حرکت اتومبیل را آماده کرده و مصرف را تنظیم نمایید تا هزینه‌های سوخت کاهش یابد. قبل از حرکت مطمئن شوید که لاستیک‌ها باد مناسب دارند و موتور تنظیم است. از شر هر شی بی‌مصرف و سنگینی که در صندوق عقب یا صندلی عقب دارید خلاص شوید.

در طول سفر

۷. هرجایی که هستید، از محصولات محلی استفاده کنید. میوه‌ و خوراکی را از فروشگاه‌های مزرعه‌داران و تولیدکنندگان بخرید و سوغاتی را نیز از تولیدات هنرمندان محلی انتخاب نمایید. محصولات محلی معمولا ارزان‌تر هستند چراکه هزینه‌ی حمل و باربری کمتری شامل آن‌ها شده‌ است. البته به خاطر مسیر کوتا‌ه‌تر سوخت کمتر و کربن کمتری به طبیعت آسیب رسانده است.

ٌصرفه جویی در سفر

دقت کنید که همه‌ی محصولات محلی دوست‌دار طبیعت نیستند. مثال برای از خرید سوغاتی‌هایی که از عاج فیل یا اجزای بدن سایر موجودات در خطر انقراض درست شده‌ امتناع کنید. صندوق بین‌المللی حفاظت از حیوانات یا International Fund for Animal Welfare فهرستی از سوغاتی‌های حیوانی که به طبیعت آسیب می‌رسانند را تهیه کنید.

ٌصرفه جویی در سفر

۸. بر طبق باشگاه سیرا Sierra، هر سال میلیارد‌های بطری آب آشامیدنی در زیر خاک دفن شده و تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد تجزیه شوند. به عنوان یک مسافر، شما می‌توانید به کاهش این آمار و البته صرفه‌جویی در پول خود کمک کنید. برای این هدف می‌توانید بطری چند‌بار مصرف خود را به همراه داشته باشید و آن را چند بار پر کنید. اگر آب شیر در مقصد شما تمیز و قابل اطمینان نیست، می‌توانید از سوپر مارکت‌ها یک گالن آب آشامیدنی خریده و آن را در اتاق هتل خود نگهداری نمایید. مثل محصولات بهداشتی، خرید آب به صورت عمده ارزان‌تر از خرید به صورت بطری در خواهد آمد. یکی دیگر از راه‌ها استفاده از آب شیر شهری با قرص‌ها یا نی‌های تمیز‌کننده‌ی آب است. ممکن است برای تهیه‌ی این محصول در ابتدا پول بپردازید اما پس از چند سفر خواهید دید که چقدر در خرید بطری‌های آب صرفه‌جویی شده‌است.

ٌصرفه جویی در سفر

نکته‌ی جایزه

این نکته مربوط به سفر نیست اما همیشه کاربرد دارد. تلاش کنید که خانه‌ی خود را بیشتر دوست‌دار طبیعت کنید. برای مثال لامپ‌های کم‌مصرف کوچک فلورسنت بخرید یا از فشارگیر دوش آب بهره ببرید. با این‌ کار نه‌ تنها به حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک می‌کنید، بلکه کاهش هزینه‌ی قبض‌های شما نیز می‌تواند کمی پول برای سفرتان پس‌انداز کند.

آیا شما کجارویی‌های عزیز راه دیگری جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر و البته کاهش تولید مواد مضر برای طبیعت می‌شناسید که بخواهید با دوستان دیگر خود به اشتراک بگذارید؟ با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه