نکاتی برای عکاسی از ماه درخشان امشب

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور دوشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
نکاتی برای عکاسی از ماه درخشان امشب

ماه امشب بسیار دیدنی است. امشب شاهد بزرگترین و روشن‌ترین ماه چندین سال اخیر خواهیم بود. اگر قصد دارید تا تصاویر زیبایی نیز از ماه ثبت کنید، بهتر است به مطالعه نکاتی بپردازید که عکاس ناسا در این خصوص ارائه می‌دهد. همراه کجارو باشید.

مقاله‌های مرتبط

همان‌طور که احتمالا در کجارو مطالعه کرده‌اید، امشب ماه در آسمان بزرگ‌تر از هر زمانی در طول ۷۰ سال اخیر است. تماشای این ماه بسیار هیجان انگیز خواهد بود و بهتر است که این موقعیت را از دست ندهید. چون ممکن است چندین سال طول بکشد تا دوباره چنین اتفاقی رخ دهد. در این مقاله از کجارو به ذکر نکاتی در خصوص عکاسی از ماه امشب می‌پردازیم.

اصطلاح Supermoon زمانی به کار می‌رود که ماه به صورت کامل و در نزدیک‌ترین نقطه به زمین باشد. ۱۴ نوامبر امسال (۲۴ آبان) ماه تقریبا ۱۵ درصد بزرگ‌تر در آسمان شب دیده می‌شود. به همین دلیل در طول ۶۸ سال گذشته، ماه امشب، بسیار بزرگ‌تر دیده خواهد شد.

Bill Ingalls که بیش از ۲۵ سال است عکاس ناسا به حساب می‌آید مقاله‌ای را در خصوص ماه امشب منتشر کرده است. در این مقاله نکاتی برای عکاسی از ماه شب ۲۴ آبان ذکر شده است. در ادامه به ذکر این نکات می‌پردازیم.

۱- مناظر را در کادرتان جای دهید

اگر می‌خواهید از ماه امشب عکاسی کنید، بهتر است که برخی از ساختمان‌ها و مناظر مختلف را نیز درون کادرتان جای دهید. این مناظر می‌تواند یک نماد محلی یا ساختمانی در شهر باشد. قرار دادن مناظر در تصویر باعث می‌شود که عکس‌تان ظاهر جالب‌تری داشته باشد. این بدان معناست که باید ماه را به صورتی در کادر قرار دهید که در نزدیکی ساختمان یا منظره مورد نظر دیده می‌شود.

۲- در موقعیت مناسبی قرار بگیرید

ماه

برای عکاسی از ماه امشب بهتر است که از هر ابزاری برای یافتن بهترین موقعیت استفاده کنید. ابزار‌هایی نظیر گوگل مپ و موارد این چنینی باعث می‌شوند که مکانی را برای عکاسی بیابید که هم ماه به طور کامل دیده شود و هم منظره مورد نظرتان در کادر قرار بگیرد. با استفاده از نقشه می‌توانید تشخیص دهید که عکاسی در کدام نقطه باعث می‌شود ماه در افق دیده شود. اگر برایتان ممکن است، بهتر است که از شهر فاصله بگیرید تا به دور از آلودگی‌های نوری شهر باشید.

۳- خلاق باشید

اگر در نزدیکی مکان‌های تاریخی یا مناظر شهری قرار ندارید، همچنان هم می‌توانید با استفاده از خلاقیتتان تصاویر بسیار خوبی را از ماه امشب ثبت کنید. Ingalls می‌گوید در سال ۲۰۰۹ به پارک ملی Shenandoah جهت عکاسی از ماه رفته بود ولی برخلاف سایر عکاسان، هیچ تلسکوپی را به همراه نداشت. به همین دلیل وی دست به خلاقیت زد و از طریق چراغ قرمز رنگی که روی سرش بود، سعی کرد بخشی از درختان جنگل را نورانی کرده و تصاویری زیبا از ماه را ثبت کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تصویر مذکور یکی از ده تصویر برتر فضایی آن سال شد.

۴- از انسان‌ها برای جان دادن به تصویر استفاده کنید

ماه

امشب زمان بسیار مناسبی برای آشنا کردن کودکان با ستاره‌شناسی است. ماه در آمریکا تقریبا حوالی ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر بالا می‌آید و بزرگترین زمان آن، تقریبا حوالی ساعات صبح در این منطقه است. همچنین در ساعت ۱:۳۰ دقیقه صبح نیز ماه از دیدرس خارج خواهد شد. اگر فرزاندانتان را به تماشای ماه زیبای امشب می‌برید، بهتر است که در تعدادی از تصاویرتان آن‌ها را نیز در کادر جای دهید. این کار حس و حال خوبی به تصاویر می‌دهد. برای مثال می‌توانید به کودکانتان بگویید دستشان را به طور خاصی بگیرند و شما نیز تصویر را به گونه‌ای ثبت کنید که گویا ماه، در دست آن‌هاست.

۵- از تکنیک‌های پیشرفته DSLR استفاده کنید

یکی از نکاتی که باید در خصوص عکاسی از ماه امشب متذکر شد این است که تعادل رنگ سفید (White balance) مناسب برای روز، برای عکاسی از ماه نیز مناسب است. همان‌طور که می‌دانید، ماه نور خورشید را منعکس می‌کند، پس اگر قصد دارید تا از لنز‌های بزرگ استفاده کنید بهتر است در نظر داشته باشید که ماه یک شی در حال حرکت است. به همین دلیل بهتر است که دیافرام و سرعت شاتر مناسبی را روی دوربینتان تنظیم کنید.

۶- از تلفن‌های هوشمند استفاده کنید

ماه

اگر به دوربین SLR دسترسی ندارید، Ingalls می‌گوید می‌توانید از تلفن‌های هوشمندتان برای ثبت تصاویر پانوراما استفاده کنید. وی توصیه می‌کند اگر قصد عکاسی با تلفن‌های هوشمند را دارید، بهتر است که به محیط‌هایی شهری بروید تا پس‌زمینه تصویرتان نیز روشن باشد. زمانی که کادربندی را انجام دادید، انگشتتان را روی صفحه، در قسمت سوژه یا همان ماه قرار دهید تا فوکوس روی آن قفل شود. سپس انگشتتان را بالا یا پایین بکشید تا تصویر تاریک‌تر و روشن‌تر گردد.

لازم به ذکر است که رصدخانه انجمن Slooh، ماه را به صورت زنده از ساعت ۵ بعد از ظهر ۱۳ نوامبر پخش خواهد کرد. همچنین از طریق سایت Space.com نیز می‌توانید این رویداد را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع space

دیدگاه