تنگنای آبی نصف جهان به علت تداوم خشکسالی

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
تنگنای آبی نصف جهان به علت تداوم خشکسالی

خشکسالی‌های پی‌ در پی در ایران آسیب جدی به نصف جهان وارد کرده است به‌طوری که به گفته قائم مقام وزیر نیرو اگر تراز سد زاینده‌رود از میزان فعلی کاهش یابد، حتی تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه می‌شود.

«ستار محمودی» قائم مقام وزیر نیرو اظهار کرد که سه سال است که این استان با خشکسالی پیاپی مواجه بوده و این در حالی است که میزان مصرف آب در این استان در حال افزایش است.

وی با بیان این‌که تداوم خشکسالی اصفهان را در تنگنای آبی قرار داده است، گفت: با توجه به آمار موجود پیش‌بینی می‌شود که تنگنای آبی نصف جهان بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد که وزارت نیرو رسالت خود را تامین آب شرب تمامی استان‌ها قرار داده و پس از تامین این مقوله به سایر منابع آبی همچون محیط زیست، صنعت و کشاورزی می‌پردازد.

محمودی با اشاره به استان اصفهان و ویژگی این منطقه در بخش کشاورزی، ادامه داد:

می‌توان گفت استان اصفهان جزو محدود استان‌های کشور است که مردم آن به معنای واقعی کار حرفه‌ای کشاورزی را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد که این مسئله با کم‌آبی در استان اصفهان مغایرت زیادی دارد، بر همین اساس وزارت نیرو تلاش کرده تا با کمک شورای آب زاینده‌رود و با حضور نماینده کشاورزان جلساتی را برای تخصیص حداقل آب به مناطق اولویت‌بندی کنند.

قائم‌مقام وزیر نیرو تصریح کرد که وزارت نیرو کار را از طریق شورای حفاظت آب استان پیش می‌برد، اما در زمانی که با کمبود جدی آب روبه‌رو هستیم نمی‌توان همه افراد را راضی کرد.

محمودی با بیان این‌که وزارت نیرو رسالت اولیه خود را تامین آب شرب می‌داند، اظهار کرد که در استان اصفهان نیز وزارت نیرو تمام تلاش خود را برای تامین آب شرب کرده است، اما در بخش کشاورزی با توجه به نظر شورا تا حدی آب تامین شده است، اما این‌که بخواهیم کل منابع آب کشاورزان را تامین کنیم قابل امکان نیست.

وی با اشاره به وضعیت سد زاینده‌رود، ادامه داد که این سد نسبت به سال گذشته در همین حالت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر با کاهش ذخیره آبی روبه‌رو بوده و امسال یکی از معدود سال‌هایی است که سد زاینده‌رود در حداقل حجم خود قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر نیرو بیان کرد که اگر از این حداقل نیز حجم سد کاهش یابد، حتی برای تامین آب شرب شهری و روستایی نیز نگرانی وجود دارد و باید گفت که این مساله یک نقطه قرمز در اصفهان تلقی می‌شود.

محمودی با بیان این‌که وزارت نیرو مسوول مدیریت منابع آب است، خاطر نشان کرد:

در حوزه مدیریت منابع آب در حوزه‌های آبی کل کشور که در مجموع شش حوزه اصلی و ۳۰ حوزه فرعی شناخته شده به طور کامل میزان حق‌آبه‌ها تعیین شده است.

وی با اشاره به تدبیر دولت یازدهم برای مدیریت منابع آب، بیان کرد که در گذشته وزارت نیرو تنها با کمک استانداری کار را پیش می‌برد، اما اکنون تمام سازمان‌های ذیربط در مدیریت منابع آب نقش دارند.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد که درست است که وزارت نیرو مسوولیت تامین آب شرب شهرها و روستاها را برعهده دارد، اما این موضوع بدین معنا نیست که بی‌محبا به هر استان آب تخصیص دهد بلکه میزان آب تخصیصی به هر استان با توجه به منطق کارشناسی صورت می‌گیرد.

محمودی با اشاره به شرایط آبی ایران عنوان کرد که در بهترین حالت شاهد سه سال خشکسالی و یک سال نرمال هستیم که البته گاهی این سه سال به هفت سال می‌رسد، لذا باید در میزان مصرف آب واقع‌بین باشیم، چرا که اگر این اتفاق نیفتد قطعا در آینده نه چندان دور با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه