وسایل مورد نیاز پیاده روی

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی جمعه، ۲۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
وسایل مورد نیاز پیاده روی

یک پیاده‌روی شبانه‌روزی نیازمند داشتن امکانات و لوازم ضروری است که حتما شما باید همراه خود داشته باشید تا در تمام طول مسیر بتوانید از آنها استفاده کنید. در ادامه با کجارو همراه باشید تا چند نکته مهم را در این‌باره به شما آموزش دهیم.

برای رسیدن به بیشتر کمپ‌های جنگلی، کوهستانی و کویری که در مناطق بکر و دست نخورده قرار دارند باید چندین کیلومتر را پیاده‌روی کنید. حتی شاید لازم باشد که بخشی از پیاده‌روی خود را در طول شب انجام دهید. ما در ادامه این مطلب به طور ساده و اختصاری برای شما فهرستی از لوازم مورد نیاز پیاده‌روی را تهیه کردیم که همراه داشتن آنها برای داشتن یک پیاده‌روی مناسب ضروری است.

کوله پشتی

داشتن یک کوله پشتی مناسب، سبک وزن، مقاوم در برابر باران و جادار، اولین چیزی است که شما به شدت به آن نیاز دارید.

کیسه خواب

وسایل پیاده روی

داشتن یک کیسه خواب که تا دمای صفر درجه شما را گرم نگه دارد حتی در  تابستان نیز ضروری است؛ زیرا معمولا در بیشتر مناطق شب‌ها کمی هوا سرد می‌شود.

راه رفتن صحیح

وسایل پیاده روی

این‌ که شما بتوانید با کوله پشتی سنگین خود به صورت مناسبی راه بروید، نکته مهمی است که بیشتر افراد تازه کار آن را جدی نمی‌گیرند. راه رفتن در پستی و بلندی‌ها، در  شیب‌ها و زمین‌های سنگی و حفظ تعادل در حالی که کوله پشتی خود را نیز حمل می‌کنید نکته مهمی است که بهتر از قبل از شروع سفرتان آن را یاد بگیرید.

انتخاب چادر

وسایل پیاده روی

همراه داشتن چادر برای رفتن به کمپ ضروری است، اما مسلما هر شخص نیاز به یک چادر ندارد. معمولا هر ۴ نفر از یک چادر بزرگ استفاده می‌کنند؛ اما دقت کنید، هنگام خرید چادر فقط به تعداد نفرات همراه فکر نکنید. بلکه در نظر بگیرید که اگر ۴ نفر همراه شما هستند، جثه آنها چه قدر است. گاهی یک چادر ۴ نفره برای ۴ مرد بزرگ نیز کوچک است. حتما قبل از رفتن به کمپ با افراد مورد نظر در چادر قرار بگیرید تا از مناسب بودن چادر اطمینان حاصل کنید.

مواد غذایی

وسایل پیاده روی

داشتن یک بسته مواد غذایی سبک و انرژی‌زا که در طول راه و هنگام حرکت  بتوانید با خوردن آنها انرژی خود را برای ادامه مسیر افزایش دهید هم ضروری است. البته هنگام قرار دادن این بسته‌ها درون کوله پشتی، یادتان باشد که آنها را در جیب‌های کوله پشتی بگذارید تا بتوانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

آب

وسایل پیاده روی

آب، مساوی با زندگی است. شما ممکن است در شرایط بحرانی روزهای فراوانی را بدون خوردن غذا زنده بمانید اما بدون خوردن آب کار شما بسیار سخت می‌شود. نرسیدن آب به بدن، آن هم در کمپ‌های کویری بسیار خطرناک است و تمام انرژی شما را می‌گیرد. سعی کنید همیشه بیشتر از میزان مورد پیش‌بینی خود آب همراه داشته باشی. ضمنا قرص‌های تصویه آب را نیز برای مقابله با شرایط بحرانی با خود همراه داشته باشید.

لباس مناسب

وسایل پیاده روی

از آنجایی که لباس حجم بسیاری را اشغال می‌کند، سعی کنید به میزان لازم و برای تعداد روزی که قرا است در کمپ بمانید با خود لباس ببرید. حتما هنگام انتخاب لباس، آب‌وهوای محل کمپ را برسی کنید. این نکته را نیز توجه کنید که تعداد لباس زیری که همراه خود می‌برید باید بیشتر باشد.

کفش

کفش

اگر اغراق نکرده باشیم، کفش شاید مهم‌ترین وسیله برای پیاده‌روی باشد. انتخاب کفش مناسب که پای شما در آن راحت باشد و همچنین کفشی که بر اساس محیطی که قرار است در آن پیاده‌روی کنید باشد بسیار اهمیت دارد. مثلا اگر کمپ شما در کویر است باید کفشتان در مقابل نفوذ شن‌ها مقاوم باشد، یا در جنگل‌ها باید از کفش ضد آب استفاده کنید. به هر حال این نکته را به خاطر داشته باشید که در هنگام خرید کفش بسیار دقت کنید.

چاقو

وسایل پیاده روی

به همراه داشتن یک چاقو نیز در کمپ‌ها بخصوص کمپ‌های جنگلی و کوهستانی بسیار ضروری است. فقط چاقو را همیشه در غلاف آن قرار دهید تا برایتان مشکل‌ساز نشود و اینکه همیشه در مکانی باشد که بتوانید به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

عکس

وسایل پیاده روی

وقتی شما کمپ را ترک می‌کنید و به خانه برمی‌گردید تنها چیزی که شما را یاد آن حال و هوای خوش می‌اندازد عکس‌های است که از سفر خود گرفته‌اید. به همراه داشتن یک دوربین مناسب را هرگز فراموش نکنید. تا جایی که می‌توانید خاطره‌سازی کنید. البته این روزها با وجود تلفن‌های همراه هیچ لحظه‌ای از دست نخواهد رفت.

اسپری

وسایل پیاده روی

توصیه می‌شود اگر به کمپ‌های کوهستانی یا جنگلی می‌روید که احتمال وجود حیوانات وحشی در آنها هست حتما یک اسپری فلفل با خود همراه داشته باشید تا بتوانید برای دفاع از خود در شرایط اضطراری از آن استفاده کنید.

کیسه کمک‌های اولیه

وسایل پیاده روی

حتما یک کیسه کمک‌های اولیه که درون آن وسایل ضروری نجات مانند باند، چسب زخم، قرص‌های مهم، و.... است را همراه داشته باشید. علاوه بر آن لازم است قبل از رفتن حتما کمی با نحوه کمک‌های اولیه و اقدامات احیا آشنا شوید تا در صورت نیاز بتوانید به خود و هم تیمی‌هایتان کمک کنید. بودن یک پزشک در گروهتان نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. در غیر این صورت حتما یک نفر که آشنا به کمک‌های اولیه است را با تیم همراه کنید.

چراغ پیشانی

وسایل پیاده روی

داشتن یک چراغ پیشانی حتی ارزان قیمت نیز بسیار به شما کمک خواهد کرد. حتی اگر در برنامه سفر شما قرار نیست در شب حرکت کنید اما با این حال داشتن چنین وسیله‌ای در کوله‌پشتی‌تان ضرری نخواهد داشت و ممکن است جای به کار شما بیاید.

 

آیا تا به حال تجربه از رفتن به کمپ های مختلف دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه