ارنگه؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
ارنگه؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

ارنگه که در ابتدای جاده چالوس واقع شده با انبوهی از آبشارها، چشمه‌ها و نیز با طبیعتی زیبا یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در نزدیکی شهر کرج است. با کجارو همراه باشید.

ارنگه شامل روستاهای گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت جی، چاران و خور است که به مجموعه آن‌ها ارنگه و به مرکز آن‌ها ارنگه بزرگ می‌گویند. ارنگه از دیرباز مرکز حکومتی منطقه بوده و بخش آسارا یکی از توابع ارنگه بوده و در اسناد ثبتی آن به عنوان دهستان ارنگه جزو منطقه ۵ تهران درج شده است. جالب است بدانید در سال ۱۳۰۴ کرج ۲ میلیون نفری فعلی تنها ۸۰۰ نفر جمعیت داشته حال آن که ارنگه بزرگ به تنهایی دارای ۴۹۸ نفر جمعیت بوده است.

ارنگه

برای دسترسی به این روستا پس از ورود به جاده چالوس از کرج در کیلومتر ۱۸ سمت راست تابلویی وجود دارد که شما را به این روستا هدایت می‌کند. جاده مذکور با شیب تندی از جاده چالوس جدا شده و به سرعت ارتفاع می‌گیرد. پس از حدود ۲ کیلومتر با تقریبا مسطح شدن جاده دو راه در پیش رو دارید:

راه سمت چپ قبرستان تاریخی ارنگه که باز هم شما را بالاتر برده و به منتهی الیه شمال روستا هدایت می‌کند. محل پارک خودرو شما در نزدیکی قبرستانی باستانی است. اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید لزوم رعایت شئونات و پاکیزگی است چرا که افراد محلی دل خوشی از افرادی که این موارد را رعایت نکرده‌اند، ندارند. قبرستان ارنگه قدمتی چند هزار ساله دارد و به راحتی می‌توانید سنگ قبرهایی با قدمت چند صد سال که هنوز توسط سارقین آثار باستانی به یغما برده نشده‌اند را ببینید.

برای ورود به مسیر آبشار می‌توانید وسیله خود را رو‌به‌روی رستوران هفت چشمه، از رستوران های جاده چالوس، پارک کنید یا پس از کیوسک هلال احمر و امداد خودرو سایپا آدران با دیدن تابلوی ارنگه به‌سمت راست بپیچید و وارد آن جاده بشوید و پس از پیمودن راهی کوتاه وسیله خود را در نزدیکی ویلایی که در ابتدای جاده قرار دارد پارک کنید و از همان جا پیاده روی را آغاز کنید، این آبشار در بالا دست رودخانه خروشان ارنگه جاده چالوس واقع‌ شده است.

ارنگه

مسیر دسترسی به آبشار از کنار رودخانه می‌گذرد و در بعضی قسمت‌ها بسیار تنگ و باریک می‌گردد که لازم است، از میان شکاف سنگ‌ها و صخره‌ها عبور کرد که در فصول بارش مناسب نیست.

ارنگه

ارتفاع آبشار در حدود ۹۰ متر است که در دایره آبشارهای بزرگ ایران قرار می‌گیرد، با طی مسافت تقریبا نیم ساعت به آبشار می‌رسید، در مسیر آبشارهای کوچکی نیز وجود دارند که از ارتفاع ۵ متری به پایین می‌ریزند که به هفت چشمه معروفند. در مسیر حرکت به‌سمت آبشارها از میان دره‌ای بسیار دیدنی و با صفا باید گذشت و درخت بید قالب بر درختان منطقه استهمین طور بوته‌ها و درختچه‌های بسیاری در حاشیه‌ی رودخانه وجود دارند که در حرکت به‌سمت آبشار چشمه‌های زیادی قرار گرفته‌اند.

ارنگه

اولین آبشار ، آبشار هفت چشمه هست و بعد از آن دره تنگ می‌شود و به حالت صخره‌ای تغییر می‌کند و به آبشار وحشی و بسیار دیدنی آدران میرسید. دره هفت چشمه برای دسترسی به زیر آبشار در فصل تابستان می‌توان از نیمه راه خروجی ارنگه از طریق پاکوب کوچکی وارد دره (هفت چشمه) شد و به آبشار دسترسی داشت (یا از طریق روستای سیجان). این دره در فصل تابستان از فضای بسیار دلپذیر و خنکی برخوردار است و محل مناسبی برای گذراندن یک روز تابستانی در کنار آب و آبشار و آب بازی و سنگ نوردی است.

ارنگه

اما جاده آسفالته که به راست می‌رود وارد بافت روستا شده و می‌توان از قدم زدن در حاشیه باغ‌ها در سمت غربی روستا، ادامه دادن مسیر رودخانه یا صعود به قله ۳۱۰۰ متری قبله (قله پورا) لذت برد. به افرادی که دوست دارند که ضمن ادامه مسیر روبه بالای رودخانه و برخورد با طبیعت هیجان‌انگیز دره‌های تنگ آن دست به سنگ مختصری هم داشته باشند این مسیر را حتما توصیه می‌کنم. در دل روستا امامزده‌ای وجود دارد که در کناره آن درخت تنومند و کهنسالی است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

بهترین فصل برای بازدید از ارنگه

ارنگه

 بهترین فصل برای لذت بردن از طبیعت ارنگه بهار (رویش شکوفه‌های سیب و گیلاس) و پاییز هزار رنگ است.

مسیر دسترسی به ارنگه

پس از ورود به جاده چالوس از سمت کرج در کیلومتر ۱۸ جاده و در سمت راست تابلویی قرار دارد که شما را به‌سمت این روستا هدایت می‌کند. فاصله ارنگه تا خیابان اصلی (جاده چالوس) ۲ کیلومتر است که این مسیر آسفالت شده است. پس از طی این مسیر با یک دو راهی مواجه می‌شوید که هرکدام شما را به مناطقی دیدنی از ارنگه هدایت می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه