موزه کلیسای سنت استپانوس گشایش یافت

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵
موزه کلیسای سنت استپانوس گشایش یافت

رئیس امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از گشایش موزه کلیسای سنت استپانوس جلفا خبر داد.

«مهدی بزاز دست‌فروش» با اعلام این خبر گفت که موزه کلیسای سنت استپانوس با همکاری دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گشایش و به بهره‌برداری رسید.

وی در تشریح جزئیات برپایی موزه کلیسای سنت استپانوس گفت که این موزه شامل دو بخش اصلی و جنبی است. بخش اصلی آن مربوط به آثار به‌دست آمده از محوطه کلیسای سنت استپانوس، کتیبه ها و تصاویری از مکاتبات تاریخی کلیسای سنت استپانوس است و بخش جنبی آن نیز به معرفی کلیساهای تاریخی ارامنه ایران در قالب تصاویر و ماکت‌های سنگی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه کلیسای سنت استپانوس به ثبت رسیده است، اختصاص بخشی از این مکان به‌عنوان موزه را در معرفی بیشتر تاریخ آذربایجان و آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن مردم ضروری دانست.

گفتنی است کلیسای سنت استپانوس در ۱۶ کیلومتری شمال غربی شهرستان جلفا قرار دارد. مجموعه کلیسا از بخش‌های مختلف تشکیل یافته، سراسر نمای سنگی خارجی آن پوشیده از حجاری و مقرنس کاری است و درون نمازخانه کلیسا نیز نقاشی‌های زیبایی روی بسترگچی نقش بسته که زیبایی و جلوه خاصی به بنا داده‌اند.

کلیسای سنت استپانوس در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی کشور و درسال ۱۳۸۷ درقالب مجموعه کلیساهای ارامنه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه