هشت قله مرتفع و آسان برای کوهنوردان تازه‌ کار

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
هشت قله مرتفع و آسان برای کوهنوردان تازه‌ کار

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که کوهنوردی را تازه شروع کرده‌اید و مشتاق هستید تا هرچه سریع‌تر بلندترین قله‌های دنیا را فتح کنید، می‌توانید از قله‌های معرفی شده در این فهرست شروع کنید. قله‌هایی با ارتفاع بیش از ۳۲۰۰ متر که برای آغاز ماجراجویی به‌عنوان یک کوهنورد گزینه‌های مناسبی هستند. با کجارو همراه باشید.

کوه فوجی، ژاپن، ۳۷۷۶ متر

این قله که نزدیک به ۴۰۰۰ متر ارتفاع دارد، یکه و تنها بر فراز پایتخت ژاپن واقع شده است. کوه فیجی که بلندترین کوه ژاپن و در واقع یک آتشفشان خاموش است یکی از آن کوه‌هایی است که مورد توجه کوهنوردان سراسر دنیا قرار دارد و از حیث دفعات صعود توسط کوهنوردان در صدر قلل مرتفع دنیا قرار دارد. رایج‌ترین مسیر برای صعود به این قله مسیر Kawaguchiko است که بالا رفتن از آن مقدمات کسب قدرت و استقامت لازم برای صعود به قلل مرتفع دنیا را برای کوهنوردان تازه‌کار فراهم می‌کند. این مسیر از ارتفاع ۲۳۰۰ متری آغاز می‌شود و در قله به انتها می‌رسد و برای کسانی که آمادگی بدنی کافی دارند حدود ۸ ساعت متوالی طی کردن این مسیر طول می‌کشد. فصل صعود به این قله دو ماه است؛ از اول ژوئیه تا آخر اوت.

گوه فوجی

قله‌ی پایکس (Pikes)، ایالات متحده‌ی آممریکا، ۴۳۰۲ متر

این قله با ارتفاع ۴۳۰۲ متر بلندترین نقطه در سرزمین اصلی آمریکا است. سرزمین اصلی آمریکا شامل ۴۸ ایالت این کشور به‌همراه منطقه‌ی کلمبیا به‌جز ایالت‌های آلاسکا و هاوایی است که با دیگر ایالت‌ها ارتباط مستقیم زمینی ندارند. صعود به این قله از یک مسیر عالی امکان‌پذیر است. اگر به بالای قله رسیدید و دوست نداشتید که مسیر بازگشت را پیاده طی کنید می‌توانید از قطار استفاده کنید یا می‌توانید با ماشین یکی از گردشگران که از دامنه‌ی جنوبی قله مسیر را رانندگی کرده است، به پایین کوه برگردید. بالا رفتن از این کوه می‌تواند تجربه‌ی خوبی برای شروع کوهنوردی و کسب آمادگی برای فتح قله‌های مرتفع باشد.

قله پایکس

Tofana di Rozes، ایتالیا، ۳۲۲۵ متر

فتح این قله یک تجربه‌ی بی‌نظیر برای کوهنوردان است. از شروع مسیر کوهنوردی تا قله، ارتفاع آن ۱۲۰۰ متر افزایش پیدا می‌کند. حتی امکان تجربه‌ی سنگنوردی را نیز برای گردشگران فراهم می‌کند بدون اینکه کوهنوردان تازه‌کار به تخصص و مهارت خاصی در این زمینه نیاز داشته باشند. این امکان با استفاده از راه‌های آهنکوب (via ferrata) برای تازه‌کاران فراهم شده است. این راه آهنکوب که Ferrata Lipella نام دارد مجموعه‌ای از پلکان‌ها و کابلهایی است که برای شرایط اضطراری احتمالی برای کوهنوردان در نظر گرفته شده است. کل مراحل صعود حدود ۵ ساعت طول می‌کشد که ۴ ساعت آن در مسیر آهنکوب است.

Tofana di Rozes

Tofana di Rozes

کوه هود (Hood)، ایالات متحده‌ی آمریکا، ۳۴۲۶ متر

شمال غربی اقیانوس آرام در آمریکا میزبان چندی از بزرگ‌ترین کوه‌های دنیا است. این منطقه قله‌های پوشیده از برف و آتشفشانی متعددی دارد که بالا رفتن از آن‌ها تمامی مهارت‌های لازم برای فتح قله‌های ۸۰۰۰ متری را نیاز دارد اما در ارتفاع کم. یکی از این قله‌ها، قله‌ی کوه هود است که بهترین موقعیت را برای تجربه‌ی صعود از کوه‌های برفی فراهم می‌کند حتی برای کوهنوردانی که تجربه‌ی استفاده از کرامپون (یخ‌شکن) و تبر یخ را ندارند. رایج‌ترین مسیر برای فتح این قله، مسیر دامنه‌ی جنوبی است که طی کردن آن از لژ Timberline نصف روز طول می‌کشد و از اواخر آوریل تا ژوئن هر سال قابل دسترس است.

کوه هود

بریتورن (Breithorn)، سوئیس، ۴۱۶۴ متر

کوهنوردان در میان قله‌های بیش از ۴۰۰۰ متری آلپ، بیش از همه به قله‌ی غربی بریتورن صعود کرده‌اند و این به‌دلیل وجود تله‌کابینی به نام Klein Matterhorn است که کوهنوردان را به ارتفاع ۳۸۸۳ متری یعنی ۳۰۰ متری قله می‌برد. از اینجا به بعد کوهنوردان باید مسیری با شیب ۳۵ درجه را در مسیری برفی و یخی بالا بروند که نیازمند استفاده از یخ‌شکن و تبر یخ‌نوردی است. البته مسیر بسیار کوتاهی است اما تجربه‌ی خوبی برای کوهنوردان تازه‌کار خواهد بود تا صعود به قله‌های برفی و قرار گرفتن در ارتفاعات بالا را تجربه کنند.

قله بریتورن

کلیمانجارو، تانزانیا، ۵۸۹۵ متر

این کوه آتشفشانی که تقریبا ۶۰۰۰ متر ارتفاع دارد، بلندترین کوه آفریقا است. تجربه‌ی صعود به این قله یکی از چالش‌برانگیزترین تجربیات برای کوهنوردان تازه‌کار خواهد بود. این ارتفاع شرایط را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا کوهنوردی در ارتفاعات بالا و هوای رقیق را تجربه کنند. تمامی مسیرهای صعود به کلیمانجارو نیاز به یک راهنمای محلی دارند اما به‌سادگی قابل طی کردن هستند. بیشتر این راهنمایان، گردشگران را از ابتدای راه یعنی ارتفاع ۱۸۰۰ متری تا قله که در ارتفاع ۵۸۹۵ متری قرار دارد در مدت ۵ تا ۶ روز همراهی می‌کنند. این مدت چند روزه به کوهنوردان تازه‌کار این فرصت را می‌دهد تا بدنشان با شرایط هوا و رقیق شدن آن هماهنگ شود. در هنگام صعود به کلیمانجارو کوهنوردان می‌توانند واکنش بدنشان در ارتفاعات بالا را بسنجند، بدون اینکه خطرات فنی و حادی مثل سقوط بهمن یا شکاف‌های عمیق در کمینشان باشد.

کوه کلیمانجارو

قله‌ی اوریزابا (Orizaba)، مکزیک، ۵۶۳۶ متر

صعود به بلندترین قله‌ی مکزیک فرصتی را برای کوهنوردان کم‌تجربه فراهم می‌کند تا صعود به قله‌های یخی را نیز در شرایطی با شکاف‌های کمتر و ارتفاع متعادل‌تر تجربه کنند. خدمات راهنمایی صعود به این قله چندین روز طول می‌کشد و ابتدا با قله‌های کم‌ارتفاع‌تر شروع می‌شود تا بدن کوهنوردان با شرایط جوی هماهنگ شود. سپس صعود به اوریزابای ۵۶۳۶ متری در طی یک یا دو روز آغاز می‌شود.

مرحله‌ی آخر صعود، از Piedra Grande شروع می‌شود سپس به‌سمت یخچال جاماپا (Jamapa) در ارتفاع ۵۰۰۰ متری ادامه می‌باید. سپس کوهنوردی در مسیرهای برفی و یخی با شیب ۴۰ درجه تا قله ادامه پیدا می‌کند.

قلهی اوریزابا

قله‌ی آیلند (Island)، نپال، ۶۱۸۹ متر

این قله که گاهی اوقات با عنوان ساده‌ترین قلهی ۶۰۰۰ متری دنیا نیز شناخته می‌شود در نپال واقع شده است و قله‌ای است که به‌سادگی حتی برای کوهنوردانی که کمترین تجربه‌ی کوهنوردی دارند، قابل دسترسی و صعود است. البته صعود به این قله یک پیاده‌روی ساده نیست و در برخی نقاط نیاز به استفاده از یخ‌شکن و تبر یخ دارد. برخی از افراد صعود به قله از کمپ اصلی را یک‌روزه و برخی در دو روز به اتمام می‌رسانند.

قله ی آیلند

مطالب مرتبط:

منبع redbull

دیدگاه