فرودگاه کرمان، معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
فرودگاه کرمان، معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه کرمان با نام فرودگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از مهم‌ترین پایانه‌های حمل و نقل هوایی در کشور است که به‌صورت هفتگی در حدود ۱۱۶ پرواز داخلی و خارجی از طریق آن انجام می‌شود.

فرودگاه کرمان در شهر کرمان واقع شده است و یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران به حساب می‌آید. این فرودگاه دارای ۲ ترمینال داخلی و خارجی بوده که در سال گذشته، حدود ۷۳۰ هزار مسافر خارجی و داخلی از امکانات آن استفاده کرده‌اند. 

موقعیت جغرافیایی فرودگاه کرمان

فرودگاه کرمان در انتهای بلوار جمهوری اسلامی این شهر قرار دارد.

موقعیت فرودگاه کرمان روی نقشه

تاریخچه فرودگاه کرمان

فرودگاه کرمان

مطالعات اولیه برای احداث فرودگاه کرمان از سال ۱۳۰۴ شروع شد و از سال ۱۳۳۵ عملیات ساختمانی احداث آن رسما آغاز شد. پس از اتمام عملیات اجرایی در سال ۱۳۴۹ جابجایی بار و مسافر فرودگاه کرمان با دو پرواز در هفته از نوع DC6 بین کرمان و تهران و برعکس شروع شد. البته عملیات توسعه این فرودگاه در سال‌های بعد از انقلاب نیز ادامه یافت؛ به این ترتیب که، در سال ۱۳۶۰ عملیات تأویل و روکش باند اصلی به طول  ۳۸۴۵ متر عرض ۶۰ متر ارتقاء‌ یافت و در سال ۱۳۶۶ به بهره‌‌برداری رسید و در سال ۱۳۶۹ به‌صورت قطعی تحویل گرفته شد. در سال ۱۳۶۲ قرارداد توسعه ترمینال فرودگاه به میزان ۱۲۰۰ مترمربع منعقد شد. در سال ۱۳۶۶ مساحت ترمینال‌ها به ۱۸۰۰ مترمربع افزایش و مجددا در سال ۱۳۶۹ با ایجاد توسعه پایانه حجاج به ۲۶۰۰ مترمربع گسترش یافت. در سال ۱۳۷۲ پایانه حجاج با زیربنای  ۳۰۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید.

فرودگاه کرمان

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)
  • کد یاتا: KER
  • کد ایکائو: OIKK
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۷۵۰ متر

پایانه‌ها و امکانات رفاهی فرودگاه کرمان

فرودگاه کرمان دارای دو پایانه برای پروازهای داخلی و خارجی و نیز پایانه‌ای مجزا برای پروازهای حجاج است. علاوه بر این، در فرودگاه کرمان نیز مشابه سایر فرودگاه‌ها، امکانات رفاهی مانند اتاق مادر و کودک، اتاق سیگار، خدمات حمل بار، بوفه و رستوران، بخش اشیای گمشده، غرفه‌های تجاری و شعبه‌های بانکی برای آسایش بیشتر مسافران فراهم شده است.

رویدادها

به گفته سركشيک برج كنترل فرودگاه كرمان، مسئول مراقبت پرواز فرودگاه بم اولين كسی بود كه با فركانس راديويی به تمام پروازها وقوع زلزله بم را اعلام كرد؛ وی در جذب كمک و نيروهای امدادی نقش مهمی داشت.

مقاصد پرواز‌های داخلی و خارجی فرودگاه کرمان

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی

ایران ایر

 فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه مشهد
کیش ایرفرودگاه بین‌المللی کیش
هواپیمایی ماهانفرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی کیش، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه شیراز

با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو، می‌توانید در هر زمان بلیط هواپیما داخلی مورد نظر خود را از فروشنده‌های معتبر با پایین‌ترین قیمت بخرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه