چطور برای سفر به جنگل، آماده شویم؟ (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
چطور برای سفر به جنگل، آماده شویم؟ (قسمت اول)

سفر به جنگل مانند سایر محیط‌های طبیعی دیگر، بدون برنامه‌ریزی و آمادگی قبلی ممکن نیست. در این مقاله با اطلاعات ضروری و نکات اساسی برای برنامه‌ریزی یک سفر به جنگل آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

سفر به جنگل و اقامت در این محیط طبیعی، بسیار هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی خواهد بود اگر از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید و خطرات آن را بشناسید. برای آماده شدن به نکات زیر توجه کنید.

به یک نفر اطلاع دهید. هر زمان که تصمیم دارید به مکانی سفر کنید که امکان برقراری تماس تلفنی نیست، پلیس وجود ندارد و امکانات لازم فراهم نیست، حتما باید فردی از آشنایان خود را مطلع کنید که دقیقا کجا می‌روید و سفر شما چه مدت طول می‌کشد. افرادی که باید آنها را از سفرتان مطلع کنید شامل اعضای خانواده، دوستان و مقامات محلی از جمله پلیس و جنگل‌بان است. همچنین وقتی صحیح و سالم به خانه برمی‌گردید نیز به آنها خبر دهید. یادداشتی در ماشین خود بگذارید و توضیح دهید که ماشین به چه کسی تعلق دارد و چه زمانی بر می‌گردید.

آماده باشید. این نکته را در هر شرایطی و برای هر سفری در نظر بگیرید. این آمادگی فقط شامل وسایلی که باید همراهتان ببرید نیست بلکه علاوه بر این، شامل اطلاع کامل از مکانی است که قصد رفتن دارید. پس، قبل از سفر کمی تحقیق کنید، از شرایط آب‌وهوا در آن چند روز اطلاع کسب کنید و تحقیق کنید که چه خطراتی ممکن است برای شما پیش بیاید. هدف سفر شما چیست؟ پیاده‌روی روزانه، چادر زدن و اقامت در یک مکان مشخص یا رفتن به طرف یک مقصد مشخص؟

سفر به جنگل

از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. اگر درباره‌ی محیط اطراف مطمئن نیستید یا می‌خواهید درباره‌ی آن بیشتر یاد بگیرید، استفاده از کمک‌های یک راهنما، ارزش هزینه کردن دارد. این راهنماهای محلی، کوله‌باری از تجربه و اطلاعات مورد نیاز شما هستند.

هرچه نیاز دارید با خود ببرید. بسته به اینکه سفر شما چقدر طول می‌کشد و فعالیت‌هایی که قصد انجامش را دارید، وسایلی ضروری وجود دارند که حتما باید همراهتان ببرید.

لباس مناسب، همراه ببرید. بیشتر جنگل‌ها گرم و مرطوب هستند. همچنین در جنگل‌ها جانوران و حشرات زیادی وجود دارند که ممکن است شما را نیش بزنند یا زخمی کنند یا شرایطی را ایجاد کنند که احساس ناراحتی کنید. پس، در این شرایط حتما لباس مناسب برای حفاظت از خودتان بپوشید.

پیراهن آستین بلند سبک، شلوارهای بلند و بادوام، کلاه لبه‌دار با لبه‌های پهن، جوارب‌های ضد زالو و کفش‌های مقاوم و بادوام بپوشید. شلوارهای زیپ‌دار مخصوص گشت‌وگذار در طبیعت نیز انتخاب خوبی هستند چرا که می‌توانید در زمان نیاز مثل عبور از رودخانه، بخشی از شلوار را از طریق باز کردن زیپ، کوتاه کنید و در مناطقی که خطر وجود زالو یا سایر خطرات وجود ندارد، به عنوان شلوارک از آن استفاده کنید.

سفر به جنگل

در مناطقی که احتمال وجود زالو وجود دارد به خصوص در جنگل‌های بارانی، حتما از جوراب مخصوص استفاده کنید که از کتان و نایلون تهیه می‌شود. الیاف مصنوعی زودتر خشک می‌شوند بنابراین زمانی که خیس می‌شوید، اتفاقی که در جنگل بر اثر عرق کردن، رطوبت هوا، عبور از رودخانه و... زیاد برایتان پیش می‌آید، لباس‌های تهیه شده از این الیاف و کتان‌های سبک، سریع‌تر از تی‌شرت و جین، خشک می‌شوند.

 بهتر است که جوراب و پیراهن اضافه همراهتان باشد تا لباس خشک داشته باشید و در این شرایط لباستان را عوض کنید.

کوله‌پشتی مناسب داشته باشید. یک کوله‌پشتی با سایز مناسب بهترین وسیله برای حمل وسایل مورد نیاز است. کوله‌ای انتخاب کنید که امکان تهویه در پشت آن و پوشش ضدباران دارد. حتی اگر جنس خود کوله از مواد ضدآب است اما باز هم از این پوشش ضد رطوبت استفاده کنید. چرا که شرایط حاکم بر جنگل، بیشتر مواد ضدآب را از بین می‌برد و داشتن این پوشش، یک لایه‌ی محافظ دیگر به وسایل شما اضافه می‌کند.

سفر به جنگل

اطمینان حاصل کنید که همه‌ی وسایل ضروری را برداشته‌اید. از همه مهم‌تر، شش دانگ حواستان را جمع کنید. اگر در جنگل گم شدید یا در شرایط نامساعدی گیر افتادید، خوب فکر کنید و مثبت‌اندیش باشید. اگر افرادی منتظر برگشت شما باشند، در صورت عدم برگشت شما در زمان تعیین شده، به دنبال شما خواهند گشت. با یک ذهن آرام، بهتر می‌توانید درباره‌ی راه حل مشکلتان فکر کنید و از پس آن بر بیایید.

سفر به جنگل

اگر گم شدید، آب‌های جاری مثل رودخانه را دنبال کنید. این کار معمولا شما را به افراد دیگر می‌رساند. اگر از یک مسیر جنگلی دور افتادید، اطراف شما را جنگل فرا می‌گیرد به نحوی که بیشتر از ۳ متری‌تان را نمی‌توانید ببینید. در این شرایط، رودخانه می‌تواند راه خروجی برای شما باشد.

به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. در آب‌وهوای گرم و مرطوب، بیشتر عرق می‌کنید و بدنتان آب زیادی از دست خواهد داد. حتما مقدار زیادی آب بنوشید قبل از اینکه تشنه شوید.

از آنجایی که آب، وزن زیادی دارد بیشتر افراد آب کافی همراه نمی‌برند. حتی اگر به منظور یک گشت روزانه به جنگل می‌روید، وسیله‌ای برای تصفیه و ضدعفونی آب همراه داشته باشید مثلا فیلتر آب، قرص‌های مخصوص ضدعفونی آب یا وسیله‌ای برای جوشاندن آب. هرگز به آب رودخانه‌ها و جویبارها برای نوشیدن اطمینان نکنید.

اگر هیچ وسیله‌ای برای تصفیه‌ی آب در اختیار ندارید از یک برگ بزرگ نخل یا برگ درخت موز برای جمع کردن آب باران استفاده کنید. پوشش ضدآب کوله‌پشتی‌تان نیز می‌تواند برای این کار مفید باشد.

روشی برای درست کردن آتش بلد باشید یا وسایل مورد نیاز آن را همراه داشته باشید. روشن کردن آتش به دلایل متعدد ضروری است از جمله اینکه با آن می‌توانید آب را بجوشانید یا علامت بدهید. روشن کردن آتش می‌تواند حس اطمینان به شما بدهد. باید امکان روشن کردن آتش با حداقل دو یا سه روش، برایتان وجود داشته باشد.

سفر به جنگل

کبریت، غیرقابل‌اعتمادترین وسیله برای روشن کردن آتش است. فراموش نکنید که جنگل‌ها محیط خیس و مرطوبی دارند. حتی کبریت‌های ضدآب نیز ممکن است در جنگل با مشکل مواجه شوند. یک یا دو فندک گازی، ابزارهای آتش‌زن، فتیله آتشزنه، چخماق یا هر وسیله‌ای که می‌توانید، برای روشن کردن آتش همراه ببرید.

سفر به جنگل

به همان دلیل که کبریت در جنگل قابل استفاده نیست، شما باید مواد آتش‌گیر نیز همراه داشته باشید. چوب‌هایی که در جنگل پیدا می‌کنید حتی اگر کاملا خیس نباشند معمولا اندکی رطوبت دارند. بنابراین هر چیزی که سبک باشد و قابلیت آتش گرفتن داشته باشد می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ مثلا تیوب‌های داخلی دوچرخه‌های قدیمی حتی اگر خیس باشند یا شمع. آتش‌گیرهای تجاری نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

استفاده از روش‌های درست کردن آتش با استفاده از نور خورشید  مثلا استفاده از ذره‌بین، در جنگل کار سختی است. چرا که در صورت ابری بودن آسمان و حضور در عمق جنگل‌های انبوه، نور خورشیدی وجود نخواهد داشت.

غذا را فراموش نکنید. مطمئنا وقتی چند ساعتی را در جنگل بگذرانید به غذا نیاز پیدا می‌کنید. اگر با چیزهایی که می‌توانید در جنگل بخورید، آشنا نیستید بهتر است که جیره‌ی غذایی اضطراری همراه داشته باشید. البته در بر خی جنگل‌ها نیز چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید برای خوردن از آنها استفاده کنید مثل انواع میوه‌های جنگلی و موز و نارگیل. رودخانه‌ها نیز معمولا ماهی‌های کوچک و خرچنگ دارند.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه