حمل و نقل عمومی در دبی؛ راهنمای گردشگران

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان جمعه، ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۰
حمل و نقل عمومی در دبی؛ راهنمای گردشگران

دبی به‌عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد توریستی در دنیا، سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و مناسبی را در سراسر شهر برای گردشگران و مسافران فراهم کرده است. برای آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در دبی همراه کجارو باشید.

حمل و نقل عمومی درون‌شهری

بهترین گزینه برای طی کردن مسیر بین فرودگاه بین‌المللی دبی تا هتل، قطعا تاکسی خواهد بود؛ البته یک استثنا وجود دارد، آن هم‌زمانی است که هتلی که رزور کرده‌اید، سرویس رایگان حمل و نقل به شما پیشنهاد داده باشد.

بعد از پیاده شدن از هواپیما و ورود به سالن، سعی کنید از میان جمعیت انبوه افرادی که خارج از ورودی‌ها ایستاده‌اند عبور کنید و خود را به ایستگاه تاکسی دبی (Dubai Taxi Corporation) که به‌صورت دولتی اداره می‌شود برسانید. این تاکسی‌ها تنها تاکسی‌هایی هستند که به‌صورت رسمی مجوز فعالیت در فرودگاه دبی را دارند.

آر تی ای دبی

در هر زمانی از شبانه‌روز که به فرودگاه برسید، این تاکسی‌ها حاضر هستند و هزینه آن‌ها به‌صورت تاکسی-متر محاسبه می‌شود. حداقل هزینه سوار شدن به وسایل حمل و نقل کوچک، ۲۰ درهم امارات و برای وسایل حمل و نقل بزرگ‌تر، ۲۵ درهم امارات است (هر درهم امارات تقریبا برابر با ۱۰۰۰ تومان است) کرایه تاکسی به‌ازای هر کیلومتر بعد از فرودگاه، ۱/۶۰ درهم محاسبه خواهد شد.

کرایه یک نفر تا دیره ممکن است تا ۳۵ درهم امارات، تا خیابان شیخ زاید بین ۳۵ تا ۷۰ درهم امارات و تا جمیرا حدود ۴۵ تا ۸۰ درهم امارات است. کرایه‌های تاکس در دبی نسبت به زمان روز، جاده و (اگر در جمیرا اقامت می‌کنید) به اینکه در کدام بخش از ساحل هستید بستگی دارد.

گزینه‌های دیگر برای حمل و نقل در دبی، مترو دبی و اتوبوس‌های دبی است. البته در حال حاضر بسیاری از مسیرهای اتوبوس با مترو جایگزین شده‌اند یا شامل تلفیقی از مترو و اتوبوس برای رسیدن به مقصد می‌شود. اگر چمدان‌های شما سنگین است یا در هتل ۴ یا ۵ ستاره اقامت دارید، استفاده از تاکسی روش بسیار مناسب‌تری است.

متروی دبی که مجهز به سیستم تهویه و خنک‌کننده قوی است یکی از بهترین راه ها برای رفتن به نقاط مختلف شهر است؛ البته سفر با مترو آن هم با چند چمدان سنگین، تجربه جالبی نخواهد بود.

تردد در شهر

آر تی ای دبی

هیئت حمل و نقل جاده‌ای دبی وظیفه اداره امور مربوط به حمل و نقل عمومی در دبی را بر عهده دارد که شامل متروی دبی و سرویس‌های اتوبوسرانی، اتوبوس‌های آبی و تاکسی‌های آبی است. اطلاعات مربوط به مسیرها، زمان حرکت و کرایه‌ها روی سایت مربوط به آن موجود است.

متروی تمیز و بسیار راحت دبی بهترین وسیله برای رفتن به مراکز خرید است، چراکه گردشگران را درست به بهترین مراکز خرید دبی شامل مرکز خرید امارات، مرکز خرید دبی، مرکز خرید برجمان و همچنین مرکز شهر دبی می‌برد.

قیمت بلیط‌ها از ۱/۸۰ تا ۵/۸۰ درهم (۱۸۰۰ تا ۵۸۰۰ تومان) برای هر سفر، بسته به تعداد سفرها متغیر است. همچنین می‌توانید با پرداخت ۱۴ درهم (۱۴ هزار تومان) به‌مدت یک روز در دبی سفر کنید.

اتوبوس های آبی دبی

اتوبوس‌های مدرن و مجهز به سیستم خنک‌کننده در دبی نیز در خیابان‌های اصلی دبی تردد می‌کنند و گردشگران و مهاجران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای پاسخگویی به نیاز گردشگران و مهاجرین، مسیرهای جدید دائما اضافه می‌شود. در دسترس‌ترین مسیر برای گردشگران، جاده‌ای است که در امتداد ساحل جمیرا قرار دارد. نقشه جاده‌ای و زمان حرکت اتوبو‌س‌ها در ??? ???? در دسترس است.

بلیت نول دبی

یک بلیط نول قرمز (با قیمت ۲ هزار تومان) یا نول نقره‌ای/طلایی (با قیمت ۲۰ هزار تومان) از دفاتر عرضه بلیط، دستگاه‌های فروش بلیط یا از نمایندگان فروش تهیه کنید و هنگام سوار شدن در مترو یا اتوبوس‌ها از آن استفاده کنید. (قیمت این بلیط‌ها متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر به وب‌سایت مربوطه مراجعه کنید).

توجه: به خانم‌ها توصیه می‌شود در صندلی‌های مخصوص بانوان در قسمت جلوی اتوبوس‌ها بنشینید.

کشتی‌های مختلفی به‌طور منظم از «خور دبی» عبور و مسیر «بر دیره» به «بر دبی» را طی می‌کنند و در آخر در امتداد ساحل در نزدیکی مرکز خرید مارینا دبی توقف می‌کنند.

تاکسی‌های آبی یا ابراس (Abras)

ابراس دبی

ابراس، قایق‌های چوبی سنتی و موتوری هستند که بر دبی و بر دیره را از طریق خور دبی از دو مسیر به هم وصل می‌کنند:

مسیر ۱: ایستگاه ابرا در بر دبی (Deira Old Souq Abra Station) به‌سمت ایستگاه بازار قدیمی دیره؛ زمان حرکت هرروز بین ساعات ۵ صبح تا نصف شب

مسیر ۲: ایستگاه بازار قدیمی دیره به منطقه السبخه (Al-Sabkha).

ابراس دبی

ابراس زمانی که مسافران تکمیل شوند (حدود ۲۰ مسافر) حرکت می‌کند، که معمولا بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد.

کرایه این تاکسی‌ها برای هر مسافر یک درهم (هزار تومان) است و باید بعد از طی نصف مسیر به راننده پرداخت شود. کرایه ابراس به‌صورت شخصی هر ساعت حدود ۱۰۰ درهم (۱۰۰ هزار تومان) است.

ابراس جدیدتر و مدرن که مجهز به تهویه است (با هزینه ۵۰ درهم) نیز موجود است که بین ساعات ۱۰ صبح و ۱۰ شب در مسیر خور دبی حرکت می‌کند.

متروی دبی

مترو دبی

متروی دبی که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

خط قرمز مترو مسیری حدود ۵۲/۱ کیلومتر را از نزدیک فرودگاه بین‌المللی دبی به جبل علی (شهری بندری) و بازار مارینا طی می‌کند که تقریبا موازی با جاده شیخ زاید است.

خط سبز مترو مسیری حدود ۲۲/۵ کیلومتر را از منطقه آزاد فرودگاه دبی به شهر سلامتی دبی (Dubai Healthcare City) طی می‌کند.

ایستگاه تقاطع خطوط قرمز و سبز مترو دبی، در ایستگاه‌های میدان اتحاد (Union) و خالد بن الولید (Khalid bin al-Waleed)، نزدیک به مرکز خرید برجمان است.

مترو دبی

در هر یک از ایستگاه‌ها، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های مختلفی برای جابه‌جایی مسافران به مقصد نهایی‌شان وجود دارد.

قطارهای این بخش معمولا از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب روزهای شنبه تا پنجشنبه به‌صورت هر ۱۰ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. روزهای جمعه نیز از ساعت ۱۳ تا پاسی از شب مترو برقرار است.

هر یک از قطارها شامل ۴ واگن استاندارد است که به دو بخش «مخصوص بانوان» و بخش طلایی تقسیم شده است که نیاز به پرداخت هزینه دو برابر دارد. البته بانوان می‌توانند از بخش‌های دیگر هر واگن نیز استفده کنند.

  • بلیط‌های مترو را می‌توانید در ایستگاه‌ها خریداری کنید و باید قبل از خروج از ایستگاه، کارت بکشید.
  • در تمام ایستگاه‌ها بروشورهایی به زبان انگلیسی وجود دارد که نقشه منطقه مورد نظر را نشان داده است.
  • اگر اعتبار کارت بیلت شما کافی نباشد، باید معادل یک روز استفاده از مترو را (۱۴ هزار تومان) بپردازید.
  • مسئولان مترو به‌طور منظم چک می‌کنند که تمام مسافران کارت بکشند و جریمه کارت نکشیدن ۲۰۰ هزار تومان است.

اتوبوس‌های محلی

اتوبوس های دبی

سازمان حمل و نقل جاده‌ای در دبی در ۷۹ ایستگاه مختلف، خطوط اتوبوس تعیین کرده است که در واقع هدف از این کار، پاسخگویی به نیاز افراد کم درآمد بوده است. اتوبوس‌ها تمیز، راحت، مجهز به تهویه هوا و ارزان هستند. با استفاده از نول کارت اعتباری پیش پرداخت، هزینه هر بار استفاده از اتوبوس‌ها ۲ هزار تومان است. اما باید گفت که این اتوبوس‌ها کند هستند. ضمنا چند ردیف اول آن‌ها برای بانوان و کودکان است.

برای اطلاعات بیشتر و تنظیم برنامه سفر، سایت این سازمان را چک کنید. همچنین نقشه‌های رایگان و برنامه حرکت اتوبوس‌ها را می‌توانید از برخی ایستگاه‌های مهم دریافت کنید.

اتوبوس‌های دیگری نیز وجود دارد که ایستگاه مترو برج الخلیفه را به دبی مال و ایستگاه متروی بازار امارات را به بازار متصل می‌کند. همچنین اتوبوس‌های شاتل در مسیر هر دو بازار به هتل‌های محلی رفت و آمد می‌کنند.

مونوریل

مونوریل دبی

مونوریل عظیم و بدون راننده پالم جمیرا، دبی مارینا را به پالم جمیرا متصل می‌کند. در این مسیر تنها ۲ ایستگاه وجود دارد: برج گیتوی و پارک آکواونچر. این مسیر ۵/۴۵ کیلومتری حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد و کرایه آن ۱۵ هزار تومان است.

اتوبوس‌های آبی

اتوبوس های آبی دبی

اتوبوس‌های آبی مجهز به تهویه کننده هوا در ۴ مسیر حرکت می‌کنند که از خود دبی می‌گذرد و روزانه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب به ارائه سرویس می‌پردازند. اتوبوس‌های مسیرهای ‌‌B1 و B4 هر ۳۰ دقیقه و مسیرهای ‌‌B2 و B3 هر ۱۵ دقیقه حرکت می‌کنند. هزینه بلیط این اتوبوس‌ها ۲ هزار تومان است.

مسیر B1: ایستگاه بر دبی به ایستگاه السبخه

مسیر B2: ایستگاه السیف به ایستگاه السبخه از میدان بنیاس

مسیر B3: ایستگاه السیف به ایستگاه اسبخه از میدان بنیاس

مسیر B4: ایستگاه بر دبی به ایستگاه پارک آبی از ایستگاه السیف

مسیر B5: بین ایستگاه الشندغه نزدیک هریتج ویلج و پارک آبی دبی که هر ۳۰ دقیقه حرکت می‌کند و در ایستگاه‌های بر دبی، بازار قدیمی دیره و ایستگاه اسیف توقف می‌کند.

بیلت‌های یک‌روزه در مسیر B5 حدود ۵۰ هزار تومان هزینه دارد (برای کودکان تا ۶ سال ۲۵ هزار تومان). کل مسیر ۴۵ دقیقه طول می‌کشد اما می‌توانید تا زمانی که بلیط شما اعتبار دارد (از ۹ صبح تا نصف شب)، از اتوبوس‌ها پیاده شده و مجددا سوار شوید. همچنین می‌توانید با استفاده از کارت نول به‌صورت پیش پرداخت، هزینه اتوبوس را بپردازید.

همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای تور دبی مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه