رونمایی از کتیبه ۳۰۰۰ ساله کشف شده در مریوان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
رونمایی از کتیبه ۳۰۰۰ ساله کشف شده در مریوان

از کتیبه‌ای با قدمت بیش از سه هزار سال که در قله ایمام مریوان کشف شده بود، در حاشیه همایش ملی باستان‌شناسی و توسعه گردشگری این شهر، رونمایی شد.

در حاشیه روز دوم همایش ملی مریوان، باستان‌شناسی و توسعه گردشگری از کتیبه سه‌هزار ساله‌ای که مدتی قبل در کاوش‌های باستان‌شناسی قله ایمام مریوان کشف شده بود، رونمایی شد.

«محسن علوی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در حاشیه آیین رونمایی از این کتیبه بیان کرد:

مریوان به دلیل بحث گردشگری تجاری، گردشگری طبیعی و داشتن مرز رسمی با اقلیم کردستان عراق به عنوان قطب گردشگری استان شناخته می شود.

علوی افزود که تاکنون در مورد تاریخ شهر مریوان کنکاش نشده بود که کاوش های اخیر در قله ایمام و کشف کتیبه سه هزار ساله، نشان می دهد که مریوان قدمت تاریخی دارد و با وجود تپه های تاریخی می تواند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

او اضافه کرد که کتیبه کشف شده در مریوان بیش از سه‌هزار سال قدمت دارد و به زبان آشوری بوده اما هنوز ترجمه نشده است.

وی گفت: که این کتیبه در حال حاضر در فرهنگسرای مریوان نگهداری می‌شود و بعد از مکاتبات اداری به معرض نمایش عموم در خواهد آمد.

قلعه ایمام و محوطه آن با مساحت ۱۵۰ هکتار در جنوب شهر مریوان قرار دارد که قسمتی از دیوارها و بخش معماری آن نمایان بوده و قسمت‌های زیادی از آن در خاک مدفون شده است.

شناسایی ابعاد ناشناخته و قدیمی این قلعه تاریخی می‌تواند در جهت گردشگری باستانی و جذب توریسم داخلی و خارجی نیز بسیار مهم باشد و این شهرستان را به یکی از قطب‌های مهم باستان‌شناسی در منطقه تبدیل کند.

همایش ملی باستان‌شناسی و توسعه گردشگری مریوان در روزهای ۱۰ و ۱۱ مهرماه در این شهر برگزار شد.

شهرستان مرزی مریوان در ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج و با اقلیم کردستان عراق دارای مرز است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه