پلاتیپوس چیست؟

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
پلاتیپوس چیست؟

در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش، قصد آشنایی بیشتر با پلاتیپوس را داریم. پس اگر شما هم مایلید تا با معرفی این جانور، اطلاعات کلی، حقایق جالب و بسیاری موارد دیگر آشنا شوید، در ادامه مطلب با کجارو همراه باشید.

پلاتیپوس یکی از عجیب‌ترین و نامتعارف‌ترین حیواناتی است که در حیات وحش یافت می‌شود. در واقع اولین دانشمندی که پلاتیپوس را از نزدیک دید با خود فکر کرد که در معرض یک شوخی عجیب قرار گرفته است! پلاتیپوس جانوری است که از نظر ظاهری ترکیبی از ویژگی‌های حیوانات مختلف را در خود جای داده است. این ظاهر عجیب شامل پاهای پره‌دار، نوکی شبیه اردک، دمی شبیه سگ آبی و بدنی پوشیده با خز همانند سمور می‌شود! 

اندازه و شکل ظاهری

پلاتیپوس

یک پلاتیپوس معمولی از سر تا ابتدای دم،  طولی معادل ۳۸ سانتی‌متر دارد و خود دم به تنهایی طولی معادل ۱۳ سانتی‌متر به طول جانور می‌افزاید. پلاتیپوس‌ها وزنی معادل ۱/۴ کیلوگرم دارند. لازم به ذکر است که پلاتیپوس‌هایی که در نواحی سردتر زندگی می‌کنند، وزن بیشتری نسبت به پلاتیپوس‌های نواحی گرم‌تر دارند.

دانشمندان فسیل‌های بسیار قدیمی از پلاتیپوس‌ها را یافته‌اند که نشان می‌دهد اندازه پلاتیپوس‌های قدیمی دو برابر اندازه فعلی بوده است! پلاتیپوس‌ها خز بسیار متراکمی دارند که به بدن آن‌ها اجازه می‌دهد تا در زیر آب هم همچنان گرم باقی بماند. اکثر بخش‌های خز آن‌ها قهوه‌ای تیره است اما بخش کوچکی در کنار چشم آن‌ها رنگ روشن‌تری دارد.

رژیم غذایی

پلاتیپوس

پلانیپوس‌ها گوشتخوار هستند. آن‌ها شکار خود را در زیر آب (مکان اصلی زندگی‌شان) پیدا می‌کنند. به لطف نوک بزرگ پلاتیپوس‌ها، حس بویایی آن‌ها بسیار قوی است و آن‌ها از همین حس بویایی قوی برای یافتن شکار خود در زیر آب استفاده می‌کنند. هنگامی که پلاتیپوس‌ها غذای مورد علاقه خود را که شامل صدف‌های دریایی، حشرات و کرم‌ها می‌شود را پیدا می‌کنند، طعمه را به همراه ذرات گل و لای بسیار وارد دهان خود می‌کنند و از آنجایی که پلاتیپوس‌های بالغ دندان ندارند، از همان گل و لای برای تبدیل طعمه به قطعات قابل هضم استفاده می‌کنند.

حقایق

پلاتیپوس

مطمئنا پلاتیپوس‌ها یکی از عجیب‌ترین حیوانات کره زمین هستند. اگر با توضیحات فعلی به این باور نرسیدید، حتما حقایق آن‌ها را بخوانید تا به عجیب بودن این جانوران یقین پیدا کنید.

پستانداری که تخم می‌گذارد!

از مهم‌ترین شرایط دسته‌بندی یک جانور به عنوان یک پستاندار این است که جانور مورد نظر خون گرم باشد، بدنش از مو یا خز پوشیده شده باشد و تخم نگذارد! پلاتیپوس جانوری است که مورد آخر در موردش صدق نمی‌کند. یکی از عجیب‌ترین حقایق پلاتیپوس‌ها این است که علی‌رغم پستاندار بودنش، تخم می‌گذارد! در دنیا تنها پنج نوع جانور پستاندار تخم‌گذار وجود دارد که پلاتیپوس یکی از آن‌ها است.

جانوری که با دندان متولد می‌شود!

همان‌طور که در ابتدای مقاله خواندید، پلاتیپوس‌ها نوکی شبیه به اردک دارند. در نتیجه وجود دندان در آن‌ها کمی غیرمعمول است. اما جالب است بدانید که پلاتیپوس‌ها هنگام متولد شدن دندان دارند! هر چند دندان‌های زیاد دوام نمی‌آورد و پیش از رسیدن به بلوغ تمام دندان‌ها از بین می‌رود اما نکته عجیب این است که این حیوانات از همان ابتدا هم نیازی به دندان ندارند اما با دندان متولد می‌شوند!

جانوری که میدان الکتریکی تولید می‌کند!

مطمئنا بسیاری از شما با تولید کردن میدان صوتی توسط حیوانات آشنایی دارید که خفاش‌ها از این روش استفاده می‌کنند. اما پلاتیپوس‌ها با تولید میدان الکتریکی مسیر خود را پیدا می‌کنند. همچنین تولید این میدان الکتریکی در کنار حس بویایی بسیار قوی این جانوران به آن‌ها در یافتن شکار خود نیز کمک خواهد کرد. پلاتیپوس‌ها میدان الکتریکی را با انقباض ماهیچه‌هایشان تولید می‌کنند.

پلاتیپوس‌ها سمی هستند!

جنس نر پلاتیپوس‌ها غده‌ای مخصوص در نزدیکی انگشت عقبی پاهای خود دارد که سم تولید می‌کند و تولید این سم پلاتیپوس‌ها را به جانورانی سمی تبدیل می‌کند! سم پلاتیپوس کشنده است و تاثیر قابل توجهی بر روی طعمه می‌گذارد. سم پلاتیپوس‌ها درد کشنده‌ای را به طعمه منتقل می‌کند که باعث می‌شود تمام عضلات طعمه از کار بیافتد. وجود این سم در پلاتیپوس‌ها به دفاع آن‌ها بسیار کمک خواهد کرد و این بدان معنا است که اگر روزی یک پلاتیپوس را از نزدیک مشاهده کردید، شدیدا مراقب سم کشنده آن باشید!

پلاتیپوس‌ها معده ندارند!

هنگامی که افراد مختلف به عضوهای حیاتی بدن جانوران می‌اندیشند، قطعا وجود معده یکی از این اعضا خواهد بود. اما نکته بسیار عجیب و جالب این است که پلاتیپوس‌ها فاقد معده هستند! در واقع کار معده در تمام جانداران هضم غذا است اما رژیم غذایی پلاتیپوس‌ها به نحوی ساده و ابتدایی است که عملا احتیاجی به هضم آن‌ها نیست. دانشمندان با بررسی نمونه فسیل‌ها بر این باورند که اجداد پلاتیپوس‌ها معده داشتند اما در طول تکامل آن‌ها به این دلیل که احتیاجی به هضم غذا در آن‌ها وجود نداشته است، به تدریج عضو معده در این جانوران از بین رفته است!

کجا پلاتیپوس ببینیم؟

پلاتیپوس

پلاتیپوس‌ها تنها در نقطه‌ای کوچک از کره زمین یافت می‌شوند. این جانوران آب‌های جنوب‌شرقی استرالیا را به عنوان خانه خود انتخاب کرده‌اند. در حالی که این جانوران اکثر عمر خود را در آب سپری می‌کنند، اما همچنان شانس دیدن آن‌ها بر روی خشکی‌های استرالیا وجود دارد.

نظر شما در مورد این حیوان عجیب چیست؟ آیا مایل به دیدن پلاتیپوس‌ها از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه