هواپیمایی پگاسوس؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
هواپیمایی پگاسوس؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی پگاسوس، یکی از ایرلاین های ارزان قیمت در قاره اروپا و متعلق به کشور ترکیه است که در حال حاضر با  ۷۴ فروند هواپیما به ۳۳ مقصد در کشور ترکیه و ۷۰ مقصد در سراسر جهان پرواز مستقیم دارد. با کجارو  همراه باشید.

شرکت هواپیمایی پگاسوس، ایرلاین ارزان قیمت کشور ترکیه و یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی ارزان قیمت در قاره اروپا است. بسیاری از تورهای ترکیه از این ایرلاین برای رفت‌و‌آمد میان کشورها استفاده می‌کنند. این شرکت هواپیمایی که در سال ۱۹۸۹ با همکاری دو شرکت نت ایر و سیلک ایر تأسیس شد، با خرید دو فروند بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰، فعالیت خود را به عنوان اپراتور پروازهای چارتر شرکت ایر لینگاس آغاز کرد. پس از گذشت ۴ ماه از فعالیت این شرکت هواپیمایی، با حمله عراق به کویت، منطقه خاورمیانه وضعیت خطرناکی پیدا کرد و این موضوع تأثیر منفی بر صنعت گردشگری و درآمد هواپیمایی‌های چارتر گذاشت. اما پس از آن، از سال ۱۹۹۲ دوباره آمار سفرهای توریستی در کشور ترکیه بالا رفت و شرکت‌های هواپیمایی، از جمله ایرلاین پگاسوس، توانستند خود را بازیابی کنند. سیر توسعه و پیشرفت این شرکت هواپیمایی تا جایی ادامه یافت که در سال ۲۰۱۲ به عنوان دومین هواپیمایی بزرگ ترکیه معرفی شد.  بعد از دو سال تجاری خوب، خطوط هوایی ایر لینگاس و نت‌ایر، سهام مشارکت خود را در سال ۱۹۹۴ به شرکتی در استانبول به نام یاپی کردی بانک که متعلق به خانواده کوچ است، به فروش رساندند، که در پی آن پگاسوس کاملا به یک شرکت ترکیه‌ای تبدیل شد.

هواپیمایی پگاسوس

در ۴ سپتامر ۱۹۹۷ پگاسوس به‌عنوان اولین شرکت ترک، یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷ را به شرکت بوئینگ سفارش داد. همچنین ایرلاین قرارداد اجاره ۱۰ فروند بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را نیز به آی‌ال‌اف‌سی ارائه کرد. در ماه ژانویه سال ۲۰۰۵ خانواده سابانجی (دومین خانواده ثروتمند ترک) از طریق شرکت سابانجی هولدینگ اقدام به خریداری خطوط هواپیمایی پگاسوس کرد، که در پی آن، علی سابانجی به مدیرعاملی شرکت پگاسوس منصوب شد. وی دو ماه بعد، نوع فعالیت پگاسوس را از یک شرکت هواپیمایی چارتر، به شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت تغییر داد. در ماه نوامبر ۲۰۰۵ این شرکت ۱۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را سفارش داد، که در نوامبر ۲۰۰۸ تمامی ۱۲ فروند را تحویل گرفت. بعد از مدتی بر اساس تقاضای بازار هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ از ۱۴۹ صندلی به ۲۱۵ صندلی بوئینگ ۷۳۷-۹۰۰ ارتقا داده شد.

هواپیمایی پگاسوس

در ژوئیه سال ۲۰۱۲ نیز شرکت هواپیمایی پگاسوس ۴۹ درصد از سهام هواپیمایی قرقیزستان را از شرکت ایر ماناس خریداری و در ۲۲ مارس ۲۰۱۳، اولین هواپیمای خود را با نام تجاری پگاسوس آسیا معرفی کرد. شرکت هواپیمایی پگاسوس در ۲۶ آوریل ۲۰۱۳، ۵/۳۴ درصد از سهام خود را در بازار بورس استانبول عرضه کرد و فروخت. این شرکت هواپیمایی که قطب اصلی آن فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن است، با شرکت‌های ایر برلین، هواپیمایی آذربایجان، آی زدایز و کی آل ام دارای مقاصد مشترک است.

شرکت پگاسوس در سال ۲۰۰۷ بیشترین مسافر را در مقایسه با دیگر خطوط هواپیمایی خصوصی ترکیه جا به جا کرد و در سال ۲۰۰۸، در مجموع به ۴/۴ میلیون مسافر خدمات پروازی ارائه کرد.

مقاصد هواپیمایی پگاسوس

هواپیمایی پگاسوس

شرکت هواپیمایی پگاسوس از فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن به ۳۳ مقصد در کشور ترکیه و ۷۰ مقصد در سراسر جهان پرواز مستقیم دارد. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر به ۱۰۳ مقصد در ۴۰ کشور جهان، از جمله ایران پرواز دارد. ایرلاین پگاسوس ترکیه در چند سال اخیر با اجرای پرواز روزانه به مقصد استانبول نقش مهمی در انتقال مسافران به کشور ترکیه داشته است. رزرو بلیط پگاسوس برای مسافرینی که بلیط ارزان‌قیمت از تهران به اروپا می‌خواهند گزینه بسیار مناسبی است . کلیه پرواز پگاسوس به استانبول از طریق فرودگاه سابیها که در منطقه آسیایی واقع شده است برگزار می‌شود بنابراین در صورتی که قصد ادامه مسیر دارید حتماٌ به این نکته دقت کنید.

هواپیمایی پگاسوس

قاره اروپا

ترکیه، هلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، گرجستان، صربستان، آلمان، ایتالیا، بلژیک، رومانی، مجارستان، روسیه، دانمارک، سوئیس، انگلستان، جمهوری چک، بلغارستان و بوسنی هرزگوین

آسیا و اقیانوسیه

هند، تاجیکستان، قزاقستان، آذربایجان و قرقیزستان

خاورمیانه

ایران، قطر، لبنان، مصر، کویت، عراق، بحرین و امارات متحده عربی

ناوگان هواپیمایی پگاسوس

هواپیمایی پگاسوس

شرکت هواپیمایی پگاسوس که اولین ایرلاین ترکی سفارش‌دهنده بوئینگ ۷۳۷-۴۰۰ و بوئینگ ۷۳۷ است، در حال حاضر ۷۴ فروند هواپیما در دست استفاده و ۷۵ فروند هواپیما در دست سفارش دارد.

ایرباس A320-200

تعداد: ۱۲

ایرباس A320 neo

تعداد: ۴

بوئینگ 737-800

تعداد: ۵۹

هواپیمایی پگاسوس

حادثه هواپیمایی پگاسوس

هواپیمایی پگاسوس

در فوریه سال ۲۰۱۴، یک فروند هواپیمای بودئینگ پرواز شماره ۷۵۱ پگاسوس از سوی یک مرد اوکراینی مورد هواپیما ربایی قرار گرفت. این مسافر که ادعا می‌کرد به‌همراه خود یک بمب در هواپیما دارد، تقاضا داشت که هواپیما در شهر سوچی، محل برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۴ فرود آید (در حالی که یک روز از آغاز این مسابقات می‌گذشت). در نهایت خلبان برای کنترل هواپیما، مانیتورهای داخل کابین را خاموش کرد و در حالی که هواپیماربا فکر می‌کرد قرار است به‌سمت سوچی پرواز کنند، هواپیما را در فرودگاه استانبول به زمین نشاند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه