تور مجازی: لوسرن‌؛ سوئیس (بخش اول)

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۵
تور مجازی: لوسرن‌؛ سوئیس (بخش اول)

شهر، کوهستان و دریاچه هر سه در کنار هم، لوسرن را به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای سوئیس تبدیل کرده است ـ شهری کوچک و دیدنی که در قلب کشور سوئیس جای گرفته است. در ادامه با کجارو همراه باشید و درباره این شهر بیشتر بخوانید.

شهر قدیمی لوسرن (Lucerne) در بخش مرکزی و آلمانی زبان سوئیس قرار گرفته است. لوسرن به‌خوبی دارای تمام خصوصیاتی است که از کشور سوئیس در ذهن داریم ـ از یک طرف، در حاشیه‌ی صخره‌ای شکل دریاچه‌ای زیبا و از طرفی دیگر در جوار کوهپایه‌های آلپ قرار گرفته است. از هر سوی شهر که سر به آسمان ببرید، قله‌های باشکوه پوشیده از برف با سراشیبی‌های دیدنی آلپ را خواهید دید. خیابان‌های باصفای شهر ـ یکی دیگر از ویژگی‌های سوئیس ـ پر از خانه‌های تزیین شده و کلیساهای باستانی است.

لوسرن

نام لوسرن به‌معنای درخشنده است و ریشه در افسانه‌ای قدیمی دارد. از زمان امپراتوری روم، مردمانی در این ناحیه زندگی می‌کرده‌اند، اما اطلاعات چندانی در خصوص ساکنان آن دوره در دست نیست. طبق یکی از افسانه‌های قدیمی، یک شب فرشته‌ای فانوس به دست از آسمان به زمین می‌آید و مکانی مناسب برای ساخت یک کلیسا را به مردم نشان می‌دهد. بعدها، همان کلیسا مرکز شهر امروزی می‌شود. گویا این اتفاق در قرن هشتم میلادی رخ داده است، اما احتمالا این تاریخ مربوط به ساخت اولین کلیسای نزدیک به دریاچه لوسرن است.

لوسرن

در کتاب‌های تاریخی، اولین اشاراتی که در آن نام لوسرن به چشم می‌خورد، به سال ۸۴۰ باز می‌گردد. پیش از این تاریخ، کلیسا بخشی از صومعه سنت لئودگار ایم هاف (St. Leodegar im Hof) بوده است. یکی از وقایع مهمی که در پیشرفت شهر نقش داشته، در سال ۱۲۲۰ میلادی به وقوع پیوسته است؛ یعنی افتتاح یکی از مهمترین راههای ارتباطی آلپ سوئیس، حدودا در همان زمانی که دیواری برای محافظت از شهر و چندین برج ساخته شد.

لوسرن قرن چهاردهم، به‌همراه سه منطقه‌ی دیگر (Uri, Schwyz and Unterwalden)، اتحادیه سوئیس را تشکیل می‌دادند که تبدیل به‌نوعی ایالت ـ شهر شد. در اواسط قرن ۱۹، شهر لوسرن نفوذ سیاسی خود را از دست می‌دهد. با این‌ وجود، بعدها به خاطر پیشرفت صنعت گردشگری، لوسرن به یکی از مهمترین مراکز فرهنگی سوئیس تبدیل می‌شود.

در نخستین بازدید از شهر لوسرن، یکی از اولین چیزهایی که به چشم گردشگران می‌خورد، قدیمی‌ترین پل چوبی اروپا (Kapellbrucke) است که ۲۰۴ متر طول دارد و در سال ۱۳۳۳ میلادی ساخته شده است. این پل به‌عنوان یک دژ محافظ، روی رودخانه رئوس ساخته شده است و اکنون یکی از مهمترین نمادهای شهر است و در مسیر خود، از یک برج ۳۴ متری عبور می‌کند که در میانه رودخانه قرار گرفته است. در قرن سیزدهم، این برج یک برج دیدبانی و سال‌ها بعد زندان و بعدها خزانه بوده است و امروزه به‌عنوان عبادتگاه استفاده می‌شود. متاسفانه در سال ۱۹۹۳ در اثر آتش‌سوزی، خسارت شدیدی به پل وارد شد اما پس از این حادثه از آن به‌خوبی محافظت می‌شود.

لوسرن

بخش‌هایی قدیمی لوسرن در دو طرف حاشیه‌ی رود رئوس قرار دارند و در قسمت جنوبی شهر یک مثلث تشکیل می‌دهند که کلینشدت (Kleinstadt) نام دارد. سال‌ها قبل، این ناحیه کاملا در میان دیوارهای محافظتی شهر قرار داشته است. از جذاب‌ترین دیدنی‌های این بخش از شهر می‌توان به ساختمان کلیسا جسیوتنکیش (Jesuitenkirche) که به‌عنوان اولین کلیسا سوئیس به سبک معماری باروک شناخته می‌شود و کاخ غیتشر (Ritterscher) که در سال ۱۵۵۷ ساخته شده است، اشاره کرد.

بخش دیگر شهر قدیمی که در حاشیه شمالی لوسرن امروزی قرار گرفته جذابیت کمتری ندارد و بخش‌های باستانی‌اش همچنان به‌خوبی حفظ شده‌اند. در این ناحیه کلیسایی کوچک مربوط به قرن ۱۸ و کمی دورتر از تالار شهر، بازار سابق مربوط به قرون وسطی قرار دارد. میدان واینمارکت (Weinmarkt) هم که محل برگزاری مراسم‌های مذهبی مختلف در قرون وسطی بوده در این ناحیه است.

لوسرن

در کنار بناهای تاریخی شهر، یک شاهکار هنری قرار گرفته که در لیست بهترین مجسمه‌های دنیا قرار دارد؛ شیر در حال مرگ، مجسمه‌ای که از دل سنگ سر بر آورده و در سال ۱۷۹۲ ساخته شده است. مارک تواین درباره این مجسمه گفته: «غم‌انگیزترین و تکان‌دهنده‌ترین اثر سنگی دنیا».

امیدواریم تور مجازی امشب زیبایی، توازن و هماهنگی و ناب و منحصربه‌فرد بودن این شهر زیبا را به‌خوبی به تصویر بکشد.


تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۱:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه