غار مومنایی در سراوان سیستان و بلوچستان کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
غار مومنایی در سراوان سیستان و بلوچستان کشف شد

غار مومنایی دارای ماده معجزه‌آسا در دهستان کله گان در نقطه صفر مرزی این شهرستان واقع در جنوب شرق سیستان و بلوچستان کشف شد.

«موسی دهقان‌نژاد» رئیس اداره حفاظت محیط زیست سراوان گفت:

در پی شایعات اخیر در فضای مجازی از وجود حیوانی ناشناخته در دهستان کله گان که موجب رعب و وحشت در میان مردم بومی منطقه شده بود، در همان روزهای اولیه این شایعه ماموران حفاظت محیط زیست سراوان وارد منطقه شدند.

وی بیان کرد که به مدت ۲ شبانه‌روز در تمامی نقاط دهستان دره‌ها، جنگل‌ها، نخلستان‌ها و کوه‌های منطقه به جستجوی این موجود پرداختند که هیچ اثری از ردپا، سرگین و یا علایم دیگر این موجود پیدا نشد.

وی ادامه داد که در حین جستجوی این حیوان در یکی از کوه‌های موجود در این دهستان معروف به کوه کله گان موفق شدیم غاری را کشف کنیم که دهانه ورودی آن به ارتفاع ۲ متر و عرض ۷۰ سانتی‌متر و در ادامه این غار، ارتفاع به ۸ متر می‌رسید. از همان ابتدای ورود به غار بوی تندی به مشام می‌رسید که پس از بررسی متوجه شدیم که در این غار ماده‌ای به نام «مومنایی» وجود دارد.

وی بیان کرد که از بالاترین نقطه ارتفاع به کف و عرض این غار و دیواره آن کاملا به همین حالت پوشیده از شیره این ماده معجزه‌آسا است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سراوان گفت:

این ماده در مناطق دور از دسترس و خاص وجود دارد که از شیره سنگ به صورت طبیعی در شکستگی و شکاف غارهایی بوجود می‌آید که نور خورشید به آن قسمت نفوذ نکند.

دهقان‌نژاد اظهار داشت که این غار در کوهی در شمال دهستان کله گان در نقطه صفر مرزی سراوان کشف شد.

مومنایی ماده‌ای است به رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاه که در شکاف‌ها و شکستگی‌هایی که در مجاورت ذخایر نفتی زیر زمینی و ارتفاعات کوه‌ها به صورت خودجوش یافت می‌شود که از خواص درمانی آن می‌توان به شکستگی و جوش خوردن استخوان‌ها، درمان زخم معده، درمان کوفتگی و زرد پی، دردهای مفاصل، بیماری‌های قلبی و عروقی و ناتوانی‌های جنسی نام برد.

همچنین حیوانات با خوردن و ماساژ قسمت زخم‌خورده بدن خود از این ماده به درمان خود می‌پردازند.

دهستان کله گان در بخش مرکزی جالق شهرستان سراوان و هم‌مرز با کشور پاکستان واقع شده است.

سراوان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه