خرمشهر کجاست؟

محبوبه رستمی
محبوبه رستمی سه شنبه، ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
خرمشهر کجاست؟

خرمشهر کجاست؟ اغلب کشور‌ها شهرهایی دارند که برای مردم آن سرزمین نمادین است. گاهی بعضی شهر ها یادآور آن چیزی است که طی سالیان دراز برآن مرز و بوم گذشته است. برای ایرانی‌ها خرمشهرنماد ایستادگی و غیرت است ومردم نام این شهر را با غرور و افتخار خاصی بازگو می‌کنند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

در دوره‌ی جنگ ایران و عراق خرمشهر در شرایط سخت پس از ۵۷۸ روز از اشغال نیروهای بعثی درآمد. بازتاب جهانی این خبر برای ایرانی‌ها افتخار بزرگی بود. جنگیدن در دمای ۵۰ درجه با نیرو و مهمات اندک در شهری که از نظر نظامی نقطه‌ی عطف دو کشور به شمار می‌رفت، کار آسانی نبود. در این عملیات ۱۶ هزارنفر نیروی بعثی کشته و ۱۹ هزارنفر از سربازان بعثی به اسارت نیروهای ایران درآمدند. روز آزادسازی خرمشهر در تقویم ایران، روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام گرفت تا تمامی نسل‌ها با یادآوری این روز آنچه که بر غیرت مردمان این مرزو بوم گذشته را پاس بدارند. عملیات بیت‌المقدس( عملیات آزادسازی خرمشهر) به‌عنوان برجسته‌ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی 8 سال دفاع مقدس ثبت شده است.

خرمشهر

خرمشهر

معرفی

در محل خرمشهر امروزی درست در کنار دو رود اروند و کارون شهری وجود داشته که آثار آن تا قرن ۴ هجری باقی مانده بوده است . این شهر را بیان می‌نامیدند و تاریخ‌نگاران معتقدند خرمشهر امروزی بازمانده‌ی همین شهر است. نام کهن خرمشهر خاراکس پایتخت پادشاهی میشان بوده است. عده‌ای قدمت این شهر را به زمان اسکندر مقدونی و عده‌ای دیگر به قرن دوم پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. این شهر مرکز شهرستان خرمشهر است در انتهایی‌ترین نقطه‌ی استان خوزستان قرار دارد. خرمشهربا مساحت ۲۳کیلومتر مربع حدود ۸۲۸۲۶ خانوار را در خود جای داده است. این منطقه در اوایل قرن سیزدهم هجری شهری بسیار کوچک و دور افتاده بود که به مرور به‌دلیل قرار داشتن در مجاورت کشور عراق و اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی به بندری بسیار مهم تبدیل شد. این بندر دارای ۲۰ اسکله است که کشتی‌ها را تا ارتفاع ۶ متر پشتیبانی می‌کنند. بدون شک این منطقه با این ثروت عظیم و موقعیت خاص همیشه مورد توجه بیگانگان و غارتگران بوده است و تا به امروز چندین بار مورد تجاوز و اشغال نیروهای خارجی چون انگلیسیها(۱۸۵۷ میلادی)، عثمانی‌ها(۱۸۸۳ میلادی) و بعثی‌ها(۱۳۵۹شمسی) درآمده است. در قرن ۱۹ کشف نفت در آبادان و خرمشهر و ایجاد نیروگاه مدرن بیش از پیش این منطقه را مورد توجه قرار داد. نقشه‌های دشمن برای به دست آوردن این منطقه ‌ی آباد و مهم همیشه بی حاصل بوده است. در زمان قاجار با درایت امیر کبیر و با غیرت مردمان این خطه تدبیرات انگلیس و روسیه برای جداسازی این قسمت از کشور ایران بی نتیجه ماند و پرچم باشکوه ایران در پایگاه نظامی خرمشهر به اهتزار درآمد تا به همگان ثابت کند یک وجب از خاک کشور ایران مقدس و غیر قابل دسترسی است. تاریخ باشکوه خرمشهر بار دیگر در طول دفاع مقدس تکرار شد و پرچم پر افتخار ایرانی بازهم به دست دلاورمردان و جوانان غیور جنوب کشورمان برفراز آسمان درخشید و دست متجاوزان را کوتاه کرد.

خرمشهر

خرمشهر

آدرس

جنوب غربی کشور ایران و در استان خوزستان حاشیه خلیج فارس بین دو رودخانه کارون و اروند رود

دسترسی

اگر در پایتخت ایران، تهران، باشید برای رسیدن به خرمشهر ۹۴۴ کیلومتر راه یعنی حدود ۱۱ ساعت و ۵۰ دقیقه در پیش دارید. این مسیر را می‌توانید با ماشین‌های سواری، قطار و هواپیما طی کنید. خوشبختانه خرمشهر در طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و راه‌آهن جنوب کشورمان بعذ از راه‌آهن مشهد و تهران در رتبه‌ی سوم قرار دارد. شبکه‌ی ریلی خوزستان با بیش از ۷۰ سال قدمت سالانه مسافران بسیاری را جابه‌جا می‌کند. بنابرایت برای رسیدن به ایت شهر باشکوه مشکلی نخواهید داشت. انتخاب وسیله‌ی نقلیه‌ای که شما را به مقصد خرمشهر برساند بسته به زمان و هزینه‌ای که در نظر دارید متفاوت است.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه