با مقاصد گردشگری ناشناخته و رویایی ایتالیا آشنا شوید (بخش دوم)

محمدرضا خسروی
محمدرضا خسروی جمعه، ۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
با مقاصد گردشگری ناشناخته و رویایی ایتالیا آشنا شوید (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به معرفی ۱۰ مورد از زیباترین مقاصد دیدنی ایتالیا پرداختیم که سفر به هرکدام خاطراتی فراموش‌نشدنی در اذهان سفر دوستان تداعی می‌کند. برای آشنایی با دیگر نقاط ناشناخته این کشور با کجارو همراه شوید.

۱۱. شهر ماترا، ناحیه باسیلیکاتا، جنوب ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

تیم جپسون درباره ناحیه باسیلیکاتا می‌نویسد:

پنجاه سال قبل شهر ماترا یکی از فقیرترین شهرهای غرب اروپا شناخته می‌شد و ۲۰ هزار نفر از ساکنان آن در غارهای محقری که شبیه لانه زنبور بود، در دره تنگ و عمیق پایین ‌شهر زندگی می‌کردند. این خانه‌ها در دهه ۱۹۶۰ تخلیه شدند و از آن زمان تا مدتی قبل متروکه بودند. اما حالا حدود ۲ هزار نفر از ساکنان قدیمی این خانه‌ها به محل زندگی‌شان بازگشته‌اند و در این ناحیه کافه‌ها، نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها و مهم‌تر از همه هتل‌های زیبایی بازگشایی کرده‌اند. گویا تولدی دوباره در طالع شهر پر قدمت ماترا نوشته شده بود.

ناشناخته های ایتالیا

جپسون در ادامه می‌نویسد:

اما حتی بدون در نظر گرفتن غارهای شگفت‌آور این شهر که یونسکو آن‌ها را در زمره مهم‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان‌های غارنشین دریای مدیترانه قرار داده، بقیه نواحی شهر هم زیبا و غیرعادی است. در خیابان‌های کوچک ماترا که قدمتشان به قرون‌وسطا برمی‌گردد، ساختمان‌هایی با سنگ‌های عسلی رنگ بنا شده‌اند که زیبا جلوه می‌کنند. میدان‌های آرام و بی جنب‌وجوش در کنار چشم‌اندازهای طبیعی و دل‌فریب این شهر برای هر انسان با ذوقی تحسین برانگیز است.

ناشناخته های ایتالیا

رستوران‌های ماترا غذاهای سنتی مطبوعی پخت می‌کنند که در هیچ مکان دیگری نظیرش پیدا نمی‌شود. از طرفی حدود ۱۵۰ غار کلیسا در میان خانه‌های محقر بافت قدیم شهر وجود دارند که برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های دیواری ایتالیا در آن‌ها نگه‌داری می‌شود.

۱۲. شهر راولو، ناحیه کامپانیا، جنوب غرب ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

بیشتر بازدیدکنندگان ساحل آمالفی در ناحیه کامپانیا برای اقامت گزیدن به سراغ شهرهای آمالفی و پوزیتانو می‌روند و از سیاحت در شهر راولو که بر فراز تپه قرار گرفته و بهترین دورنماها، باغ‌ها و هتل‌های ناحیه کامپانیا را در خود جای داده است غافل می‌مانند.

«جوانا سیمنز» کارشناس مقاصد گردشگری جنوب ایتالیا در توصیف شهر راولو می‌نویسد:

راولو آرام‌ترین و جذاب‌ترین شهر تفریحی ناحیه کامپانیا است که مانند لانه عقاب بر فراز چشم‌انداز مبهوت‌کننده شهر ناپل قرار گرفته است.

ناشناخته های ایتالیا

آغاز تابستان بهترین زمان برای سیاحت در خیابان‌های عمدتا بدون ترافیک این شهر و خوش‌گذرانی در تراس‌ها و آلاچیق‌های شیک باغ‌های شهر است. از کنار این تراس‌های باصفا چشم‌انداز دل‌انگیز دریای مدیترانه به روی بازدیدکنندگان گشوده می‌شود.

۱۳. شهر تریست، ناحیه فریولی ونتزیا جولیا، شمال شرق ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

«هلن پیکلز» کارشناس مقاصد گردشگری وب‌سایت تلگراف شهر تریست را این‌گونه تصویر می‌کند:

شهر بندری تِریست سرشار از طراوت و زندگی است، تاریخچه بسیار جذابی دارد و احتمالا مرغوب‌ترین قهوه ایتالیا در این شهر سرو می‌شود. اگر می‌خواهید راز یک زندگی شاد و پویا را کشف کنید رهسپار این شهر بندری شوید که در نقطه دنجی بین مرز ایتالیا و اسلوونی قرار گرفته است. شهروندان تریست زندگی را با شور و اشتیاقی مثال‌زدنی پی می‌گیرند که این اشتیاق در رفتار آن‌ها ملموس و برای گردشگران بسیار جالب است.

ناشناخته های ایتالیا

مردم این شهر همه‌روزه با طلوع سپیده‌دم رهسپار ساحل «بارکولا» می‌شوند و تا ماه نوامبر (آذرماه) که هوا رو به سردی می‌رود به تفریحشان ادامه می‌دهند. بدون شک حس سرزندگی بی‌پایان شهروندان تریست، دستاورد قرار گرفتن این شهر در ناحیه مرزی ایتالیا است. تریست در دوره‌های گوناگون میزبان دودمان‌های مختلفی مانند امپراتوری روم، امپراتوری هابسبورگ، رژیم موسولینی، آلمانی‌ها و نیروهای متفقین بوده است. نتیجه این برخورد فرهنگی نوعی آمیزش باشکوه در سنت‌های قومی و سبک‌های معماری این شهر است.

ناشناخته های ایتالیا

هلن پیکز در ادامه به تجربه جالبش در این شهر گریز می‌زند:

من در یک گردش پانزده‌ دقیقه‌ای در تریست با کلیسای ارتدکس‌های صربستانی، ارتدکس‌های یونانی و پروتستان‌های سوییسی برخورد کردم، در عین حال کنیسه تریست بزرگ‌ترین کنیسه یهودیان در سراسر اروپا است.

۱۴. بخش گارگانو، ناحیه پولیا، جنوب شرق ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

«پل لی» از نویسندگان وب‌سایت تلگراف در توصیف گارگانو می‌نویسد:

پارک ملی گارگانو در جنوب ایتالیا با سواحل پوشیده از شن، جنگل‌های وسیع کاج و موقعیت جغرافیایی عالی که در آن گرمای تابستان با نسیم دلپذیر دریای آدریاتیک در هم می‌آمیزد، مکانی دنج برای گذراندن تعطیلات در ایتالیا است.

ناشناخته های ایتالیا

گردشگرانی که دوستدار خلوتی و آسایش هستند اگر در ماه اوت (نیمه مرداد تا نیمه شهریور ماه) به این منطقه سفر کنند مسافران خارجی اندکی در این شهر می‌بینند. گارگانو از مفرح‌ترین نواحی طبیعی ایتالیا است که تا حد زیادی در میان گردشگران خارجی ناشناخته است.

ناشناخته های ایتالیا

اما دروازه ورود به گارگانو شهر بندری و پر جنب‌وجوش «باری» است. این شهر یک قلعه نورماندی زیبا و چندین رستوران فاخر دارد که گردشگران می‌توانند پیش از ورود به گارگانو بازدید کوتاهی از آن داشته باشند.

۱۵. شهرهای راگوسا و چفالو، منطقه سیسیل، جنوب ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

تیم جپسون به مسافران منطقه سیسیل توصیه می‌کند برای یک بار هم که شده از شهر شلوغ «تا اورمینا» چشم‌پوشی کنند و در عوض یکی از شهرهای «راگوسا» یا «چفالو» را در جنوب شرق سیسیل مقصد سفرشان قرار دهند.

ناشناخته های ایتالیا

او در توصیف این شهرها می‌نویسد:

راگوسا یک شهر تاریخی و جذاب است که دو شهر کوچک‌تر «مودیکا» و «نوتو» را در برمی‌گیرد. این شهرها برای غذاهای خوشمزه، سبک معماری عجیب قرن هجدهمی و چشم‌اندازهای دل‌انگیزشان زبانزد هستند. شهر محافظت‌شده چفالو ساحل دل‌انگیز و معماری قرون‌وسطایی جذابی دارد. این شهر بیش از همه برای کلیسای جامع نورماندی و بسیار بزرگش شهرت یافته است.

جپسون همچنین به گردشگران توصیه می‌کند که بازدید از رشته‌کوه بکر «مادونیه» در ساحل شمالی سیسیل را از دست ندهند.

۱۶. منطقه کوهپایه‌ای لانگه، ناحیه پیدمونت، شمال ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

تیم جپسون در اظهارنظر درباره ناحیه پیدمونت می‌نویسد:

پیدمونت صرف‌نظر از پیست‌های اسکی معروفش در میان دوستداران ایتالیا ناحیه‌ای بسیار ناشناخته است. این شهر از حیث هنر آشپزی و پخت غذاهای متنوع در زمره مقاصد ممتاز ایتالیا قرار دارد.

ناشناخته های ایتالیا

جنبش مردمی «اسلو فود» که به حمایت از غذاهای اصیل و بومی در مقابل فست فودها برخاست و مردم ایتالیا را به کاشت محصولات کشاورزی تشویق کرد، ابتدا در این منطقه آغاز شد و بعد در سراسر جهان گسترش یافت. برای گشت‌وگذار در سرسبزترین فضاهای ییلاقی پیدمونت، گردشگران بایستی مسیر کوهپایه‌های «لانگه» و شهرهای «برا»، «آلبا»، «بارولو»، «باربارسکو» و «سرالونگا» را در پیش بگیرند... پارک ملی «آلپ ماریتیم» در جنوب ناحیه پیدمونت هم مناظر کوهستانی باشکوهی دارد که گردشگران اندکی زیبایی‌های آن را درمی‌یابند.

۱۷. شهر راونا، ناحیه امیلیا-رومانیا، شمال ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

راونا شهر کوچکی در ناحیه اِمیلیا-رومانیا است که مانند دو شهر مجاورش «مانتوا» و «فرارا» دور از کانون توجه گردشگران قرار دارد. این شهر با در برگرفتن آثار خاتم‌ کاری بی‌نظیری که مربوط به قرون‌وسطا و امپراتوری روم شرقی هستند گوشه‌ای از عظمت تاریخ ایتالیا را به تصویر می‌کشد.

آن هنلی در یادداشت خود درباره شهر راونا می‌نویسد:

خاتم‌کاری‌های به جا مانده از دوره امپراتوری بیزانس در شهر راونا جزو عجایب کشور ایتالیا هستند. این خاتم‌کاری‌ها در هنگام شب روشنایی خیره‌کننده‌ای دارند و گردشگران را غرق در زیبایی خود می‌کنند. در طول جشنواره هنری «موزاییکو دی نوته» که هر سال تابستان به‌مدت دو ماه از تاریخ اول ژوئیه تا دوم سپتامبر (۱۱ تیر تا ۱۲ شهریورماه) در راونا برگزار می‌شود، درهای چهار بنای مهم شهر برای بازدید به روی گردشگران و هنر دوستان باز می‌شوند.

آن هنلی در ادامه یک توصیه برای مسافران شهر راونا دارد:

توصیه می‌کنم گردشگران با برنامه‌ریزی قبلی و هم‌زمان با برگزاری جشن «سنت آپولیناره» به راونا سفر کنند. این جشن از دیرباز برای بزرگداشت یک قدیس پرهیزگار در راونا برگزار می‌شود. در جریان این مراسم کنسرت‌های بی‌نظیری اجرا می‌شود، دکه‌های غذا در خیابان‌ها از مردم پذیرایی می‌کنند و آتش‌بازی و نمایش‌های جالبی در شهر برگزار می‌شود.

ناشناخته های ایتالیا

شهرهای «پارما» و «بولونیا» نیز در این ناحیه از نظر آشپزی و تنوع غذایی جزو بهترین شهرهای ایتالیا هستند.

۱۸. جزیره مارتیمو، مجمع‌الجزایر کوهستانی آیگادیان، جنوب ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

لی مارشال تجربه بازدیدش از جزیره «مارتیمو» را این‌گونه شرح می‌دهد:

من وقتی برای اولین بار در جزیره مارتیمو اقامت کردم یکی از فروشندگان به‌طور اتفاقی مرا شناخت و پس از صحبت کوتاهی که با هم داشتیم پرسید: «شما که قصد ندارید درباره این جزیره راهنمای سفر بنویسید، درست است؟» لحن او توام با تهدید نبود بلکه متوجه شدم که فقط می‌خواست از این موضوع اطمینان حاصل کند. او در نهایت گفت: «ما با بازدیدکنندگانی که به اینجا می‌آیند مشکلی نداریم، اما خیلی مایل نیستیم توریست‌ها اینجا را بشناسند.» البته باید بگویم این بحث مربوط به چند سال قبل است و از آن زمان تابه‌حال این موضوع را چند جای دیگر هم مطرح کرده‌ام. به هر حال این جزیره سبز و زیبا در دریای مدیترانه و ساحل غربی سیسیل بیشتر پاتوق مشتری‌های ثابت و متمول است تا گردشگران کم توقف.

ناشناخته های ایتالیا

مارشال سپس در توصیف چشم‌انداز مارتیمو می‌نویسد:

در جزیره مارتیمو خودروی شخصی وجود ندارد و تعداد هتل‌های آن اندک است. نکته خوشایند درباره این جزیره رفتار دور از تکبر ساکنان آن است. اهالی جزیره مارتیمو برخلاف بومیان برخی جزایر زیبای ایتالیا، از جمله «باری» و «پانتلریا» که رفتارشان توام با افاده‌فروشی است، رفتاری دوستانه با گردشگران دارند.

ناشناخته های ایتالیا

به‌علاوه این جزیره برای گردشگرانی که به‌دنبال مکانی بکر و تمیز برای راهپیمایی، غواصی و حمام آفتاب هستند مقصدی ایدئال است.

۱۹. شهرهای هرکولانیوم و اوپلونتیس، ناحیه کامپانیا، جنوب غرب ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

«مری برد» از دانشمندان حوزه ادبیات داستانی و مجری تلویزیون انگلستان درباره شهر باستانی پمپی می‌نویسد:

شهر مدفون‌شده پمپی همیشه در صدر اخبار گردشگری کشور ایتالیا قرار دارد. اما گردشگرانی که دوست دارند در محیطی آرام و بدون ازدحام نظاره‌گر گوشه‌هایی از تاریخچه روم باستان باشند، بهتر است به یکی از مکان‌های دیدنی کمتر شناخته‌شده اطراف آتش‌فشان وزویو سفر کنند.

ناشناخته های ایتالیا

شهر هرکولانیوم یکی از این مقاصد جذاب است که شهروندان ایتالیا آن را خواهر کوچک شهر پمپی می‌خوانند و در ۱۶ کیلومتری شمال پمپی واقع شده است. اگرچه هرکولانیوم در مقایسه با پمپی بازدیدکنندگان کمتری به خود جذب می‌کند، اما من توصیه می‌کنم که گردشگران برای تکمیل مشاهدات خود از شهرهای روم باستان و ویرانه‌های آتش‌فشان وزوویو، حتما از این شهر بازدید کنند.

ناشناخته های ایتالیا

ویلای ساحلی «اوپلونتیس» در حومه شهر پمپی یکی دیگر از گوهرهای ناشناخته ناحیه کامپانیا به شمار می‌رود. مری برد در توصیف این ویلا می‌نویسد:

اوپلونتیس یک قصر جالب و مجلل است که از دوران امپراتوری روم به یادگار باقی مانده است. در فضای پشت این قصر یک استخر بسیار بزرگ به ابعاد استخرهای المپیک وجود دارد که لذت بازدید از قصر را دو چندان می‌کند.

۲۰. شهر جنوا، ناحیه لیگوریا، شمال غرب ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

«کریس لیدبیتر» کارشناس گردشگری وب‌سایت «ایندیپندنت» در توصیف شهر جنوا می‌نویسد:

جنوا مرکز ناحیه لیگوریا و از جمله شهرهای مدیترانه‌ای است که با حفظ شکوه گذشته‌اش همچنان جزو بنادر پر التهاب ایتالیا به شمار می‌رود. بندر «پورتو آنتیکو» دارای کافه‌ها، رستوران‌های شیک و قصرهای مجللی است که با ثروت اندوخته جنوا در دوره رنسانس ساخته‌ شده‌اند و عظمت تاریخ این شهر را به رخ می‌کشند.

ناشناخته های ایتالیا

در میان این قصرها «پالازو روسو» فاخرترین قصر شهر است و نقاشی‌های بسیار لطیفی را از دو نقاش نام‌آور عصر رنسانس اروپا «پائولو ورونز» و «آنتونی فان دیک» در خود جای داده است.

ناشناخته های ایتالیا

بهترین هتل جنوا هتل معروف و با قدمت «بریستول پالاز» است که از سال ۱۹۰۵ تاکنون از میهمانان این شهر پذیرایی می‌کند. قیمت اتاق‌های دوخوابه این هتل از ۱۲۳ یورو (۴۲۸ هزار تومان) آغاز می‌شود.

۲۱. ونیز ناشناخته، ناحیه ونتو، شمال ایتالیا

ناشناخته های ایتالیا

ونیز شهر گمنامی نیست، اما گوشه و کنار آن پر از جاذبه‌های ناشناخته است که بازدید از آن‌ها خاطره سفر به ونیز را بیش‌ از پیش به‌یادماندنی می‌کند. آن هنلی به گردشگران ونیز پیشنهاد می‌کند که از همراه شدن با خیل گردشگران صرف‌نظر کنند، و در عوض جزیره «تورچلو» را که زمانی پرجمعیت‌ترین جزیره ونیز بوده و حالا به خلوتگاهی دنج تبدیل شده، مقصد سفرشان قرار دهند. جزیره تورچلو دارای دو کلیسای زیبا و یک موزه معروف به نام «کورینی اِستامپالیا» است که آثار هنری زیبنده ای مانند نقاشی «نطق در معبد» اثر «جیووانی بلینی» درونش نگه‌داری می‌شود.

ناشناخته های ایتالیا

«جاناتان گلانسی» یکی دیگر از کارشناسان مجرب مقاصد گردشگری ونیز به گردشگران توصیه می‌کند که با یک تور جداگانه از «کامپی» ها یا میدان‌های نقلی و بی مانند ونیز دیدن کنند.

او دراین‌باره می‌نویسد:

میدان‌های نقلی ونیز به نوبه خود از شگفتی های‌ این شهر به شمار می‌روند. این میدان‌های کوچک و بی‌نظیر در مکان‌های مختلفی مانند بیرون نشستگی ساختمان‌ها، خیابان‌های سنگ‌فرش شده، لنگرگاه‌های پرتردد، بندرگاه‌های آلامد شهر که میزبان دور همی‌های شبانه هستند، در اطراف برج کج پیزا و بالاخره در حوالی پل‌های کوهان شکل ونیز وجود دارند.

ناشناخته های ایتالیا

در اطراف برخی از این میدان‌ها رستوران‌های شیک و کافه‌های بسیار قدیمی، دکان‌های اغذیه‌فروشی، سوپرمارکت‌ها و قنادی‌های مخصوص ایتالیایی دایر هستند که انواع خوراکی‌های خوشمزه را برای مشتریانشان سرو می‌کنند. گردشگران با گشت‌ و گذار در نقاط مختلف شهر و امتحان کردن این تنقلات، اوقات خوشی را از سفر به ونیز ضمیمه خاطراتشان می‌کنند.

کدام‌یک از شهرها یا مناطق ناشناخته ایتالیا برای شما جذاب‌تر است؟ چرا؟

مطالب مرتبط:

منبع ُTelegraph

دیدگاه