تبدیل آرامگاه فردوسی به مرکز نقالی و شاهنامه خوانی ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
تبدیل آرامگاه فردوسی به مرکز نقالی و شاهنامه خوانی ایران

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی آرامگاه فردوسی باید مرکز نقالی و شاهنامه‌خوانی ایران باشد.

«حسین زارع‌صفت» در آیین آغاز به کار رسمی دفتر گردشگری ادبی گفت که شاهنامه‌خوانی یک سنت فرهنگی است که ریشه در باورهای آیینی و سنتی ایران دارد و خاستگاه و جایگاه آن آرامگاه فردوسی است.

حسین زارع‌صفت افزود که آرامگاه فردوسی باید هم‌نشینی زبان و ادب فارسی باشد و محفل‌های شعرخوانی و شاهنامه‌خوانی در آرامگاه فردوسی برگزار شود.

وی با اشاره به شروع به کار دفتر گردشگری ادبی در پایگاه میراث فرهنگی، منظر تاریخی توس، گفت:

باید از همه ظرفیت‌ها و توان پایگاه توس و اداره کل میراث فرهنگی برای ایجاد یک مرکز قوی ادبی در آرامگاه فردوسی استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد که گردشگری نیازمند محتوا و مواد اولیه است و دفتر گردشگری ادبی با ایجاد شورای مشورتی، جذب هئيت علمی و شورای اجرایی می‌تواند در زمینه تولید محتوا تلاش کند.

زارع‌صفت خواستار ترویج و گسترش شاهنامه‌خوانی و نقالی در آرامگاه فردوسی شد و اظهار‌ امیدواری کرد که توس به مرکز شاهنامه‌خوانی و نقالی تبدیل شود.

دکتر محصل راشد شاهنامه‌پژوه، عباس ساعی، ابوطالب مظفری و جمعی دیگر از شاعران و شاهنامه‌پژوهان به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

در انتهای این برنامه «حجه‌الاسلام علی عدالتی مجد» به عنوان مسئول دفتر گردشگری ادبی در پایگاه میراث فرهنگی منظر تاریخی توس معرفی شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه