روابط گردشگری ایران و اتحادیه اروپا وارد فاز جدید شد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
روابط گردشگری ایران و اتحادیه اروپا وارد فاز جدید شد

کمیسیونر بازار داخلی صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا که برای پیگیری بحث‌های مطرح شده در سفر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، به کشورمان سفر کرده، در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پیشنهاد امضای سند همکاری بین این سازمان و اتحادیه اروپا استقبال کرد؛ امری که به باور مسعود سلطانی‌فر زمینه اجرایی شدن و توسعه افق همکاری‌ها در بخش گردشگری را فراهم می‌کند.

«الیزابت بن کوفسکا» کمیسیونر بازار داخلی صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی اتحادیه اروپا را گردشگری عنوان و تاکید کرد که این صنعت اشتغال‌زایی و درآمدزایی فراوانی به‌دنبال دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، این مقام اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد:

در کمیسیون بازار داخلی صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا بر این باور هستیم که پتانسیل رشد گردشگری در ایران بسیار بالاست و طی چند سال آینده این صنعت در ایران توسعه خواهد یافت.

کوفسکا خاطرنشان کرد که ایران هم‌اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگران اروپایی است.

به گفته وی، چالش‌هایی همچون سرمایه‌گذاری و مهارت در بخش گردشگری اتحادیه اروپا نیز وجود دارد و این اتحادیه تلاش می‌کند تا با استفاده از ظرفیت‌های سازمان جهانی گردشگری و همکاری با این‌گونه موسسات بین‌المللی این موانع و مشکلات را برطرف کند.

کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا افزود اقداماتی که در زمینه ویزا در ایران صورت گرفته بسیار اثربخش و مهم است. در عین حال یکی دیگر از مسائل مهمی که ارتباط مستقیم با گردشگری دارد، صنایع خلاق و صنایع دستی است که ایران در این زمینه از سابقه بسیار خوبی برخوردار است.

کوفسکا در پایان تاکید کرد که امروز گردشگری به‌سمت دیجیتالی شدن و استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف پیش می‌رود و باید زیرساخت‌های مورد نیاز این بخش نیز مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس‌جمهوری کشورمان نیز در این دیدار، ضمن ارائه پیشنهاد امضای سند همکاری در زمینه گردشگری، بر توسعه همکاری‌ها در این بخش تاکید و بیان کرد:

امروز فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف اروپایی وجود دارد تا وارد بازار گردشگری ایران شوند.

مسعود سلطانی‌فر با اشاره به مسئولیت‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نقش ویژه این سازمان در فرایند توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور گفت که ایران به‌لحاظ دارا بودن هویت تاریخی و تمدنی بیش از ۱۰هزار ساله و با وجود محوطه‌ها، سایت‌ها، بناها و مکان‌های تاریخی و فرهنگی، یک کشور موزه است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

رئیس سازمان گردشگری با برشمردن دیگر ظرفیت‌های گردشگری کشور، تنوع اقلیمی ایران را امری دانست که به گردشگران امکان می‌دهد در عرض یک روز هم اسکی کنند و هم از آب‌های گرم معدنی بهره ببرند؛ امکانی که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

وی همچنین به رشد ۱۰ درصدی گردشگران ورودی به کشور اشاره و خاطرنشان کرد که ما در تعداد گردشگران ورودی از کشورهای اروپایی با رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی و در برخی موارد ۴۰ درصدی مواجه بودیم.

سلطانی‌فر اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه صنعت گردشگری از سوی ایران را نیز تشریح کرد و گفت:

امکان صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع ۱۹۰ کشور دنیا در 9 فرودگاه کشور، افزایش زمان ویزای فرودگاهی به ۳ ماه با قابلیت تمدید ۱۵ روزه، امکان صدور ویزای الکترونیک تا پایان سال ۲۰۱۶ و در دستور کار بودن لغو روادید با سایر کشورها، از جمله اقدامات مهمی است که در این بخش صورت گرفته است.

معاون رئیس‌جمهوری افزود که با این‌همه، مسائل بانکی یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلات در بخش گردشگری است که امیدواریم ظرف چند ماه آینده شاهد برطرف شدن این موانع باشیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه