فرودگاه یزد؛ معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه یزد؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه شهید صدوقی یزد یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۴۸ به بهره‌برداری رسیده و تاکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ این فرودگاه پروازهای داخلی و بین المللی به شهرهای مهم ایران و چند مقصد خارجی دارد. 

یزد یکی از کلانشهرهای ایران است و عنوان‌ها و ویژگی‌های جالبی مانند اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز در کشور  ایتالیا، شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‌ها و... در کنار جاذبه‌های متنوع این شهر را به یکی از خاص‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است. به دلیل این ویژگی‌های منحصر به فرد، گردشگران داخلی و خارجی علاقه شدیدی برای بازدید از این شهر دارند. از اینرو، امکانات حمل و نقل اعم از زمینی، ریلی و هوایی برای تسهیل و افزایش سفر گردشگران به این شهر فراهم شده‌اند. فرودگاه یزد با نام «فرودگاه بین المللی شهید صدوقی» نیز یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورودی گردشگران داخلی و خارجی به یزد محسوب می‌شود. 

تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد

فرودگاه یزد

فرودگاه شهید صدوقی یزد در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۴۸ تاسیس شد. فرودگاه بین المللی یزد در حال حاضر دهمین فرودگاه کشور از نظر ترافیک هوایی و مسافری است که سالانه نزدیک به ۵۵۰,۰۰۰ نفر مسافر توسط حدود ۶۰۰۰ نشست و برخاست مسافری از خدمات آن استفاده می نمایند. فرودگاه یزد مقصد و مبدأ شهرهای تهران، مشهد، کیش و بندرعباس در پروازهای داخلی و شهرهای دمشق، جده و مدینه در پروازهای بین المللی به حساب می‌آید. جابه‌جایی مسافر در این مسیرها توسط حدود ۱۰ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی صورت می‌گیرد. در حال حاضر، به طور متوسط روزانه ۱۰ پرواز مسافری (نشست و برخاست) در این فرودگاه انجام می‌شود. 

فرودگاه یزد

فرودگاه یزد در تقسیم‌بندی فرودگاه‌های کشور، به عنوان فرودگاهی کشوری، برای انجام پروازهای تجاری در نظر گرفته شده و گاهی (به ویژه به منظور پروازهای آموزشی) در موارد نظامی نیز مورد استفاده ارتش و سپاه قرار می‌گیرد. همچنین، عدم وجود ترافیک هوایی سنگین در این فرودگاه در کنار شرایط جغرافیایی و عدم وجود موانع طبیعی اثرگذار در نزدیکی آن، زمینه مناسبی را برای فعالیت‌های آموزشی‌، هوانوردی و خلبانی فراهم نموده است و در صورت استفاده از این بستر مناسب ، قابلیت تبدیل به پایگاه اصلی آموزش هوانوردی کشور را دارد.

موقعیت جغرافیایی و شماره‌های تماس فرودگاه یزد

فرودگاه یزد در زمینی به مساحت ۵۷۵ هکتار در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران و تقریبا در مرکز جغرافیایی کشور و در غرب شهر یزد در فاصله ۳/۵ ناتیکال مایل (حدود ۱۰ کیلومتری) از مرکز شهر قرار دارد. زمین فرودگاه تحت تملک شرکت فرودگاههای کشور قرار دارد که از شمال به ایستگاه فرعی راه آهن و شهر شاهدیه ، از غرب و جنوب غربی به جاده کنار گذر یزد ، از شرق به بلوار آزادگان و از جنوب شرقی به جاده خضرآباد منتهی می‌شود. ارتباط فرودگاه با شهر از طریق درب اصلی واقع در ضلع شرقی و بلوار آزادگان برقرار است و با توجه به اینکه بار ترافیکی خاصی در مسیر مذکور وجود ندارد، دسترسی با سهولت انجام می پذیرد. 

  • مرکز تلفن: ۳۱۰۱۰ (۰۳۵)
  • دورنگار: ۳۷۲۱۸۴۷۴
  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹
  • کدپستی: ۶۳۱۶۳-۸۹۱۷۳
  • پست الکترونیک: yazd@airport.ir
  • وب‌سایت: www.yazd.airport.ir

پایانه‌ها و امکانات رفاهی فرودگاه یزد

فرودگاه یزد

فرودگاه شهید صدوقی دارای دو پایانه است و دارای امکانات رفاهی متعددی مانند رستوران، اسانسور، پارکینگ، چرخ دستی حمل بار مسافر، خدمات اورژانس، خدمات باربری، خدمات بانکی، خدمات ویژه افراد توانیاب، خدمات تلفن شهری و بین شهری کارتی، خدمات تاکسی بین شهری و شهری، دسترسی به اینترنت، دفاتر ترافیک شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر فروش بلیط، راهنمای مسافر، نمازخانه، بسته‌بندی بار، سرویس بهداشتی، ماساژور و غرفه‌های هدایا برای آسایش مسافران است.

مشخصات فرودگاه

فرودگاه یزد

  • نوع فرودگاه: همگانی (عمومی)
  • کد یاتا: AZD
  • کد ایکائو: OIYY
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۲۳۶ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: در حال حاضر، این فرودگاه قطب هیچ یکی از شرکت‌های هوایی نیست.

وضعیت پروازهای فرودگاه شهید صدوقی

فرودگاه یزد

در حال حاضر، در فرودگاه بین المللی یزد پروازهایی به مبادی و مقاصد تهران، مشهد، بندرعباس، کیش، اهواز و نجف برقرار است و چند پرواز دیگر نیز به این فرودگاه اضافه شده است. بر اساس برنامه اعلام شده قرار است در مرحله اول، پرواز در مسیرهای یزد - تهران، یزد - مشهد، مشهد - رفسنجان و یزد -کیش پیش‌بینی ‌شده و پرواز یزد - زاهدان نیز به‌ زودی برقرار شود. روزانه سه پرواز به تهران در دو شیفت صبح و بعدازظهر، شش پرواز در هفته به مشهد مقدس و سه پرواز به عتبات عالیات و نجف پیش‌بینی‌ شده و ادامه این روند و راه‌اندازی این خطوط هوایی نقطه عطفی در پروازهای فرودگاه بین المللی شهید آیت الله صدوقی یزد است. در این راستا، شرکت‌های ایران ایر، ایران ایرتور، آسمان، زاگرس، کیش، نفت و تابان در این فرودگاه نشست و برخاست دارند و تعداد پرواز این هواپیماها به ۱۱۰ سورتی در هفته می‌رسد.

شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی

شرکت‌های هواپیمایی

مقصدهای پروازی
ایران ایرفرودگاه بین‌ المللی بغداد، فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد، فرودگاه بین‌ المللی نجف
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌ المللی بندرعباس، فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی نفت ایرانفرودگاه بین‌ المللی بندرعباس، فرودگاه بین‌ المللی اهواز، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد

فصلی: فرودگاه بین‌ المللی کیش

کیش ایرفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد، فصلی: فرودگاه بین‌ المللی کیش
هواپیمایی آتافرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی سعودیحج: فرودگاه بین‌ المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز
هواپیمایی تابانفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
هواپیمایی زاگرسفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

اگر قصد خرید سفر با هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جست‌وجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط چارتر، بلیط هواپیما خارجی و... به مقصد مورد نظرتان را یافته و به‌آسانی از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه